? Čemu se vyhnout

Některým jídlům je třeba se vyhýbat proto, že organismus může být v těhotenství náchylnější k infekcím, jako je listerióza nebo salmonelóza. Tyto nemoci navíc mívají v jiném stavu váž­nější průběh a mohou ohrozit vás i dítě.


Rozhodně se vyhněte syrovému masu a na tatarský biftek či suši si počkejte až po těhotenství a kojení. V malé míře jezte například maso žraloka, které může mít vysoký obsah rtuti.



Ze svého jídelníčku vyřaďte nepasterizované mléko a výrobky z něj. Pokud mléko převaříte, můžete ho konzumovat bez obav. Pozor dejte na výrobky, které obsahují syrová vejce, tedy dresinky, majonézové saláty či zmrzlinu. Denně byste neměla sníst více než 100 g jater, která mají vysoký obsah vitaminu A a můžete se jím předávkovat.



Jídlo jako lék

Zácpa, nadýmání, pálení žáhy nebo pocit těžkého žaludku patří mezi časté těhotenské potíže, které lze správným stravováním zmírnit.


? Zácpu můžete ‚léčit‘ konzumací syrové zeleniny, čerstvého i sušeného ovoce a celozrnných potravin, zároveň přidejte tekutiny a vhodný pohyb. Omezte banány, čokoládu a mrkev.

? Při průjmu zkuste jíst více potravin obsahujících pektiny, jako jsou jablka, banány nebo ovesné vločky.

? Obtěžující nadýmání může být doprovodným jevem zácpy, ale může se vyskytovat i samostatně. Vyhněte se syceným nápojům, omezte luštěniny, kynuté moučníky a pokrmy z kvasnic a doplňte vhodný pohyb.

? Na ranní nevolnosti zabírá pár soust ještě před opuštěním postele a více menších porcí jídla během dne.

? Pálení žáhy zmírníte menšími por­cemi jídla, kdy se žaludek utlačovaný rostoucí dělohou nenaplní zcela. Zároveň se vyhněte dráždivým potravinám, mezi které může patřit třeba káva, citrusové plody nebo čokoláda.


Káva, černý čaj a alkohol

Není novinkou, že alkohol je v těhotenství nevhodný a může být příčinou nesprávného či opožděného vývoje dítěte. Většina lékařů doporučuje úplnou abstinenci nebo jen minimální dávky alkoholu, 1–2 dl vína nebo třetinku až dvě piva týdně.



U kofeinových nápojů jsou lékaři benevolentnější, například coca-colu doporučují na zmírnění úporných nevolností. Denní příjem kofeinu by neměl přesáhnout 300 mg, což jsou přibližně 3 šálky překapávané kávy nebo 6 šálků černého čaje (každý o obsahu 190–200 ml). Pokud chcete kávu nahradit bezkofeinovou verzí, měli byste vědět, že kofein se ze zrnek kávy odstraňuje vyluhováním pomocí rozpouštědel, jejichž stopy se výjimečně mohou objevit v hotovém výrobku. Někteří nutriční poradci proto doporučují nahradit i bezkofeinovou kávu cereálními nápoji.


Co je to ‚Pika‘?

Okurky zapíjené mlékem nebo šlehačkou jsou těhotenským evergreenem, který již nikoho nepřekvapí. Odmítání do té doby oblíbených jídel a preference těch, která vám byla přímo odporná, je také velmi častý jev. Nejčastěji se mezi těhotnými objevuje chuť na sladké či kyselé. Tyto změny jsou nejspíše způsobené hormonálními změnami a mohou se vyskytnout i u žen v menopauze.



Občas se u těhotných objeví tzv. pika, tedy chuť na věci, které jídlo ne­-jsou ani náznakem. Kromě těhotných postihuje tato porucha i malé děti. Mezi konzumované věci pak patří třeba hlína, omítka, papír, uhlí, mýdlo či nedopalky cigaret. Důvodem může být snaha těla domoci se chybějící látky, probíhající infekční onemocnění, ale i nově rozvinutá psychická úchylka. V případě, že se vám nedaří chutím odolávat, promluvte si s gynekologem, který navrhne vhodná vyšetření pro zjištění příčiny.


  6:00,  aktualizováno  25. března 2019 21:33