Pod D1 u Jihlavy je podchod, přístupný však jen na vlastní nebezpečí

  • 42
Je to jediný podchod vedoucí pod dálnicí D1 na Vysočině. Málokdo o něm ví, vznikl vlastně díky potoku. Nachází se u 111. kilometru u Jihlavy a spojuje dvě odpočívadla, na nichž jsou pumpy OMV. Stačilo by ho jen uklidit a udržovat, ale s tím se už nepočítá. Přístupný je jen na vlastní nebezpečí.

Vstup do podchodu je poblíž symbolického hřbitova obětí dálnice na konci Pávova, na němž jsou řady dřevěných křížů. Z této strany k podchodu vedou schody se střechou, které působí jako nové či nedávno opravené.

Přesto jsou tam betonové zátarasy, které se však dají snadno přelézt a podchod využít. Ovšem cesta pod dálnicí není nic příjemného. Mnozí lidé toto místo totiž využívají jako WC.

Podchod byl postaven již v roce 1980. „A to především z důvodu nutnosti převedení potoka z pravé strany dálnice na levou. Bylo rozhodnuto o využití tohoto objektu současně jako podchodu pro pěší. Potok byl proto zatrubněn,“ popsal Jan Studecký, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Časem ale stát prostřednictvím ŘSD přestal podchod udržovat. Množily se tam krádeže světel i elektrických přívodních kabelů. Dodnes jsou rozbité některé lampy u stezky vedoucí k podchodu od hřbitova. Mizely i různé kovové součásti, třeba zábradlí.

„Po uzavření schengenské dohody, spojené s vysokým nárůstem mezistátní nákladní dopravy na českých dálnicích, docházelo denně k užívání podchodu jako WC. A to i přesto, že na obou stranách je sociální zařízení,“ stěžuje si Studecký.

Posledních šest let se neudržuje, jeho oprava se neplánuje

A protože už obě odpočívadla mají shodné vybavení pro motoristy, přestali mít řidiči důvod přecházet pod dálnicí. Posledních šest let už se podchod neudržuje, protože tam podle mluvčího nešla zajistit bezpečnost pěších. Proto dostalo ministerstvo dopravy žádost o uzavření podchodu. „Jeho oprava se v současné době neplánuje,“ doplnil mluvčí.

Nesmyslný podchod je i pod dálničním přivaděčem

Jeden z podchodů bez valného smyslu je i pod čtyřproudým dálničním přivaděčem v Jihlavě, jen pár kilometrů od toho pod D1. Nachází se u čerpací stanice MOL. Vede od Sládkovy ulice do polí - respektive k benzinové stanici. Využívaný může být třeba k tomu, když si chce někdo z Bedřichova jít pěšky něco koupit k pumpě na druhou stranu přivaděče. V tomto podchodu aspoň není takový nepořádek.

Toto místo na dálnici v Pávově je zajímavé i tím, že tam byla v roce 1991 otevřena první zahraniční čerpací stanice v bývalém Československu. Postavila ji rakouská společnost OMV. Redaktor Rudého práva tehdy před čtvrt stoletím čtenářům popisoval, jak na něj na pumpě zapůsobilo WC.

„Vzadu se můžete na neuvěřitelně čisté a dokonale vybavené toaletě za patnáct korun i osprchovat,“ uvedl v reportáži. Tehdy asi podchod smysl ještě měl, když byla nově vybudovaná pumpa západního střihu pouze na jedné straně dálnice. Brzy se ale postavila i na té druhé.

Na celé D1 jsou pouze další dva podchody v Ostravě. A žádné další už nepřibudou. „Dodatečné hloubení podchodů pod dálnicí D1 se nikdy neprovádělo a ani se neplánuje,“ doplnil Studecký.

Na 111. km dálnice D1 u Jihlavy je jediný podchod na Vysočině.

Na 111. km dálnice D1 u Jihlavy je jediný podchod na Vysočině.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz