Jaké řidičské manýry vás na našich silnicích vytáčejí?
Žil jsem několik let v Belgii, kde je společnost přece jen o něco víc vyspělá, ale s hustotou provozu jsme na tom už téměř stejně. A ne všichni si uvědomují, že právě ta hustota provozu nám už neumožňuje chovat se jako před deseti lety. Když někdo nemá respekt, dostatečnou předvídavost a ohleduplnost vůči ostatním, to mě vytáčí. Na druhou stranu musím říct, že i v tom našem hustém provozu je stále spousta lidí, kteří jsou k sobě slušní, pustí před sebe toho, kdo to potřebuje, a vidím kolem sebe hodně pozitivních příkladů. Ten provoz totiž opravdu vyžaduje, abychom k sobě byli ohleduplní, jinak se tady navzájem pozabíjíme.
Čím momentálně jezdíte a jaký vůz je vaším favoritem?
Pod Toyotu spadá i prémiová značka Lexus, tak momentálně řídím Lexus NX, nicméně se snažím jezdit úplně všemi našimi auty, takže zkouším i Yaris a Aygo. A favoritů mám hned několik, i když jsou z opačného spektra. Prvním je Land Cruiser, jediný pořádný off-road na silnicích, mimochodem velmi oblíbený i mezi ženami. Jsem trochu dobrodružnější povahy, takže jsem ho zkoušel i v extrémních terénních podmínkách na Islandu a v Namibii a bylo to fantastické. Dalším mým oblíbeným autem je aktuální model Lexus LC 500. Ale než se cpát Land Cruiserem nebo Lexusem LC do města, tak radši sáhnu po Aygu, které je právě do města úplně ideální a ještě je s ním zábava.
Bez jaké výbavy ve voze byste se už dnes neobešel?
Bez automatické převodovky, dotykového odemykání a zamykání, z bezpečnostních prvků určitě bez airbagů a systému Toyota Safety Sense, který už máme ve všech autech na všech úrovních. Systém sdružuje několik aktivních prvků bezpečnosti, třeba signalizaci opuštění jízdního pruhu, čtení značek, adaptivní tempomat a signalizaci v případě, že se blížíte ke stojícímu či výrazně pomaleji jedoucímu vozu. To už mi několikrát zachránilo život. Ty systémy se navíc stále vylepšují, dnes reagují na auto, ale začínají reagovat na chodce…
Každý třetí prodaný vůz Toyota je hybridní. Proč bychom na ně měli zaměřit pozornost?
Na hybridech začala Toyota pracovat už před čtyřiceti lety a první sériový hybrid Toyota Prius přišel na trh před více než dvaceti lety. Od té doby se po světě prodalo dvanáct milionů hybridních aut. Skvělé je, že tenhle trend přichází i do České republiky. Těch aspektů, proč se na hybrid zaměřit, je mnoho. Ten první je nasnadě: vozy jsou šetrné k životnímu prostředí. Další výhodou hybridů je, že jsou tiché, pohodlné, a když si takové auto pořídíte, budete se těšit na každou cestu. Znovu se zamilujete do řízení. Plusem je i velmi nízká spotřeba a provozní náklady a ani pořizovací cena není vyšší než u dieselového automatu.