Sobota 25. ledna 2020, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 25. ledna 2020 Miloš

Žádné zákazy vjezdu do měst. Vývojáři Bosche vylepšili motory

  11:23aktualizováno  11:23
Celosvětový koncern Bosch, který má výrobní závody i v Jihlavě, se pustil do záchrany dieselových motorů. Jejich renomé nejprve poškodily čachry některých předních automobilových značek s výfukovými plyny a pak i chystaná opatření některých světových metropolí.

Emise testovacího golfu s dvoulitrovým motorem při této cestě byly nízké (okolo 17 miligramů na kilometr). | foto: Bosch

„Diesel může zase přidat plyn - ekologicky rehabilitován. Není to on, kdo je překonaný, ale debata o něm bude mít brzký konec,“ prohlásil na výroční tiskové konferenci koncernu Bosch předseda představenstva Volkmar Denner.

Sdělení, které zaznělo ve velkém sále vývojářského kampusu v německém Renningenu, je důležité i pro zhruba pět tisíc zaměstnanců v jihlavských závodech Bosche. Ti se věnují hlavně výrobě vstřikovacích čerpadel pro dieselové motory.

Následky skandálu

Na diesely se od září 2015 snášela velká kritika kvůli skandálu souvisejícímu s falšováním výsledků testů emisí oxidů dusíku (NOX) ve skupině automobilek Volkswagen Group.

Fotogalerie

Tomu, jakým terčem se tento typ motorů stal, nechtěli jen tak přihlížet vývojáři v Boschi. „Kritika je obzvlášť nabudila a jejich výsledky můžete nyní vidět. Reálné emise NOX jsou u dieselového motoru s touto technologií výrazně nižší nejen ve srovnání s dnešními limity, ale i s těmi, které budou platit od roku 2020,“ konstatoval Denner.

Proč přišel takový průlom až nyní, a ne třeba o pět let dřív? Byl k tomu potřeba správný nápad ve zhruba stočlenném týmu techniků a inženýrů, ale také nové měřicí systémy. „Tento průlom, o který se postarali naši inženýři, nastal v posledním roce,“ řekl šéf koncernu.

Nyní naměřené emise oxidů dusíku byly podle něj ještě před pár měsíci považovány za nemožné. Třináct miligramů NOX na kilometr jízdy autem, to je zhruba desetina limitu, jenž bude platit v Evropě od roku 2020. Nyní činí hranice 168 miligramů, od přespříštího roku to bude 120.

Budou města měnit vyhlášky?

„Dieselům nebude moci nikdo do budoucna paušálně zakazovat vjezd do měst. Budou mít i dál své místo v městské dopravě, ať už u řemeslníků nebo pendlerů za prací,“ předpokládá Denner.

Reagoval na dřívější rozhodnutí některých světových metropolí, například Paříže, Madridu a Mexico City i velkých německých měst včetně Stuttgartu, že nepustí vozy s těmito motory na svá území.

Podle Dennera tím nastalo velké znejistění zákazníků. „Doufáme, že města své předpokládané kroky nyní s novými hodnotami emisí NOX změní a dieselová auta tam budou moci,“ vyjádřil se a dodal: „Nutně potřebujeme právní jistoty.“

Nejhorší vzduch u Neckartoru

Reportér MF DNES měl možnost řídit testovací auto v ulicích Stuttgartu, kde koncern Bosch sídlí.

Jela se takzvaná královská etapa - náročnější úsek ve srovnání s obvyklými trasami pro testování vozidel a pro zjišťování emisí. Bylo tam větší převýšení a rovněž riziko kolon. Projíždělo se přitom i místem, které se řadí mezi ta s nejhorším vzduchem v Německu - Am Neckartor.

Nová technologie testovaná na taxících Škoda slibuje očistit diesely

Emise golfu s dvoulitrem při této cestě byly nízké (okolo 17 miligramů na kilometr). „Je to sériový vůz, který jsme adekvátně modifikovali. Pokud by všechna dieselová auta měla tento nejnovější výfukový systém, byly by zákonné limity pro kvalitu ovzduší s jistotou dodržovány také u Neckartoru,“ uvedl Volkmar Denner.

Nyní bude záležet na jednotlivých světových automobilkách, zda začnou dávat tuto novou technologii do svých vozů, nebo přistoupí k jiným opatřením či strategiím.

Technologie nemá být dražší než ta dosavadní. „Potřebujete vesměs přesně to, co už má v sobě auto splňující emisní normu Euro 6. K tomu může přijít nějaký ten senzor, vstřikovací ventil a je to. Náklady navíc? Pohybujete se v nízkých stovkách eur,“ vyčíslil Rolf Bullander z vedení Bosche.

Na vývoji ekologičtějšího dieselu pracoval tým techniků a inženýrů dva roky. Koncern do této aktivity vložil řádově desítky milionů eur.

Vedení firmy také schválilo nový kodex pro vývoj produktů. Mimo jiné striktně zakazuje zapojení funkcí, které automaticky rozpoznají testovací cykly. Do konce letošního roku bude v této souvislosti proškoleno 70 tisíc zaměstnanců koncernu Bosch z celkového počtu 402 tisíc - většinou z oblasti výzkumu a vývoje. Bude to součást největšího školicího programu ve více než 130leté historii firmy.

Na soudní spory ohledně kauzy Dieselgate či kartelových dohod má Bosch celosvětově finanční rezervu okolo 1,2 miliardy eur. Vše o aféře Dieselgate čtěte ve speciální příloze iDNES.cz - ZDE.

  • Nejčtenější

PROGRAM: Přehled závodů biatlonové sezony 2019/2020

V sobotu 30. listopadu startuje ve švédském Östersundu biatlonová sezona 2019/2020 a o čtyři měsíce později v norském...

Po srážce u Jihlavy zemřel řidič, silnice na Brod byla sedm hodin zavřená

Vážná dopravní nehoda ráno uzavřela hlavní silniční tah mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem. U Antonínova Dolu se...

Slavia v přípravě selhala, Sparta dala pět gólů, Baník utrpěl debakl

Slávističtí fotbalisté první test v zimní přípravě nezvládli, v Praze na strahovském stadionu Evžena Rošického podlehli...

Vlak s lidmi, který ujel strojvedoucímu, brzdila dcera výpravčího

Vlak, který ujel strojvedoucímu loni v únoru u Velkého Meziříčí, se pokoušela brzdit dcera výpravčího, která jím...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na Vysočině se objevila ptačí chřipka, v Česku je znovu po třech letech

V Česku se po třech letech objevila nákaza ptačí chřipkou. Vysoce patogenní typ H5N8, který se ale nepřenáší na lidi,...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Vlak s lidmi, který ujel strojvedoucímu, brzdila dcera výpravčího

Vlak, který ujel strojvedoucímu loni v únoru u Velkého Meziříčí, se pokoušela brzdit dcera výpravčího, která jím...

V ten den jsem tam vůbec nebyl, tvrdí muž souzený za ubodání ženy v herně

Krajský soud v Brně začal projednávat vraždu ženy v nelegální herně ve Žďáře nad Sázavou. Obžalovaný je Martin Vosyka,...

Na silnicích Vysočiny letos zemřelo už šest lidí, nehodám nahrává mírná zima

Začátek nového roku je na silnicích v Kraji Vysočina mimořádně tragický. Za první tři lednové týdny zemřelo při...

Jihlavský dělmistr staví se studenty repliku kanonu z patnáctého století

Repliku houfnice z patnáctého století ráže 88 milimetrů vyrábí s týmem spolupracovníků jihlavský propagátor historické...

Advantage Consulting, s.r.o.
PROJEKTOVÝ VEDOUCÍ - AUTOMOTIVE

Advantage Consulting, s.r.o.
Kraj Vysočina
nabízený plat: 50 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz