Sobota 8. května 2021, Den vítězství
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 8. května 2021 Den vítězství

Žádné zákazy vjezdu do měst. Vývojáři Bosche vylepšili motory

  11:23
Celosvětový koncern Bosch, který má výrobní závody i v Jihlavě, se pustil do záchrany dieselových motorů. Jejich renomé nejprve poškodily čachry některých předních automobilových značek s výfukovými plyny a pak i chystaná opatření některých světových metropolí.

Emise testovacího golfu s dvoulitrovým motorem při této cestě byly nízké (okolo 17 miligramů na kilometr). | foto: Bosch

„Diesel může zase přidat plyn - ekologicky rehabilitován. Není to on, kdo je překonaný, ale debata o něm bude mít brzký konec,“ prohlásil na výroční tiskové konferenci koncernu Bosch předseda představenstva Volkmar Denner.

Sdělení, které zaznělo ve velkém sále vývojářského kampusu v německém Renningenu, je důležité i pro zhruba pět tisíc zaměstnanců v jihlavských závodech Bosche. Ti se věnují hlavně výrobě vstřikovacích čerpadel pro dieselové motory.

Následky skandálu

Na diesely se od září 2015 snášela velká kritika kvůli skandálu souvisejícímu s falšováním výsledků testů emisí oxidů dusíku (NOX) ve skupině automobilek Volkswagen Group.

Fotogalerie

Tomu, jakým terčem se tento typ motorů stal, nechtěli jen tak přihlížet vývojáři v Boschi. „Kritika je obzvlášť nabudila a jejich výsledky můžete nyní vidět. Reálné emise NOX jsou u dieselového motoru s touto technologií výrazně nižší nejen ve srovnání s dnešními limity, ale i s těmi, které budou platit od roku 2020,“ konstatoval Denner.

Proč přišel takový průlom až nyní, a ne třeba o pět let dřív? Byl k tomu potřeba správný nápad ve zhruba stočlenném týmu techniků a inženýrů, ale také nové měřicí systémy. „Tento průlom, o který se postarali naši inženýři, nastal v posledním roce,“ řekl šéf koncernu.

Nyní naměřené emise oxidů dusíku byly podle něj ještě před pár měsíci považovány za nemožné. Třináct miligramů NOX na kilometr jízdy autem, to je zhruba desetina limitu, jenž bude platit v Evropě od roku 2020. Nyní činí hranice 168 miligramů, od přespříštího roku to bude 120.

Budou města měnit vyhlášky?

„Dieselům nebude moci nikdo do budoucna paušálně zakazovat vjezd do měst. Budou mít i dál své místo v městské dopravě, ať už u řemeslníků nebo pendlerů za prací,“ předpokládá Denner.

Reagoval na dřívější rozhodnutí některých světových metropolí, například Paříže, Madridu a Mexico City i velkých německých měst včetně Stuttgartu, že nepustí vozy s těmito motory na svá území.

Podle Dennera tím nastalo velké znejistění zákazníků. „Doufáme, že města své předpokládané kroky nyní s novými hodnotami emisí NOX změní a dieselová auta tam budou moci,“ vyjádřil se a dodal: „Nutně potřebujeme právní jistoty.“

Nejhorší vzduch u Neckartoru

Reportér MF DNES měl možnost řídit testovací auto v ulicích Stuttgartu, kde koncern Bosch sídlí.

Jela se takzvaná královská etapa - náročnější úsek ve srovnání s obvyklými trasami pro testování vozidel a pro zjišťování emisí. Bylo tam větší převýšení a rovněž riziko kolon. Projíždělo se přitom i místem, které se řadí mezi ta s nejhorším vzduchem v Německu - Am Neckartor.

Nová technologie testovaná na taxících Škoda slibuje očistit diesely

Emise golfu s dvoulitrem při této cestě byly nízké (okolo 17 miligramů na kilometr). „Je to sériový vůz, který jsme adekvátně modifikovali. Pokud by všechna dieselová auta měla tento nejnovější výfukový systém, byly by zákonné limity pro kvalitu ovzduší s jistotou dodržovány také u Neckartoru,“ uvedl Volkmar Denner.

Nyní bude záležet na jednotlivých světových automobilkách, zda začnou dávat tuto novou technologii do svých vozů, nebo přistoupí k jiným opatřením či strategiím.

Technologie nemá být dražší než ta dosavadní. „Potřebujete vesměs přesně to, co už má v sobě auto splňující emisní normu Euro 6. K tomu může přijít nějaký ten senzor, vstřikovací ventil a je to. Náklady navíc? Pohybujete se v nízkých stovkách eur,“ vyčíslil Rolf Bullander z vedení Bosche.

Na vývoji ekologičtějšího dieselu pracoval tým techniků a inženýrů dva roky. Koncern do této aktivity vložil řádově desítky milionů eur.

Vedení firmy také schválilo nový kodex pro vývoj produktů. Mimo jiné striktně zakazuje zapojení funkcí, které automaticky rozpoznají testovací cykly. Do konce letošního roku bude v této souvislosti proškoleno 70 tisíc zaměstnanců koncernu Bosch z celkového počtu 402 tisíc - většinou z oblasti výzkumu a vývoje. Bude to součást největšího školicího programu ve více než 130leté historii firmy.

Na soudní spory ohledně kauzy Dieselgate či kartelových dohod má Bosch celosvětově finanční rezervu okolo 1,2 miliardy eur. Vše o aféře Dieselgate čtěte ve speciální příloze iDNES.cz - ZDE.

  • Nejčtenější

Řidič vybrzdil kamion, jeho šofér po něm hodil zámek a rozbil sklo

Hodně nebezpečně si počínali na dálnici D1 řidič kamionu a Škody Superb. Navzájem se blokovali v jízdě a jeden druhému...

Na zatroubení autobusu reagoval mladý řidič pistolí namířenou z okénka

Dva řidiči se ve čtvrtek odpoledne poprali na křižovatce v Třebíči. Jednadvacetiletý muž za volantem osobního vozu VW...

Senior odešel z domova bez léků i mobilu, policie ho našla mrtvého

Policie v neděli odpoledne našla mrtvého sedmdesátiletého muže z Havlíčkobrodska, kterého rodina postrádala od čtvrtka....

Z Třebíče má zmizet válečný Bailey Bridge, milovníci historie jsou proti

Nikdo přesně neví, jak dlouho už je přes řeku Jihlavu v Třebíči u koupaliště položen ocelový montovaný most, kterému se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Medvědí česnek je teď hitem, sběrači místa jeho výskytu neprozrazují

Česnek medvědí, rostlina s velkými listy a drobnými bílými kvítky, si v posledních letech získává čím dál větší...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Místo na skládku míří použité věci zpět lidem. Re-use centra jsou hitem

Nádobí, hračky, nářadí, ale i autodíly, sportovní potřeby či dekorace a knihy. Když pro ně majitelé nemají užitek,...

Covid na Vysočině ustupuje pomalu, novoměstská nemocnice má stále problémy

Onemocnění covid-19 je v celé České republice na ústupu, na Vysočině však šíření zpomaluje velmi pozvolna. V...

Sběratel pohlednic chtěl ukázat lidem mizející Brod, jeho výstava je zavřená

Bohumír Špaček má doma tisíce pohlednic. Sbírá je už téměř čtyři desítky let. Když se s částí svých pokladů mohl...

Řidič vybrzdil kamion, jeho šofér po něm hodil zámek a rozbil sklo

Hodně nebezpečně si počínali na dálnici D1 řidič kamionu a Škody Superb. Navzájem se blokovali v jízdě a jeden druhému...

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

KOMENTÁŘ: Konec legrace, teď začne pořádné zdražování

Postupné zpomalování růstu cen, které v Česku probíhalo od loňského července, je u konce. V březnu byla inflace na...