JEDNA RÁNA SEM, DRUHÁ TAM
Jedna věc je zlobit se na dítě sama, druhá být přítomna situaci, kdy nervy ujedou partnerovi. Na čí stranu se máte v takovém okamžiku postavit? Je lepší poskytnout podporu potomkům, nebo protěšku? Podle odborníků je nejvhodnější zůstat pouze tichým svědkem. „Vztek mezi dítětem a vaším partnerem je jenom mezi nimi a vy byste do jejich vztahu neměla zasahovat. Až budou emoce uklidněné, můžete partnerovi nabídnout váš pohled, jak jste celou situaci vnímala vy,“ doporučuje Kateřina Novotná.
Důležité je zmínit v případě vzteku také to, co přichází s ním ruku v ruce. Trest. Kolikrát vám ve vyhrocené situaci vystartovala ruka? Zatímco jedna skupina pedagogů nevidí na lehkém plácnutí nic špatného, dokonce to považuje za jednoznačný výchovný prostředek, druhá skupina považuje jakýkoli fyzický trest za šlápnutí vedle. „Pokud sáhnu k fyzickému trestu – například pohlavku, co si dítě z takové situace vezme?
Na jedné straně panuje názor, že pouhý pohlavek ještě nikomu zásadně neublížil (avšak musí být splněna podmínka, že je to situace velmi výjimečná). Jiný rodič by nikdy své dítě bitím neponížil. Trest je totiž ve své podstatě pouze mocenský nástroj, kterým dáváme jednoznačně najevo, že jsme ti silnější. Obzvlášť to platí pro trest fyzický. Pakliže se dostaneme na úroveň silnější–slabší, spolu s vaší mocí přichází poražení, znevážení toho druhého, tedy v našem případě dítěte. Tomu tak svým chováním dáváte jakýsi vzorec, který říká, že silnější si může dovolit na slabšího a že tato vztahová hiearchie je v pořádku,“ popisuje složitost trestání Iva Kyselá.
„Pokud nám ujede ruka opravdu výjimečně a jinak v našem životě převažuje s dítětem vztah partnerský, láskyplný, nevyčítejte si to. Ale situaci si vysvětlete.“ Používání fyzických trestů má i další úskalí. Myslíme si, že bití funguje, protože i my jsme to zažili a taky jsme vyrostli. Opakujeme vzorce výchovy našich rodičů, ozvlášť ve stresu. Tehdy naskočí zcela automaticky. Plácnout přes ruku či dát pohlavek je sice rychlé, ale neúčinné ve smyslu dlouhodobějšího pohledu na výchovu. Fyzickými tresty vychováte akorát nesebevědomého jedince, který si neváží sám sebe.