Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

RECENZE: The Entropy Centre je konečně důstojný nástupce kultovního Portalu

Za originální logickou hrou The Entropy Centre sice stojí jediný člověk, na jejích kvalitách to ovšem není poznat. Je to vynikající nástupce legendární série Portal, jen místo teleportace tu máme hrátky s časem.
85

The Entropy Centre

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4, Xbox Series X/S, PlayStation 5
Výrobce: Stubby Games

  • Zajímavá mechanika s vracením času
  • Příběh a atmosféra
  • Technické zpracování
  • Nízká obtížnost většiny puzzle

Herní karta

Lidstvo má ve zvyku vše kontrolovat, nejlépe ohnout samotné zákony kosmu. Tím největším zdviženým prostředníčkem člověčenstva přirozenému chodu věcí je Entropy Centre, obrovská základna na povrchu Měsíce, která v případě kataklyzmatu dovede převinout čas na Zemi zpět. Už žádný strach z meteoritů padajících z nebe, vrtochů přírody ani lidské blbosti. Stačí jediný stisk tlačítka a Země se vrátí do normálu. Tak proč bychom nezkusili, kolik toho vesmír ve svém majestátu snese? Taková je vize budoucnosti z hlavy Daniela Stubbingtona (StubbyGames), autora nezávislé logické hry The Entropy Centre.

Povědomý, ale přesto jiný

The Entropy Centre

Když se Aria Adamsová probere na měsíční základně, nepamatuje si vůbec nic. A vězte, že to není zrovna příjemné probuzení. Okolní chodby se s rachotem hroutí a z interkomu zní flegmatickým mužským hlasem varování před jakousi nespecifikovanou katastrofou. Dříve rušné ulice komplexu nyní brázdí pomatený, ale naštěstí přátelský robůtek, jinak ani živáčka. Naštěstí Aria rychle v tomhle nehostinném prostředí najde spojence – Astru. Zařízení, které dovede převíjet objekty v čase. Astra není jen kus vysoce pokročilé technologie, ale i umělá inteligence, naprogramovaná, aby asistovala personálu střediska při plnění entropických hádanek. Proč to všechno? Jen plněním „nesplnitelných“ puzzle se totiž nabíjí hlavní stroj čas, který pouze plně nabitý dokáže převinout Zemi zpět v čase. A protože Aria je na všechno sama, bude to ona, kdo bude muset splnit pořádnou dardu hlavolamů.

The Entropy Centre se veze na příjemné nostalgické vlně. Je jako Portal z alternativní reality. Od té doby, co vyšel Portal 2 (naše recenze), jsem hrál mnoho first person logických her, žádná se ovšem nedokázala přiblížit atmosféře kultovní série tak moc, jako právě The Entropy Centre. Ariia rovně umí ohýbat časoprostor, sice zcela jiným, ale naštěstí neméně zábavným způsobem. Schopnost vracet čas se na měsíční základně, která se doslova rozpadá pod nohama, náramně hodí. Především jsou na jejím používání založené puzzle v „testovacích“ místnostech. Hráči Portal se zde budou cítit jako doma. Zatímco tam bylo jedinou motivací hrdinky Chell přežít a utéct, zde je vám naložen mnohem epičtější úkol – zachránit lidstvo. GLaDOS byla tuhý protivník, ale to, co čeká Ariu a Astru, to je doslova souboj s časem a osudem.

The Entropy Centre

Série Portal byla pověstná svým příběhem a nezapomenutelnými protagonisty a v tomhle není The Entropy Centre pozadu. Scénář předkládá mnoho otázek, na které není jednoduchá odpověď, na druhou stanu k vážným tématům přistupuje s pořádnou dávkou humoru a roztomilosti. Hra trochu evokuje i fenomenální Outer Wilds, který s ladností přecházel od milé, vtipné adventury ke kosmickému hororu, ze kterého tuhla krev v žilách.

Chemie mezi Ariou a Astrou funguje na výbornou. Astra jakožto umělá inteligence samozřejmě nerozumí lidské nátuře a tak dojde na spoustu humorných dialogů. Právě příběh a tajemství, která obestírají celé středisko, byly pro mě hlavním motivátorem k hraní. I když jsou hádanky originální, nejsou tak promyšlené a chytré, jak by mohly být. Subjektivně jsou o něco lehčí, než byly ty v druhém Portalu. Pokud vám jde především o ně a chcete si zavařit mozek, zkuste Antichamber. Pakliže preferujete komplexnější zážitek, The Entropy Center je přesně pro vás.

Plněním hádanek k záchraně světa

Problém tkví hlavně v tom, že když se naučíte myslet stejným způsobem, jako autor hry, skoro každý problém vyřešíte do pár minut. Obtížnost sice roste, avšak jen zřídka jde o skutečný hlavolam. V každé místnosti jsem doufal, že mě na konci autor pořádně vypeče. Vysměje se mi za můj přímočarý plán, přihodí maličkost, která smete celou mou logickou úvahu ze stolu, a já budu opět na bodu nula.

The Entropy Centre

Patří to podle mě k logickým hrám, že první nabízené řešení je jen iluze. Jenže pověstné „heuréka“ po dlouhém laborování zvoláte jen párkrát. The Entropy Centre vás nechce trýznit a na hodinu uvěznit v jedné místnosti. Naopak. Utíká vpřed zběsilou rychlostí, vždyť osud Země visí na vlásku. A tak dává, trochu zbytečně, i vizuální vodítka, kam co umístit. Jisté puzzly, které by měly potenciál vám mozek zaměstnat na hodně dlouhou dobu, tak vyřešíte až zbytečně snadno. V tomto ohledu je proto velká škoda, že zde není alespoň editor vlastních úrovní. Dovedu si představit, že by šlo navrhnout opravdu pekelně těžké hádanky. Titul i tak zabere solidních 8 až 9 hodin.

To, co vás bude brzdit v postupu nejvíc, tak není hledání správného řešení, ale spíše samotné bezchybné vykonávání všech potřebných kroků. Přetáčet v čase můžete v jednu chvíli pouze jeden objekt. Kupříkladu, abyste přeskákali několik propastí, položíte v opačném pořadí skákací plošinku do každé z mezer. Astra si zapamatuje cestu plošinky a poté při zamíření na plošinku a zmáčknutí příslušného tlačítka, ji pomalu převine na další místo.

Jenže Astra si uchová v paměti jen pár desítek sekund pohybu jednotlivých elementů .Nic nenaštve víc, než když vám kostička skončí pár centimetrů od spínače, protože jste jí vláčeli o pár kroků delší cestou. I to bohužel tvoří nezanedbatelnou část jinak solidních 8 až 9 hodin nutných k dohrání.

The Entropy Centre

Každá série hádanek začíná triviální startovní místností, která slouží jako představení nového prvku. Ze začátku budete jen posouvat krabice, které zatíží spínače. Pak se do hry dostanou i trampolíny, lasery, energetické mosty a mnoho dalšího. Nové prvky jsou přitom dávkovány tak akorát. V The Entropy Centre nejste jen pokusná myš generující energii k záchraně světa řešením logických problémů, ale máme zábavné pasáže najdeme i mimo samotné místnosti s hádankami. Ty jsou prokládány akčními sekvencemi, kdy se buď snažíte utíkat před všelijakou hrozbou, nebo ji přímo konfrontovat. Ale nebojte, hra se nikdy nezmění ve střílečku – bojujete spíš svým důvtipem.

Ve středisku je i mnoho materiálu na čtení. Počítačové terminály, prezentace i samotné prostředí tvoří kousky skládačky rozkrývající osud celého komplexu a jeho obyvatel. Texty jsou čtivé, často vtipné. Velmi mě pobavil e-mail od pracovnice, která si kolegovi stěžovala, že má na stole nehorázný svinčík a ať si ho rychle uklidí. Při důkladné inspekci jsem shledal, že diskriminované pracoviště je prostě typický kancelářský stůl. Vše se vyjasnilo poté, co jsem došel ke stolu naproti. Stůl byl prázdný, až na úhledně seřazené tužky podle délky. Takových maličkostí lze nalézt ve hře spoustu. Abyste našli všechny terminály, budete muset pořádně hledat.

Od trailerů pro velké společnosti k vlastní hře

Úrovně jsou pestré, sice je většina střediska Entropie omítnutá ve fádní šedivé barvě, ale celý komplex je obklopen zelení. Při pátrání po alternativních cestách skrz rozpadající se chodby zavítáte i do obchodní zóny, muzea a ubikací. Unreal Engine 4 se činí, hra je svižná a vypadá nadmíru dobře. Obzvlášť spektakulární jsou momenty, kdy vám na hlavu padají celé místnosti a vy se na poslední chvíli snažíte převinout čas, než se vše zřítí i na vaši z hádanek rozbolavělou lebku. Skvělou práci odvedli dabéři a hudba a ozvučení vám budou co chvíli přihrávat jeden flashback z Portal za druhým.

Daniel Stubbington není v herním průmyslu žádný nováček, původně pracoval ve společnosti The Trailer Farm na filmových ukázkách na známější hry (například Borderlands 3.) a tak moc dobře ví, jak z každé scény vytěžit maximum. The Entropy Centre rozhodně nevypadá na to, že je dílem jediného člověka, naopak působí jako vysokorozpočtový titul zajetého studia. Navíc je i velmi slušně odladěná a nenarazil jsem na jediný větší bug. Pokud tedy za větší chybu nepovažujete fakt, že některé puzzly lze vyřešit i autorem nezamýšleným způsobem.

Nostalgický výlet časem

Portal 2 vyšel před dlouhými jedenácti lety. Pokusů napodobit ho už tu pár bylo, ale zatím žádný nedokázal podtrhnout to, co dělá onu sérii tak nezapomenutelnou. V Portal totiž nešlo jen o skvěle nadesignované hádanky, ale i o příběh, postavy a atmosféru. The Entropy Center to umí také. Aria a Astra sice nikdy nebudou tak známé, jako Chell a GlaDOS, ale jejich strhující dobrodružství se vám zaryje do paměti stejně dobře. Velmi příjemné překvapení ke konci roku, které by si žádný milovník logických her neměl nechat ujít. A pokud snad stále pochybujete, k dispozici je i demoverze.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

54 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 28 čtenářů

  • Nejčtenější

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Poslechněte si první skladbu z Kingdom Come: Deliverance 2

České studio Warhorse zveřejnilo první skladbu z chystaného pokračování historického RPG Kingdom...

Další dobrodružství archeoložky Lary by se mohlo odehrávat v Indii

Známá herní archeoložka Lara Croft by se mohla ve svém dalším dobrodružství Tomb Raider podívat do...

Sony ustoupilo. Víkendovou válku o hru Helldivers vyhráli hráči

Provozovatelé vynikající týmové střílečky Helldivers 2 po třech měsících od jejího vydání oznámili...

Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul

Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...

Vyřešte nespavost svých dětí
Vyřešte nespavost svých dětí

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...