Vanguard: Saga of Heroes - 2. část

  12:02aktualizováno  15. dubna 7:38
Po měsíci se vracíme s druhou částí recenze jednoho z nejočekávanějších MMORPG letošního roku! Dokázali nás autoři přesvědčit o skutečných kvalitách nového fantasy dobrodružství?
79

Vanguard: Saga of Heroes

Platforma: PC
Výrobce: Sigil Games Online

Herní karta

Vanguard: Saga of Heroes

Zhruba po měsíci hraní se opět dostáváme k novému fantasy MMORPG z dílny Sigil Games Online, které jsme opustili v první části recenze (před čtením tohoto textu doporučujeme poctivě přelouskat). Rozdělenou recenzi jsme tentokrát zvolili z několika důvodů, mezi nimiž hraje velkou roli i drzost autorů, s níž Vanguard: Saga of Heroes vypustili do světa před pár měsíci ve verzi, jež měla s finální podobou hry jen pramálo společného. Mnozí hráči, kteří fantastickým dobrodružstvím ve virtuálním Telonu již stačili propadnout, budou jistě hlasitě nesouhlasit a odvolávat se na skvělou hratelnost, s níž i přes nemalé množství bugů tato novinka přichází. I proto jsme jí dali šanci a rozhodli se omrknout snažení autorů přibližně po dvou měsících ostrého provozu.

Naše pocity jsou opět značně rozporuplné, ale s podobou hry jsme nyní podstatně spokojenější. Vyzkoušeli jsme si další postavy a povolání, navštívili jsme spoustu zajímavých míst na všech třech kontinentech (Kojan, Thestra, Qalia) a hra nás znovu dokázala zaujmout i přesto, že jsme si od ní zhruba týden odpočinuli. Onlinové tituly a zvláště MMORPG se totiž obecně chlubí vysokou počáteční návykovostí, která pak může značně ovlivnit samotné hodnocení. Vanguard: Saga of Heroes jsme tedy na chvíli pustili k ledu a opět jsme se k němu s radostí vrátili, což rozhodně nelze říci o všech podobných hrách, které dosud prošly našimi pazourami.

Vanguard: Saga of Heroes Vanguard: Saga of Heroes Vanguard: Saga of Heroes

Vanguard: Saga of Heroes

Hloupý Honza diplomatem
V předchozí části recenze jsme se rozpovídali o většině činností, jež můžete s vašimi postavami v novém hardcore MMORPG provozovat, a úmyslně jsme vynechali diplomacii, těžbu a řemeslo, abychom je podrobili dalšímu průzkumu. Začněme tedy diplomacií, jež si v tomto žánru odbyla svoji premiéru a před samotným vydáním hry byla autory pravidelně vychvalována. Ostatně i my jsme v našem preview podlehli jejím svodům a na kariéru diplomata jsme se těšili více, než bývá zdrávo. To jsme ovšem ještě netušili, že přesvědčování NPC a diplomatický růst bude tak zdlouhavý.

Nápad to rozhodně není špatný, diplomatické questy jsou zpočátku velmi zajímavé, a dokonce nás donutily opustit na chvíli cestu dobrodruha a místo nabroušených čepelí jsme se oháněli ostrým jazykem. Počítačem řízené postavy nás posílali od čerta k ďáblu a s jejich požehnáním jsme řešili spoustu zajímavých problémů. Za splněné úkoly jsme získávali předměty na prodej, čas od času nás někdo odměnil novou diplomatickou kartou a jak rostly naše diplomatické schopnosti, získávali jsme nové a nové úkoly. Po pár dnech hry jsme se však dostali k mrtvému bodu, kdy se s námi nikdo v okolí nechtěl bavit z důvodu nedostatečného vztahu s různými skupinami obyvatel (presence - Domestic, Soldier, Crafter, Clergy, Merchant, Noble, Academic a Outsider).

Nezbylo nám tedy nic jiného, než vyhledávat questy s nižšími požadavky nebo své schopnosti zvyšovat v rámci městské diplomacie (civic diplomacy). Oba postupy jsou poměrně zdlouhavé a musíte je střídat s ostatními činnostmi, jinak při hraní brzy propadnete frustraci. Nejpohodlnějším řešením je bezpochyby nákup diplomatické výbavy s velkými presence bonusy, které vás této lopoty zbaví a umožní vám plynule pokračovat v nabízených diplomatických úkolech. Nové oblečky, hůlky a jiné užitečné předměty jsou však poměrně drahé, a tak s diplomacií doporučujeme začít až v pozdější fázi hry, kdy budete mít už něco našetřeno.

Vanguard: Saga of Heroes Vanguard: Saga of Heroes Vanguard: Saga of Heroes

Vanguard: Saga of Heroes

Ukecávání jako karetní hra
A jak vlastně systém diplomacie funguje? Pokud máte rádi karetní hry jako například Magic the Gathering, budete při diplomatickém řádění ve Vanguard: Saga of Heroes ve svém živlu. Před každým důležitým rozhovorem si z balíčku nashromážděných diplomatických karet vyberete pět kousků, s nimiž se vrhnete do líté hádky. Jakmile začne rozhovor, s protivníkem se střídáte ve vykládání karet tak, abyste nepřítele dostali bodově do mínusu a rozhovor obrátili ve váš prospěch. S každým úspěšným tahem se automaticky posouvá kupředu i samotný dialog a vy si tak slovní přestřelky můžete náležitě vychutnat. Rozhovory v diplomatických questech jsou poměrně zajímavé, což ovšem nelze říci o městské diplomacii.

V mnoha hlavních městech ve hře můžete vaším diplomatickým působením ovlivňovat různé skupiny obyvatel a zajistit pro všechny přítomné hráče různé bonusy. Máte-li na to dostatečně vysoký vliv, stačí se domluvit s ostatními hráči a společně se vrhnout na jednu NPC frakci a působit na její členy předem vybranou konverzací (Convince, Incite, Entertain, Gossip nebo Interview). Budete-li úspěšní, po dosažení určitého množství bodů spustíte různé speciality, plynoucí z městské diplomacie a zajišťující všem přítomným třeba bonusy do řemesel nebo bonusové diplomatické karty. Tyto hrátky si však náležitě užijí až opravdu zkušení diplomaté, kteří dokáží přesvědčit i ty nejmocnější NPC z jednotlivých frakcí.

Všichni ostatní budou městskou diplomacii provozovat hlavně kvůli odměnám v podobě informací, jež můžete u informátorů (Blackmail, Plots, Arcana a Trends) měnit za potřebnou diplomatickou výbavu. Čím jsou NPC mocnější a vyžadují vyšší presence, tím hodnota získaných informací a směněných předmětů roste. Jak už jsme ale zdůraznili na začátku, městská diplomacie je poměrně zdlouhavá a časově náročná. Na úplný vrchol v diplomatické kariéře to tedy dotáhnou jen trpěliví hráči se spoustou volného času, nicméně jako zpestření klasického adventure vývoje funguje skutečně skvěle.

Vanguard: Saga of Heroes Vanguard: Saga of Heroes Vanguard: Saga of Heroes

Vanguard: Saga of Heroes

Zajímavá těžba surovin
Tím se dostáváme k další oblasti vývoje, kterou je těžba. Ta je pochopitelně úzce spjata s řemeslnou výrobou, ale stejně jako ve většině ostatních MMORPG funguje také zcela nezávisle. I když zde nenajdete žádná povolání pro těžbu, vyberete si jeden primární a druhý sekundární skill z celkem pěti nabízených - Lumberjacking, Mining, Quarrying, Reaping a Skinning. Pak už můžete vyrazit do přírody na kácení stromů, lov zvířat, sběr bylinek a další bohulibé činnosti. Velkým zpestřením je rovněž speciální výbava, která těžbu urychlí nebo zkvalitní. Dřevorubec tak vezme do rukou sekeru, navlékne na sebe dřevorubecký ohoz a začne kácet stromy - doslova. Spoustu hráčů tak jistě zaujme právě tento druh těžby, jelikož stromy skutečně padají k zemi a vy z nich sesbíráte polínka.

Vytěžené suroviny vám však samy o sobě k ničemu nebudou, a tak je musíte konvertovat a získat pro řemeslo důležité materiály. Natěžení potřebného množství surovin tak není otázkou několika minut, ale vynaložené úsilí se vám na vyšších levelech vrátí při prodeji na aukci. Čas od času vám navíc padne vzácná surovina (rare), jejíž cena je podstatně vyšší, neboť řemeslníkům poslouží při výrobě luxusních předmětů. A vzhledem k tomu, že Vanguard: Saga of Heroes se tváří jako hardcore MMORPG, můžete zde využít i tzv. skupinové těžby, jež je produktivnější a zároveň zvyšuje šanci na získání rare materiálu. Zatímco jednotlivec dokáže těžit pouze ty suroviny, které souvisí s výběrem skillu, při skupinové těžbě můžete za doprovodu ostatních hráčů získat i materiály, k nimž byste se jinak než přes aukci nedostali (stačí specializace hlavního těžaře).

Vanguard: Saga of Heroes Vanguard: Saga of Heroes Vanguard: Saga of Heroes

Vanguard: Saga of Heroes

Řemeslo jen pro vyvolené
Na craft jsme byli obzvláště zvědaví, ale řemeslná výroba nás bohužel nijak zvláště nezaujala. Vanguard: Saga of Heroes se po této stránce částečně podobá řemeslu v EverQuest II, ale na rozdíl od zběsilého realtimového craftu v Norrathu je zde výroba předmětů tahová a nabízí tak podstatně bohatší strategické možnosti. Hned na začátku je nutné zdůraznit, že mistrem se zde nestane každý, a ačkoliv je samotný postup výroby poměrně zajímavý a bez zapojení mozkových závitů se při řešení různých problémů neobejdete, s rostoucím levelem se stává stereotypní a postup na další úrovně je spojený s několikahodinovým klikáním a podřimováním u vysvíceného monitoru. Velkým zpestřením jsou různé řemeslné styly, související se třemi kontinenty a vyžadující přízeň hlavních frakcí. Pokud tedy řemeslu přijdete na chuť, můžete se dostatečně vyřádit. Vynaložený čas se vám na vyšších levelech vrátí v podobě výdělku na aukci, ale otázkou zůstává, zda je zrovna takové hraní tím pravým šálkem kávy.

Než vaši postavu zasvětíte do tajů řemesla, zvolíte jednu ze tří specializací - Artificer (např. magické předměty a klenoty), Blacksmith (např. zbraně a těžká brnění) a Outfitter (např. oblečení, lehká brnění a bágly). Stejně jako v počátcích EverQuest II budete i zde vytvářet nejprve komponenty potřebné k výrobě samotných předmětů, čímž se výroba pěkně protáhne. Naštěstí autoři zařadili do hry tzv. Work Orders, jež plní funkci jakýchsi questů pro řemeslníky. Sami si pak vyberete, co chcete vyrábět, a NPC vám přidělí téměř všechny potřebné suroviny (kromě základních ingrediencí). Na vás pak zbude pouze samotná výroba, za níž budete odměněni speciální výbavou pro řemeslníky (nástroje, oblečení, ingredience atp.) a finančním obnosem. Pokud však budete chtít vyrábět předměty pro vlastní potřebu nebo k prodeji na aukci, bez získávání surovin a jejich speciální úpravy se neobejdete. To ostatně platí rovněž o shánění receptů, bez nichž nezatlučete ani hřebíček.

Záleží tedy na vás, zda vám tento craft vyhovuje, nebo se raději přikláníte ke svižnější řemeslné výrobě. Vzhledem k tomu, že je Vanguard: Saga of Heroes prezentováno jako hardcore MMORPG, nijak nás pomalý postup neudivuje. Autoři jej ovšem i přesto mohli nabídnout zábavnější formou a stereotypního klikání a zírání na jednu tabulku nás mohli ušetřit.

Vanguard: Saga of Heroes Vanguard: Saga of Heroes Vanguard: Saga of Heroes

Klady a zápory

Plus rozsáhlý fantasy svět
Plus zábavný soubojový systém
Plus karetní diplomacie
Plus atmosférický soundtrack

Mínus hra stále není dokončená!
Mínus bugy, bugy a zase bugy
Mínus vysoká hardwarová náročnost
Mínus zdlouhavý craft

Cena 999 Kč
EN český manuál

Verdikt
Jak tedy toto rozporuplné MMORPG nakonec ohodnotit? I po zhruba dalším měsíci hry to nebude nic jednoduchého a záleží na každém hráči, zda nabízenému stylu hry přijde na chuť. Fanoušci World of Warcraft nebo Guild Wars tak Telon obeplují širokým obloukem a ani se po něm neotočí. Mnozí budou právem znechuceni množstvím bugů a faktem, že ve hře stále nefunguje vše tak, jak by mělo. Jiní zas Vanguard: Saga of Heroes po dvou třech měsících hry znechuceně odloží, jelikož stále nenabízí dostatečné vyžití pro hráče na vysokých levelech a některé slibované prvky byste zatím hledali jen marně - např. létající mounty, kteří jsou drze zmiňovaní již v manuálu a tím to bohužel končí! Přesto však Vanguard: Saga of Heroes nemůžeme zavrhnout, jelikož má ty nejlepší předpoklady stát se skutečně výjimečným fantasy MMORPG, které miliónový World of Warcraft do kapsy nestrčí, ale nabídne vynikající zábavu pro všechny skalní příznivce fantasy. Kvalita hry s dalšími měsíci určitě poroste, a pokud do Telonu nakouknete třeba za půl roku, budete z výsledné podoby příjemně překvapeni. Vzhledem k aktuální situaci však nyní nemůžeme udělit vyšší hodnocení, i když by na něj za pár měsíců dost možná přišla řada.

Vanguard: Saga of Heroes Vanguard: Saga of Heroes Vanguard: Saga of Heroes

Autor:
 

Hodnocení hry

Redakce

79 %

Čtenáři

72 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 79 čtenářů

Nejčtenější

KVÍZ: Největší herní zklamání z devadesátých let. Vzpomenete si na ně?

Kvíz

Historie si pamatuje jen vítěze, a tak to dnes může vypadat, že devadesátá léta byla pro počítačové hry zlatým obdobím....

Youtuber prochází velké open world hry. Který svět je nejhezčí?

The Witcher

Podívejte se na zrychlené průchody některými z nejoblíbenějších open world her dneška. Možná vás překvapí, jak malou...

Hráči bety World of Warcraft Classic nahlašují chyby, které nejsou chybami

World of Warcraft Classic

World of Warcraft Classic je návrat ke kořenům. Jenže to, jak mnohé prvky hry tehdy fungovaly, dnes mnozí považují za...

Hráči soutěží, kdo se nejrychleji vyspí se všemi postavami ve Falloutu

Fallout

Přestože fanoušci prolezli Fallout: New Vegas skrz naskrz, pořád mají ve hře co dělat. Aktuálně soutěží v tom, kdo se...

Další český hit na obzoru? The Wild Age je slibná relaxační strategie

The Wild Age

K osadě se blíží další tlupa nepřátel. Potřebujete víc peněz a obranných věží, protože počty nepřátel budou každým dnem...

Další z rubriky

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Warcraft - hra vs. film

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

RECENZE: War Thunder je snem všech milovníků vzdušných bitev

War Thunder

War Thunder uspokojí více i méně náročné piloty. A nadchne technickým provedením.

Najdete na iDNES.cz