Quake 4 - galaktický děs

  • 5
Přímé pokračování druhého dílu konečně i pro konzole. Kyberbionická rasa Stroggů chystá svůj doposud nejsilnější útok. Lidstvo je na pokraji vyhynutí.

Quake 4 Kdybychom si udělali fiktivní herní kvíz, vzpomněl by si ještě někdo z vás, milí hráči , která FPS byla jako první kompletně polygonově 3D? Pravděpodobně nevzpomněli, ale vzhledem k tomu, že právě čtete recenzi na nejnovější díl kultovní série Quake, jistě si domyslíte, že to byl právě první díl. Žádné 2D sprity á la první Doom, všechno bylo tvořeno pěkně z polygonů a byť byly postavy na dnešní poměry poněkud zubaté, tak již nikdo toto prvenství prvnímu Quakovi nevezme. Druhý díl přinesl kromě vylepšeného grafického kabátu na scénu Stroggy, obávanou mimozemskou rasu, které se každý obyvatel Mléčné dráhy vyhne hyperskokovým obloukem. Smrt totiž není to nejhorší, co vás při kontaktu se Stroggy může potkat. Poražené protivníky Stroggové naverbují tím nejbrutálnějším způsobem. Opatří vás nejrůznějšími kyber-implantáty a zbaví vás veškerého lidství. Inspirace Borgy ze Star Treku je tedy zřejmá, ale rozhodně to nelze tvůrcům vyčítat. Stroggové jsou brutální, neznají slitování a jde z nich opravdu strach. Quake 4 (dále jen Q4) je přímým pokračováním Q2 se vším všudy včetně zbraní, atmosféry a samozřejmě Stroggů.

Quake 4

Doom 3 engine plní svojí funkci stoprocentně a do hry přináší velkou část své osobitosti.

Hra vás posadí do role Matthewa Kanea, nováčka v elitní jednotce Rhino Squad. Její specialita je eliminace Stroggů a její reputace sahá do všech známých galaxií. Nejeden Strogg si upustí kupu šroubků do kalhot při vyslovení jejího jména. Nováčkem však nezůstanete věčně a po pár prvních desítkách zabitých Stroggů bude vaše herní alter-ego známou tváří. Získaný respekt uvidíte i z tváří svých kolegů, kteří později nebudou pro nějakou tu lichotku na vaší adresu chodit daleko. Vizuální stránka Q4 je opravdu povedená. Doom 3 engine plní svojí funkci stoprocentně a do hry přináší velkou část své osobitosti. Normal maping ani bumpmaping nedělal původnímu Xboxu žádné problémy, takže ani ty nejmenší pochyby o schopnostech výkonu X360 rozhodně nejsou na místě.

Oproti Doomovi 3 jsou navíc lokace o mnoho rozsáhlejší, Quake 4 méně temné a dočkáme se i exteriérů, kterých bylo v D3 stejně jako zdravých malomocných. Bohužel jsou exteriéry holé, bez jakýchkoliv detailů a popravdě budete zase rádi, až se podíváte do nějaké té další vesmírné stanice. Exteriéry jsou zpracovány až s brutálním smyslem pro detail. Slovo brutální berte jako dvojsmysl, protože to co uvidíte ve Q4 hne žaludkem i těch nejotrlejších hráčů. Biotechnologie Stroogů je zřejmá z každičkého kousku jejich základen, až z toho jde mráz po zádech. Tolik lidských orgánů neuvidíte ani v nemocnici Chicago Hope. Krvavý smysl pro detail dodává hře tu správnou hororovou atmosféru plnou beznaděje a strachu o holý život. Byť je Q4 vizuálně atraktivní, tak ovšem rozhodně nevypadá jako next-gen hra. S malými úpravami týkající se velikosti jednotlivých levelů by hru bez větších problémů zvládl i původní Xbox a největším důkazem toho je právě Doom 3, který se již nějaký ten pátek prohání v mechanikách všech fanoušků původní konzole od Microsoftu. Oproti PC verzi však X360 Q4 nezaostává a vlastníte-li televizi s vysokým rozlišením, užijete si nového „Kvejka“ i v mnohem větším rozlišení, než Quake 4 většina majitelů osobních počítačů. Q4 totiž podporuje všechny možné formáty od 480p přes 720p až po úžasné 1080i. V čem však X360 Q4 oproti PC verzi zaostává, je občasné zpomalování frameratu. Je sice občasné, ale přesto nepříjemné. Stačí větší počet nepřátel na obrazovce a už si můžete před svými PC přáteli vymýšlet historky o bullet timeu přidaném exkluzivně pro X360 verzi.

Q4 podporuje všechny možné formy rozlišení od 480p přes 720p až po úžasné 1080i.

Hudební stránka je bohužel velmi podprůměrná. Hudebního doprovodu se dočkáte opravdu minimálně a osobně doporučuji pustit si nějakou osobní muziku z HDD. Zvuky jsou akurátní, neurazí, ale ani ničím nepřekvapí. Podporu Dolby Digital 5.1 tady v podstatě ani nevyužijete. Ovládání je bezproblémové a využívá obou analogových páček. Pro méně zkušené střelce či přeběhlé PCčkáře je navíc přítomna funkce poloautomatického zaměřování. X360 ovladač je pro FPS neméně vhodný jako původní xboxový a pravé Quake 4 postranní tlačítko skvěle simuluje spoušť střelné zbraně. Zbraně jsou v Q4 opravdu vyvedené. Mnoho z nich jistě poznáte z předchozích dílů a samozřejmě nemůže chybět ani legendární hřebíkomet. Arzenál čítá necelých deset kousků a věřte mi, že i tak je opravdu z čeho vybírat. Některé kousky lze navíc i upgradovat. Stačí potkat šikovného technika a vylepšení je na světě. Že nejde pouze o vylepšení vizuální, pocítí jistě nemalý počet Stroggů. Technikovi navíc nedělá problém zafixovat poškozenou neprůstřelnou vestu, medik vás zase vyléčí – však to znáte. Zbraně však nejsou jediná věc, která se dočká pořádného upgradu. Jisté formy „vylepšení“ se dočká i váš herní avatar, ale více již neprozradím, protože bych vás tak připravil o jeden z nejsilnějších herních zážitků. Každopádně si připravte nějaké prášky na zklidnění, protože vás čeká opravdový ŠOK. Beru zpět, prášky neberte, ty byste stejně vzápětí vyzvraceli, takže zkuste radši relaxovat či jinak improvizovat.

Gimme a Ride

Přesně tak se zpívá v jedné písni od mých oblíbených Prodigy a tento slogan by se bezpochyby hodil i pro Q4. Poprvé v sérii totiž usednete do vozidel, konkrétně do futuristického tanku a robustního mecha. Vozidla jsou příjemným zpestřením hry a věřte mi, že jde o velmi zábavnou vložku, která přináší do Q4 více osvěžení než balíček antiperspirantů do Pankrácké věznice.

Klady a zápory

Plus Atmosféra by se dala krájet
Plus Upgradovatelné zbraně
Plus Stroggové jsou zpět
Plus Plná verze Q2

Mínus Nestabilní framerate
Mínus Absence pořádného hudebního doprovodu

Q4 je oproti předchozímu Quake III Revolution zaměřen na singleplayer, ale na své si zcela jistě přijdou i fanoušci hry pro více hráčů. Multiplayer je offline přítomen pouze s propojovacím kabelem a nabízí nekonečné hodiny zábavy. Využíváte-li služeb Xbox Live, čeká vás bezkonkurenční mezinárodní řežba, kterou si užijete ještě více než po LANu.

Co mě u Q4 více než potěšilo, je přítomnost bonusového DVD. Kromě klasických artworků a making of se dočkáte PLNÉ verze Q2 konvertované přímo z PC. Jde tedy o bonus, který si nejenom zapamatujete, ale hlavně pořádně zapaříte. Q4 je tak docela důstojné pokračování legendární série, které svým předchozím dílům v žádném případě ostudu neudělá. Jde o povedenou FPS, kterou si nesmí nechat ujít žádný fanda žánru. Nepřátelé jsou v Q4 opravdu povedení, ale na závěr chci věnovat speciální pozornost zombiím. Ty jsou ve hře vytvořeny naprosto fenomenálně, že i Resident Evil bledne závistí. Nepovedení adepti na konvertování ke Stroggům vám půjdou pěkně po krku a nezastaví je ani ztráta životně důležitých orgánů. Škoda jen, že se ve hře objevují spíše sporadicky.

Quake 4
Výrobce/Vydavatel Raven Software/Activision
Platforma Xbox 360
Multiplayer: 8 hráčů online a system link
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 4998 kB
Verdikt: Dost slušné pokračování! Q4 obsahuje vše co má pořádná FPS mít. Nespokojeni budou pouze jedinci se slabším žaludkem a jehovisti.
Hodnocení: 80% (info)