Bylo 26. srpna 1909, když jeden neznámý Jihlavan psal na pohlednici svému příbuznému Františku Bártovi do Kamenice nad Lipou o tom, že právě slavnostně první jízdou otevřeli novou jihlavskou tramvajovou trať.
To byl pro město velký den!
Ta pohlednice je mimo jiné k vidění v knize Povídání o tramvajích, trolejbusech a také autobusech, kterou vydal před třemi lety jihlavský Dopravní podnik ke svému stému výročí.
Tramvaje si teď budou moci lidé v Jihlavě připomenout i kolejnicí na mostě U Jánů.
"Dalo by se ale určitě udělat i víc, pokud by město chtělo. Kolejnici bych spíše umístil na Masarykovo náměstí, kam přijde více turistů. A také mohla sloužit jako podklad pro případný vůz historické tramvaje, který by tam mohl být občas nebo i nastálo přivezen," zmínil Luděk Bohuňovský z jihlavského Sdružení za záchranu historických trolejbusů a autobusů.
Kolejová dráha měla přijít na 800 tisíc korun
Klíčové zasedání městské rady ohledně tramvaje se uskutečnilo 12. října 1906. Tehdy se radní odhodlali schválit projekt výstavby elektrárny a malodráhy.
A co náklady? Ty se upřesňovaly na základě projektu v červnu 1907. V tehdejších cenách měla stát dráha 300 tisíc korun a elektrárna 500 tisíc. Město si půjčilo milion korun u Německé spořitelny v Praze.
Celkově bylo v Jihlavě tehdy položeno 3 102 metrů kolejí plus deset výhybek. Na trati bylo osm zastávek – Severozápadní nádraží, Dřevěné mlýny, Jatky, Elektrické podniky, Josefské náměstí (dnešní náměstí Svobody), Schillerova a Hlavní náměstí.
To byly ty slavnější časy jihlavské tramvaje. Jenže přišlo bohužel i na ty nejsmutnější: na zánik tohoto dopravního prostředku ve městě a přechod na trolejbusy, které jsou v Jihlavě využívány společně s autobusy dodnes.
Zasáhla přitom druhá světová válka. V roce 1944 bylo podle autorů knihy z Dopravního vydavatelství Wolf přepraveno po dráze 3,6 milionu osob, vozový park byl přetěžován, zcela se zastavila údržba i opravy trasy. To byl problém.
Tramvaje zmizely, vystřídaly je trolejbusy
Na přelomu let 1943 a 1944 byly přitom ještě objednány nové vozy ze Škodovky. Zakázka se však neuskutečnila. A to byl malér číslo 2.
Po válce 17. prosince 1945 radní v Jihlavě řešili, co dál s dopravou, a měli novou možnost v podobě trolejbusů, kterou zvolili: za 12,8 milionu korun nechali vybudovat síť trolejbusové dopravy o délce deseti kilometrů.
Poválečná rekonstrukce tramvajové trati ani vznik druhé trasy mezi nádražím a hřbitovem (za 4,5 milionu korun) naopak neprošly. Poslední tramvajová souprava k hlavnímu nádraží přijela 14. července 1947 a celý provoz na kratší trati k jatkám byl ukončen v následujícím roce. Celý tramvajový vozový park pak přešel do Opavy.
Památkou na tramvaje je bývalá vozovna v Havlíčkově ulici. Nachází se nedaleko mostu U Jánů, kde je připomene pamětní kolejnice.
Kdo chce vidět historické tramvaje, může podle Luďka Bohuňovského zamířit do muzeí v Praze nebo v Brně. "Někde jsou v nabídce i jízdy historickými vozy, třeba v Plzni, Liberci, Brně nebo Praze," uvedl Bohuňovský. V Jihlavě žádné historické vozy MHD zatím nejezdí, sdružení by to chtělo změnit.