Svou popularitou si získal mnoho celebrit, na sociálních sítích ho propaguje každý druhý. Čím je řapíkatý celer tak výjimečný? A opravdu nám vypití jeho šťávy každé ráno zajistí slibované zdraví?

Trendy ve výživě se mění každým dnem. V současnosti se velmi populárním stalo odšťavňování různých druhů zeleniny, nyní nejvíce řapíkatého celeru. Doporučení konzumovat každé ráno plnou sklenici zelené tekutiny skoro bez chuti začal propagovat Anthony William, léčitel a autor několika knih. Ač nemá žádné vzdělání v oblasti zdraví a výživy, dokázal údajně pomoci stovkám lidí.

Mezi slibované účinky každodenní konzumace celerové šťávy patří detoxikace jater. Tekutina má odstranit těžké toxiny z těla, a nastartovat zpomalený metabolismus. 

Jak ovšem s jistotou v reakci na novinku reaguje vrchní nutriční terapeutka Drážďanského zdravotnického centra Bilzová: „Játra jsou orgán, který detoxikaci provádí automaticky. Jejich úkolem je převádět užitečné látky na tělem využitelné složky, a přebytečné zpracovat a vyloučit tak, aby nedocházelo k jejich zbytečnému ukládání. Snažit se nahradit jejich komplexní funkci celerem je zhruba stejně účinné, jako kdybyste zlomenou nohu potírali medem. Určité látky obsažené v zeleném stonku obsahují protizánětlivé molekuly, ale mechanismus jejich účinku v lidském těle zatím nebyl prokázán.“ Má tedy příprava zeleného elixíru vůbec smysl?

Odšťavněním přijdete o důležité živiny

Našemu tělu zcela určitě po ránu prospěje doplnění tekutin. Pokud mu však chceme dopřát veškeré benefity, které řapíkatý celer nabízí, je mnohem přínosnější sníst ho v celistvé formě. Doplníme tak zdravé množství vlákniny, důležitých vitaminů, a živin, jako například draslík nebo vitamin K.

Zrovna vláknina, jejíž nedostatkem trpí velká část naší populace, se totiž při procesu odšťavnění od tekuté složky oddělí. Výsledný nápoj sice stále obsahuje prospěšné látky, ale na rozdíl od křupavé zeleniny nemá žádný přínosný vliv na naše trávení.

Pokud chceme svému trávicímu traktu udělat radost, řiďme se některými z klasických rad zdravého životního stylu – dbejme na velké množství zeleniny, ovoce, a nezpracovaných surovin. Dodržujme dostatečný pitný režim. Když si jednou za čas připravíme zeleninovou šťávu, vstřebáme vitaminy, a pokud jí obohatíme o ovoce, pravděpodobně si na nápoji i pochutnáme. Pravidelná konzumace šťáv ale rozhodně není nutnost a jediná cesta ke zdraví. Pravděpodobněji nás spíš obere o čas, a větší množství peněz z peněženky.