Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Svět automobilů není pouze mužskou doménou

  14:00
Už dávno neplatí stereotypy, podle čeho si ženy vybírají vůz. Roli hraje mnoho faktorů. Tím významným je i dopad na životní prostředí, kde hraje elektromobilita a udržitelnost výroby klíčovou roli, říká vedoucí marketingu Škoda Auto Česká Republika Libor Šedivák. Mají v automobilce šanci pracovat i ženy? A kdy se budeme vozit v bezpilotních autech?

Libor Šedivák, vedoucí marketingu Škoda Auto Česká Republika | foto: Archiv Zena roku 2023

Podle čeho se rozhodují a na co slyší ženy při koupi vozu?

Nerad bych jakkoli zobecňoval, většina stereotypů je už dávno pryč. Každá ze čtenářek si jistě umí odpovědět sama, co je pro ni při koupi vozu důležité. Paleta faktorů pro rozhodování je podle mě velice pestrá. Od technických parametrů přes vnější a vnitřní design až po vztah ke značce a předešlou zkušenost či doporučení okolí. Důležitá je také výbava, praktičnost, bezpečnost, dostupnost, jízdní vlastnosti, spolehlivost, šetrnost provozu, dopad na životní prostředí… Je toho mnoho a určitě jsem nevyjmenoval vše. Můžu mluvit i z vlastní osobní zkušenosti – manželka oproti mně ještě více oceňuje praktické a chytré vychytávky v našich vozech, mám na mysli například úložné prostory a cargoelementy pro zajištění převážených věcí, takzvané „simply clever“ prvky. Je vnímavější i k dynamice vozu.

Co podle vás budeme chtít od auta do budoucna? Změní se nějak naše požadavky?

Zůstane základní podstata automobilů a tou je svoboda a osobní mobilita. Zákazníci také již dnes běžně očekávají, že vůz je online propojen se službami, aplikacemi a mobilním telefonem. Rozšíření elektromobility půjde ruku v ruce s požadovanou dostupností a hustotou nabíjecí sítě. Důležitá bude i rychlost nabíjení a zajištění jednoduchého způsobu nabíjení doma a ve firmách. V Čechách jsme v tomto směru na velice dobré cestě. Čtenářky budou možná i překvapené, jak je již nyní infrastruktura pro provoz elektromobilů u nás připravena. Naše společnost na mnoha frontách usiluje o zpřístupňování elektromobility – ať už pro firmy, nebo domácnosti. Pokud se ale vrátím zpět k otázce, co dalšího nás čeká v budoucnu, tak lze očekávat, že více lidí nebude chtít vůz přímo vlastnit, spíše ho sdílet, popřípadě si zvolit flexibilní způsob financování nebo pronájmu.

Velkým tématem je právě elektromobilita. Má svoje zastánce i odpůrce. Co je podle vás v současnosti jejím největším úskalím?

Z mého pohledu je potřeba vnímat elektromobilitu jako jednu z alternativ, kterou výrobci vozů nabízejí. Nikomu ji samozřejmě nenutíme, je to volba zákazníků. Obecně pozitivně hovoří zákazníci s osobní zkušeností s elektromobilem, naopak skeptičtější jsou ti, kteří tuto zkušenost zatím nemají. Nebudu každopádně zastírat, že u elektrovozu je potřebná určitá změna návyků oproti klasickému autu. Je na výrobcích a jejich obchodních partnerech, aby zákazníkům nabídli řešení a zejména nabíjecí infrastrukturu, která umožní, že bude používání elektrovozu uživatelsky přívětivé. Infrastruktura, dojezd na jedno nabití a čas strávený nabíjením je hlavní kritikou zaznívající od motoristů.

Jak jsme na tom s nabíjecí infrastrukturou konkrétně v České republice?

Počet nabíjecích bodů včetně super rychlých nabíječek roste vysokým tempem a již nyní máme jednu z nejhustějších nabíjecích sítí v Evropě v poměru k počtu elektrovozů na našich silnicích. Výrobci dále nabízejí pohodlná nabíjecí řešení pro domácnosti a firmy, dojezdy vozů na jedno nabití jsou již nyní kompatibilní s klasickými vozy. Elektromobility se není třeba obávat, naopak, je to cesta k bezemisní a udržitelné dopravě. Což je z mého pohledu i pádný důvod, proč o elektrovoze uvažovat. Je to sice porovnatelné pouze vzdáleně, ale stejně tak jako uděláme pár kroků a pohybů navíc při recyklaci domácího odpadu, můžeme jít naproti i elektromobilitě. Pro nás je ovšem zásadní, abychom jako automobilky zákazníkům elektromobilitu náležitě a transparentně vysvětlili a zpřístupnili – cílem je vždy spokojenost s užíváním našich vozů a služeb bez rozdílu pohonu.

Stále častěji se mluví také o bezpilotních automobilech. Věříte, že jednou přestaneme auta řídit?

Faktorů, které do odpovědi na tuto otázku vstupují, je stále mnoho – nejen technologických, ale zejména stran legislativy, bezpečnosti, zodpovědnosti a dalších. Již nyní jsou běžné vozy vybaveny systémy pro asistovanou jízdu a částečnou autonomii, v této oblasti se budou nadále zdokonalovat, ale zcela autonomní – „bezpilotní“ – jízdu v masovém měřítku v příštích dekádách neočekávám.

Automobilový průmysl je doménou převážně mužů. Vstupují dnes do něj vlivem tlaku na diverzitu více i ženy?

Nepřísluší mi hovořit za celý automobilový průmysl, nicméně, že by naše firma byla doménou mužů, nelze vůbec říct. Například v našem týmu převažují ženy a v českém zastoupení Škoda Auto to je zhruba půl na půl, což ale nesouvisí s jakýmkoli tlakem, není to nic nového. Firma je otevřena všem a pohlaví není kritérium, byť samozřejmě je třeba v pracovních podmínkách zohlednit individuální potřeby, ale ty také nemusejí vyloženě souviset s pohlavím. Obecně „škatulkování“ jakéhokoli druhu do našeho týmu nepatří, soustředíme se na přívětivé prostředí a motivující podmínky pro všechny.

Co vás osobně na autech baví?

Sdílím vášeň pro automobily. Jako pro mnohé je pro mě auto symbol. Není to pouze dopravní prostředek, je to de facto zprostředkovatel a zdroj svobody, zážitků, radosti, vzpomínek, nových cest a dobrodružství. Je to místo pro společné chvíle i pro vlastní relaxaci a myšlenky. A určitě i nepřehlédnutelné designové dílo se všemi emocemi, které u každého z nás vzbuzuje. Co mě také fascinuje a baví, byť to není úplně moje parketa, je to, co vzniku automobilu předchází – kolik lidského umu, nápadů, zkušeností, odbornosti, preciznosti a práce, historie i budoucnosti se v každém voze zhmotňuje. A v neposlední řadě je to zákazník či fanoušek, kterého pomocí našich vozů a aktivit takříkajíc vtahujeme do děje, dělá mi radost svým způsobem zprostředkovávat velké i malé zážitky.

Studoval jste na Floridě. V čem se nejvíce liší americký a český automobilový trh?

V době, kdy jsem studoval na Floridě, jsem – kromě studia, univerzitního sportu a členství v typickém americkém bratrstvu – pouze „neprofesně“ obdivoval americké vozy a cíleně se nezaměřoval na specifika a odlišnosti tamějšího trhu. I přes globalizaci automobilek obecně ale platí, že v USA je mnoho specifických modelů, které v Evropě nejsou běžně k dostání. Typická kategorie vozů, která je v Evropě velice okrajová, ale v Americe má dlouhou historii a nadále se těší velké oblibě, jsou takzvané „pick-upy“, nebo ještě výstižněji „pick-up trucks“. Což jsou vlastně osobní nákladní vozidla.

Libor Šedivák, vedoucí marketingu Škoda Auto Česká Republika

Libor Šedivák (45)

Vystudoval Stetson University na Floridě, studium ukončil titulem v oboru International Business. Pracoval v různých mediálních agenturách, kde měl na starosti mimo jiné klienty z oblasti automobilového průmyslu. Ve Škoda Auto působil od roku 2011 v oddělení mezinárodního marketingu, kde od roku 2016 vedl produktovou strategii a komunikaci včetně digitálních a inovačních médií. Od října 2021 je vedoucím marketingu ve Škoda Auto ČR. Volný čas nejraději věnuje manželce a dcerkám Máje a Káje.

Autor:
  • Nejčtenější

Horoskop pro každé znamení na 17. týden roku 2024

Apríl se pomalu blíží ke svému konci, jaké dny nás čekají podle hvězd, než přijde zamilovaný máj? Raci, rozhodli jste...

Nevíte, co na sebe? Čtveřice outfitů pro tu pravou jarní náladu

Neodbytná otázka: „Co si mám dneska obléct?“ přichází každodenně. Stojíme před otevřenou skříní a může třeba praskat ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zpomalte stárnutí své pleti. Tyto účinné látky vám s tím pomůžou

Stárnutí je přirozenou součástí života a dříve či později dostihne všechny. Někdy je ale možné jeho projevy zmírnit a...

Vztah s kolouškem ženám svědčí. S mladším mužem rozkvetou a ožijí

Vztahy starších žen s mladšími muži byly dřív tabu. I když existovaly, nemluvilo se o nich. Dnes je pěstuje stále více...

Být krásná jako Francouzka není těžké. Dbejte na kvalitu a přirozenost

Šílí po nich muži z celého světa. Ženy jim zase závidí ono „nepopsatelné cosi“. Francouzky jsou zkrátka v kurzu. Mají...

Krása z lesku zrozená

Toužíte po zdravých, lesklých a krásných vlasech, zářivé barvě a sjednoceném odstínu? Nemusíte trávit dlouhé hodiny v...

Nová éra anti-aging péče

Mladé a krásné se chceme cítit v každém věku. Aby náš vnitřní pocit byl patrný i na první pohled, měly bychom věnovat...

Svět automobilů není pouze mužskou doménou

Už dávno neplatí stereotypy, podle čeho si ženy vybírají vůz. Roli hraje mnoho faktorů. Tím významným je i dopad na...

Vstříc novým zážitkům

Balíme, nasedáme a můžeme vyrazit! Stačí šlápnout na plyn a svět všedních dní nám rychle mizí za zády. A před námi se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...