Na nový systém MHD v Havlíčkově Brodě si někteří cestující před koncem roku...

Na nový systém MHD v Havlíčkově Brodě si někteří cestující před koncem roku hůře zvykali. A to i když jim v prvních dnech na přestupních zastávkách radili informátoři. Například na náměstí stál Tomáš Matras (v oranžové vestě). Na počátku března tak město jízdní řády raději znovu změnilo. A další úpravu plánuje na počátek června. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Do havlíčkobrodské MHD se vrátí okružní spoje, starším cestujícím chybí

  • 1
Návrat okružních spojů a drobné omezení ne až tak vytížených linek do místních částí. Takové změny po necelých třech měsících čekají městskou hromadnou dopravu v Havlíčkově Brodě. Nové jízdní řády, které už schválili městští radní, začnou platit od 4. března.

„Revoluce“ v havlíčkobrodské MHD se odehrála před polovinou loňského prosince. Desítky let starý systém vedení a časování linek doznal podstatných změn. Místo devíti linek jich jezdí šest a půl, spoje mají pravidelné intervaly a jejich trasy jsou kratší. Cestující však musí častěji přestupovat.

„Dva měsíce jsme nový systém sledovali a monitorovali problémy. Zejména starší cestující přesedání nepřijali. To je hlavní důvod chystaných změn,“ vysvětlil havlíčkobrodský místostarosta Čeněk Jůzl. Do jeho gesce patří technické služby, které MHD v Brodě provozují.

Na radnici i na ředitelství technických služeb během oněch dvou měsíců dorazily desítky stížností. Byly vesměs právě od starších lidí, kteří se v přestupech hůře orientovali. Další výtky zazněly ale i k intervalovému systému, který se v praxi ukázal jako ne příliš spolehlivý.

Hlavně v dobách dopravní špičky autobusy mnohokrát uváznou v kolonách a nabírají několikaminutová zpoždění. Jenže navazující spoje na ně nemohou čekat právě kvůli pravidelným intervalům. Cestující spoléhající na přestup pak mají smůlu a musejí čekat desítky minut na další spoj.

Dopoledne jezdí jen cestující, kterým na čase až tolik nezáleží

Rada města schválila nové jízdní řády, které mají tyto nedostatky řešit. „Na linku číslo 2 nasadíme okružní spoje, které vyjedou z dopravního terminálu a objedou celé město přes Žižkov, Výšinu, nemocnici a pojedou do Perknova,“ nastínil největší změnu Jůzl.

„Tento přímý spoj cestujícím chyběl nejvíce,“ potvrdil i vedoucí MHD Lubomír Hepner.

Nové okružní spoje by ráno měly jet po hodině. Během dopoledne, kdy jsou děti ve školách a dospělí v práci, v půlhodinových intervalech.

„V tu dobu autobusy prakticky nikdo jiný než senioři nebo maminky s malými dětmi nejezdí. Těm obvykle na době jízdy tolik nezáleží, mohou po městě klidně kroužit o dvacet minut déle. Hlavní pro ně je, aby nemuseli přestupovat. Kdo si bude chtít cestování zrychlit, bude moci přestoupit na kratší přímé spoje,“ konstatoval Jůzl.

Zároveň některé spoje budou muset vypadnout. Technické služby limitují náklady na MHD, počet autobusů i možnosti v nasazení řidičů. Méně bude třeba přímých spojů na linkách číslo 1 mezi terminálem a Perknovem, 3 na Výšinu a do Vršovic nebo 6 do Termesiv. Ty jsou nyní méně vytížené.

Výměna kapesních jízdních řádů bude zdarma

Nové jízdní řády rovněž budou řešit drobné časové korekce v intervalovém systému. V dobách dopravní špičky se čas dojezdu a zároveň čas odjezdu navazujících spojů o něco posune. V principu ale zůstane přestupní a intervalový systém zachován. „Jen některé spoje doplníme, jiné přesuneme či škrtneme, doladíme intervaly,“ ujistil Hepner.

S novými jízdními řády se cestující budou moci s předstihem seznámit na webech města i technických služeb. V papírové podobě je jako osmistránkovou přílohu radničních Havlíčkobrodských listů dostanou obyvatelé města do svých poštovních schránek na začátku března.

„Necháme vytisknout i kapesní brožury. Ty budou k dostání na kontaktních místech technických služeb a v kancelářích MHD. Kdo přinese starý jízdní řád, dostane nový zdarma,“ doplnil Jůzl.

Zatím však není jisté, jak dlouho bude upravený nový systém fungovat. Radnice je připravena na podněty cestujících i v budoucnu reagovat a v případě potřeby provede další korekce. Do systému MHD však může v budoucnu vstoupit i integrovaný dopravní systém, který připravuje Kraj Vysočina.