Pavlu Maříkovou pohyb provází celý život. Mnoho let působila jako fitness trenérka, následně založila celorepublikový program fitMAMI, který umožňuje sportovat a zdravě se hýbat maminkám s malými dětmi, nyní šíří osvětu o ergonomii pracovního prostředí, zdravém přístupu k práci a work-life balance ve firmě Liftor.

Cvičení, sport a vůbec pohyb očividně naplňují celou vaši profesní kariéru.

Ano, to je pravda. Pohyb je nedílnou součástí mého života, a proto jsem opravdu šťastná, že to, co miluji a považuji za tak důležité, je i mou prací. A práce v Liftoru, kde lidem ukazujeme, jak zdravěji a lépe pracovat nejen v souladu se svým tělem a zdravím, ale i psychikou, je vlastně přirozeným vyústěním všeho, co jsem dělala předtím. Miluji pohyb a opravdu ráda pracuji a tady se to krásně kloubí v jedno.

Externí obrázek

Pavla Maříková (41 let) - Působí jako pohybová specialistka a content manager ve firmě Liftor, která se zabývá ergonomií pracovního prostředí, prodejem polohovacích stolů a dalších ergonomických pomůcek, ale také edukací veřejnosti k celkově zdravějšímu životnímu stylu. Pavla má za sebou více než dvacetiletou praxi ve sportovním a fitness odvětví, a jak sama říká, sport je její prací, vášní i koníčkem zároveň.

O správné ergonomii pracovního prostředí se mluví čím dál víc. Proč je to tak důležité?

Ať již pracujeme v kanceláři, nebo jsme doma na home-office, je potřeba si uvědomit, že zde pobýváme zhruba třetinu denního času. To je již vcelku dlouhá doba na to, aby stálo za to zamyslet se, jak tento čas trávíme a zda to našemu tělu prospívá. Ne náhodou se mluví o sezení jako o novodobém kouření se stejným dopadem na naše zdraví.

Co je podle vás pro zdravou práci nejdůležitější?

Úplným základem je nesetrvávat dlouhou dobu v jedné statické pozici. Tělo pak začne být unavené a ulevuje si různými způsoby. Povoleným středem těla, shrbenými zády, zapojováním dominantních svalů, které ale již i tak bývají přetížené, a podobně. Proto je velmi důležité během pracovní doby měnit pozice, ve kterých pracujeme. Pracujete převážně vsedě? Stoupněte si. Probíhá většina vaší práce vestoje? Mějte po ruce aktivní židli, která uleví nohám, a přitom bude stále motivovat tělo ke vzpřímenému držení.

Je tedy řešením polohovací stůl, který je možné si nastavit do určité výšky?

Určitě. Polohovací stůl umožňující pracovat vsedě i vestoje je skvělou volbou pro mnoho profesí – od manažerů až pro kutilská řemesla. Moje práce je velmi různorodá, v Liftoru mám na starosti nejen edukaci veřejnosti směrem k vhodnému životnímu stylu, natáčení inspirativních videí, ale také spolupráci s fyzioterapeuty, lékaři a podobně. Na nedostatek pohybu si tedy nemohu stěžovat, když ale pracuji u PC, z 80 % pracuji vestoje. Vyhovuje mi to mnohem více, cítím se produktivní a moje práce je efektivnější. Obecně však doporučujeme střídat práci vsedě, vestoje a jemné protažení v průběhu celé pracovní doby.

Nestačí si jít po pracovní době zacvičit nebo zaběhat?

Cvičit, sportovat a trénovat ve fitku je super a stoprocentně to každému doporučuji, ale ani hoď ka a půl ve fitku nevykompenzuje den strávený vsedě se shrbenými zády, přetíženými trapézy a povolenými břišními svaly. A naopak, pokud pracovní dobu strávíte aktivně, soustředíte se i během práce za počítačem na správné držení těla, ušetříte pak spoustu času a peněz za návštěvy fyzioterapeutů a lékařů.

  14:00