Sudden Strike (SS) je jedna z nejlepších realtimových strategií, které se v poslední době urodily a hravě strčí do kapsy Red Alert 2 i další mnohonásobně více hypované tituly. Trošku netradičně ale začněme zápory. Tím nejhorším, na co při hraní narazíte, je doprovodná hudba. Autoři se jednoduše vůbec netrefili do atmosféry hry, a tak místo toho, abyste poslouchali vojenské pochodové písně nebo zákopové odrhovačky, podivujete se nad podivnostmi á la Mission Impossible. (A to je ještě to nejlepší.) Doprovodná muzika se prostě jedním slovem nepovedla. Naštěstí je to ale více méně to jediné, co je na hře špatné. Zbytek je totiž opravdu kvalitní a nejednoho zarytého stratéga může SS přinutit změnit dosavadní žebříček jeho nejoblíbenějších titulů.
K dispozici jsou tři strany – Rusové, Němci a Spojenci (USA, Francie a Velká Británie) a pro každou z nich je připraveno dvanáct napínavých misí. Za Rusy si užijete boje na východní frontě, za Němce dobývání Evropy a za Spojence likvidaci německého impéria. Kromě toho je ještě připraveno dalších cca 30 samostatných misí, ve kterých si můžete procvičit své strategické schopnosti. Ještě je nutno podotknout, že délka hraní jednotlivých misí se celkem liší, ale většinou se pod hodinu nedostanete. Pokračujme však dál.
V dnešní době by si skoro žádná hra ani neškrtla, kdyby nebyla postavena na graficky líbivém enginu. SS naštěstí patří do skupiny těch graficky povedených. Co říkám! Do skupiny těch velmi povedených. (Ostatně koukněte na obrázky a posuďte sami.) Veškeré modely vozidel, tanků, transportérů, ale i vojáčků, domů, stromů atd., jsou vyvedeny v těch nejjemnějších detailech, a co je ještě podstatnější, ale bohužel u mnohých strategií ne tak samozřejmé, odpovídají vojáčci proporcionálně tankům a ty zase domům. Jednoduše radost pohledět. Vynikající je také volba pochmurných odstínů barev, které umocňují atmosféru hry. Někdo by sice mohl namítnout, že je grafika až moc temná a nepřehledná, a že občas nejsou nepřátelští vojáci vidět, ale o to právě jde. Grafika vás vlastně nutí postupovat opatrně a každý předem nepromyšlený pohyb jednotek je většinou dost nepříjemně potrestán. Řeknu vám to jednoduše. Poslat vojáky bez krytí po cestě lemované po obou stranách hustými křovinami se z 99 procent rovná jejich jisté smrti.
Jelikož je SS hra strategická, přichází skoro v každém okamžiku na řadu taktické a strategické myšlení. A věřte mi, že se budete muset snažit opravdu hodně, protože SS je hra celkem obtížná. K její obtížnosti také přispívá hlavně to, že si nikde nemůžete navolit, jak ji chcete mít těžkou. Jedna mise je potom neuvěřitelně jednoduchá, zatímco následující je skoro nehratelná. Nevím, jestli to byl záměr autorů, ale opět to skvěle nahrává do not atmosféře. Naštěstí nebyli lidé v CDV tak bláhoví, že by neumožnili ukládání pozic během mise, a tak si můžete po úspěšně akci hru vždy uložit a nemusíte se strachovat, že když něco zkazíte, budete muset hrát od začátku.
Pokud jsem to ještě nezmínil (jako že ne, vím to), tak ve hře nejsou žádné zdroje a ani se nemusíte starat o výstavbu základny. V SS totiž žádná není a vše je orientováno jen na samotný boj. A vězte, že použitelných jednotek jsou mraky a všechny odpovídají svým reálným předlohám, což je další bod, kde SS doslova exceluje. Doposud jsme totiž byli zvyklí, že reálnost je doménou strategií tahových. SS mě ale přesvědčil, že když se chce, všechno jde. A když říkám všechno, tak tím myslím opravdu všechno. Dokážete si třeba představit, že by se v Red Alertu 2 najedou pohybovalo 200 vojáků a tančíků? Já tedy ne. I když vlastně ano - jako obrázek. V SS je to ale naprostou samozřejmostí a vše zůstává naprosto plynulé i když všichni střílí o sto šest. (Testovací sestava Celeron 566 MHZ, 128 MB RAM, TNT 2 PRO, rozlišení 1024x768.) Smekám.
Další věcí, která souvisí s výše zmíněnou nemožností navolit obtížnost, jsou posily. Na začátku většiny akcí totiž máte jednotek poskrovnu (výjimkou budiž vylodění v Normandii a některé další) a teprve během mise, kdy dobudete některé důležité body, dojdou posily. Nikdy ale nevíte, kolik jich bude a zda-li vůbec dorazí. Atmosféra jako řemen! Co mě ale dorazilo maximálně, je možnost zabrat jakékoliv nepřátelské vozidlo, dělo, minomet atd., které je alespoň trochu provozuschopné. V některých misích je to dokonce podmínkou pro jejich úspěšné splnění. Jako výborná taktika se mi například osvědčilo poslat skupinu šesti obyčejných vojáků doprovázených plamenometčíkem – pro případ masového útoku pěchoty, dvěma granátníky – pro případ setkání se zbloudilým tankem, a dvěma ostřelovači, aby pročesávali les a snažili se najít nepřátelské ležení. Prakticky vždy se mi podařilo objevit nějaká dalekonosná děla, o jejichž obsluhu se postarali ostřelovači, obsadit je, otočit je proti jejich vlastním jednotkám a rozstřílet je dřív, než se stačili vzpamatovat. A podobných vychytávek je v SS ještě spousta.
O vyváženosti jednotlivých jednotek snad ani nemá cenu mluvit, ale přeci jen ji zmíním. Pokud pošlete třicet vojáčků na jednoho kulometčíka na kopci, můžete je rovnou odepsat, pokud tam pošlete tank, bude zlikvidován kulometčík. Pokud pošlete třicet samopalníků na tank, skoro nic mu neudělají, ale schováte-li dva granátníky a necháte-li tank přijet dostatečně blízko, jednoduše jej vyhodíte do povětří. A tak dále, a tak dále. Co, na koho a v jakém počtu posílat, si již zjistíte během hraní sami.
Ke skrývání vojáčků, ale i tanků, můžete používat hustě zalesněné oblasti a samotné vojáčky ještě můžete nalifrovat do budov. Pak jim jen stačí nařídit, aby útočili pouze z největší blízkosti a nepřátelské tanky nemají šanci. Pokud potřebujete nějaké místo opevnit, není nic jednoduššího, než pomocí ženistů natáhnout ostnatý drát a postavit protitankové překážky. Pokud je zapotřebí dostat se přes vodu, lze postavit pontonové mosty. Když už máte jednotek málo, můžete využít minových polí a nepřátele do nich nalákat. Možností je prostě nepočítaně.
Inteligence jednotek a jejich navigační schopnosti jsou na vysoké úrovni. Stačí jim ukázat místo a můžete si být jisti, že tam dorazí, jak nejrychleji budou moci. (Samozřejmě se občas najde pár jednotek, které k přesunu využijí neprozkoumaný terén. Většinou na to ale dojedou.) Jediné, co bych mohl v tomto směru autorům trochu vytknout, je hromadění jednotek na zúženích, kterými jsou hlavně mosty a některé úzké silnice lemované porostem. Jinak je vše v pořádku.
Další věcí, kterou hodlám zmínit, považuji za naprosto skvělou a doufám, že se stane standardem pro všechny další RTS. Stejně jako v Baldur’s Gate (ale i Black Moon Chronicles - by mondy), lze totiž SS kdykoliv pomocí klávesy Pause-Break zapauzovat a rozdělit jednotlivým jednotkám příkazy. SS ale nezůstává jen u této možnosti. Jde ještě dál a umožňuje manipulovat s časem, zpomalovat ho a zrychlovat. Tomuhle říkám user-friendly přístup!
Na závěr a pro přiblížení atmosféry bude nejlepší popsat vám jednu misi – vylodění v Normandii. Na začátku se mi na třech různých místech vylodily tanky, děla, vojáčci a další technika – dohromady tak 120-150 jednotek. Všude okolo se po pláži válela roztrhaná těla vojáků, kteří se již pokoušeli projít přede mnou, ale neuspěli. Spojil jsem tedy všechny tři útočné skupiny dohromady a pokusil se, za mohutné kulometné palby ze strany německých vojáků, prorazit obranu jihovýchodní stranou. Povedlo se, ale mnoho vojáků padlo a několik tanků již nešlo použít. Přede mnou se rozprostřela volná plocha a já, vědom si nástrah otevřeného prostranství, poslal několik průzkumníků zjistit situaci. Samozřejmě objevili několik šikovně postavených děl, která by mě při přesunu přes prostranství bez problémů smetla. Práce pro ostřelovače. Po chvíli již byla děla moje a já je otočil na blízký lesík. Právě včas. V tu chvíli totiž vyrazily německé tanky a jaly se mě ničit usilovnou palbou. Všechna děla byla zničena a bohužel se jim povedlo znehybnit i některé mé tanky.
Heavy tank VI "Tiger" Země: Německo Váha: 56.9 tun Posádka: 5 Pancíř: přední 100mm, boční 82mm, zadní 82mm Výzbroj: 88 mm dělo KwK 36 (94 nábojů) 7.92mm kulomet MG 34 (5100 nábojů) Max. rychlost: 45 km/h | |
Medium tank M4A4 "Sherman V" Země: USA Váha: 32.21 tun Posádka: 6 Pancíř: přední 63mm, boční 38mm, zadní 38mm Výzbroj: 76 mm dělo M1A1 (71 nábojů) 0.50mm kulomet AA (6250 nábojů) Max. rychlost: 41 km/h | |
Heavy tank KV-1 Země: USSR Váha: 47.50 tun Posádka: 5 Pancíř: přední 75mm, boční 75mm, zadní 75mm Výzbroj: 76 mm dělo L-11 (135 nábojů) 7.62mm kulomet "DT" (1920 nábojů) Max. rychlost: 34 km/h | |
Cruiser tank Comet I (A34) Země: Anglie Váha: 35.74 tun Posádka: 5 Pancíř: přední 79mm, boční 29mm, zadní 25mm Výzbroj: 77 mm dělo OQF (58 nábojů) 7.92mm kulomet BESA (5175 nábojů) Max. rychlost: 46 km/h |
Sudden Strike je jednoznačně příjemným překvapením na sklonku tohoto tisíciletí.
BTW: málem bych zapomněl, že v SS mají všechny jednotky omezenou munici, a tak musíte dávat dobrý pozor, aby vám nedošla. Potom jsou totiž jednotky absolutně bezbranné a zbytečné. Ledaže byste jim munici doplnili opravárenským vozem:-)).
Sudden Strike | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|