Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ominous Horizons - ve jménu Páně

  12:00
Akčních adventur zpracovaných ve 3D jsme tu již měli mnoho. Přesto jsou stále herní vývojáři schopni vymyslet originální zápletku a prostředí. Nebo vy jste se již v nějaké hře stali věřícím křesťanem bojujícím za navrácení ztracených knih Bible v cizích dimenzích? Zveme vás do světa Ominous Horizons.

Ominous Horizons Když jsem si těsně před Vánoci přišel do redakce pro hru, zaujal mě titul žánru pro mě zcela nezvyklého, a přesto od dob Maxe Paynea ostře sledovaného – akce se silným příběhem a lehkými příměsemi adventury. Ominous Horizons mi byly naším drahým šéfredaktorem Mondym popsány jako „křesťanská akce“. Když mi o ní začal vyprávět víc, byl jsem téměř rozhodnut, že si ji musím zkusit. Zmínce o broucích skarabech, kteří jej odradili od dalšího hraní, jsem nevěnoval pražádnou pozornost. Ale měl jsem litovat…

Hlavním hrdinou Ominous Horizons je paladin, bojovník za víru, v našem případě tedy skutečně křesťanskou. Už na začátku jistě slavné kariéry dostane úkol nezměrného významu. Ač ještě dlouho nečeká, že by byl vyslán takříkajíc „do terénu“ šířit tu správnou víru, nehoda tiskaře Guttenberga, kterému je ukraden prvotisk Bible, ho donutí projít nebezpečenstvími, na které by si mnohý protřelý rek ani netroufl. Hlavní hrdina tak prochází alespoň krátkým a rychlým výcvikem a vydává se do hlubin podzemí čelit zrůdám z jiných světů a vrátit Guttenbergovi jeho cenné spisy, za jejichž ukradení nese vinu sám Satan. V rámci jejich vyrvání temným silám zla se podívá do cizích dimenzí, kde na něj však jen velmi zřídka čeká přátelská tvář. Jejich obyvatelé jsou nepoměrně častěji v srdci zlí, podlí, Ominous Horizons nečestní a nesportovní. A mají rádi krev.

První kroky hrou Ominous Horizons vás asi přesvědčí, že je to něco, co byste měli nejlépe s velkým výskokem a hurónským pokřikem vhodit ve stylu nesmrtelného Michaela Jordana do nejbližšího kontejneru: jako dementi pobíháte přihlouple zpracovaným městem od kněze k tiskaři a připadáte si spíše jako trapný poslíček než budoucí hrdina. Ani dvouminutový trénink vás asi bůhvíjak nepřesvědčí o kvalitách OH. Když se pak přidá zákys z nepozornosti (jako tomu bylo v mém případě, kdy jsem jaksi přehlédl klíčové dveře do podzemí a bloudil jsem městem asi půl hodiny), máte chuť hru nejen vyhodit, ale s furiantským gestem ji narvat šéfům N´Lightning Entertainment kamsi do hlubin trávicí trubice. Ovšem – stejně jako já – budete po vstupu do prvního z cizích světů nuceni malinko poopravit svůj radikální názor.

Teď trochu poničím tradiční klišé recenze a povím vám nejprve o záporech hry. Klady si necháme na konec, ostatně nikam jinam už je ani vtlačit nemůžeme. Takže: grafické zpracování Ominous Horizons je hluboko, hluboko pod průměrem. Postavy jsou tvořeny z mála polygonů a animace některých příšer připomínají spíše potácení tříletého Ominous Horizons nedochůdčete po žebříku. Autorům zřejmě také jen málo říká sousloví „bohatá na textury“, protože taková tato hra rozhodně není. Světlou výjimkou jsou vnitřnosti pyramidy ala Egypt a jedna palácová lokace, ovšem to je jen kapka v moři.

O variabilitě zbraní si může hra jen nechat zdát. Všehovšudy máte zbraně tři (ano, to si nevymýšlím!), jednu základní, která vypadá jako meč a chová se jako kuše, navíc má neomezené náboje, pak kuši, do které můžete najít čtyři různé druhy šípů, a konečně meč. Žádný zázrak, řekli byste, a tak tomu skutečně je. Můžete připočítat ještě celkem pouhých deset druhů monster, proti kterým svá smrtící udělátka použijete (toto číslo je přejaté z oficiálních materiálů, osobně jsem zrůdy nepočítal… :o)) a máme tu klasický příklad hry, která se brzy zvrhne ve stereotypní pobíjení. Naštěstí design levelů není na tak příšerné úrovni (levelu? :o)), a tak se vám možná s trochou sebeobětování podaří hru dohrát bez většího vroubku na zdravém rozumu.

Úrovně jsou krátké a je jich málo. A ke všemu jsou rozděleny do směšně malých celků, mezi kterými se leckdy potřebujete pohybovat, přičemž hra neustále i na gigahertzovém Athlonu Ominous Horizons nahrává a nahrává a ruší tak veškerou atmosféru. Obzvláště ve městě na začátku je to dost pruda, ale ani později se otravnému pohledu na nápis Loading nevyhnete.

Ale už zase k těm kladům. Ano, i Ominous Horizons nějaké mají. Už jsem zmiňoval design úrovní. Ne že by to byl nějaký velký zázrak a s takovým Return to Castle Wolfenstein nebo snad No One Lives Forever se OH nemohou měřit ani v nejmenším. Přesto vás příjemně překvapí takové věci jako větrná chodba (je třeba se chytře schovávat do přístěnků a mezer mezi kameny, aby vás čas od času vanoucí vítr, kterému se nelze postavit, nesmetl zase dolů), pasti ve stylu Indiana Jonese nebo příšery vyskakující zpoza rohu či zezadu (kde se tam vzaly, to už je věc jiná…). Architektura cizích světů je leckdy poměrně zajímavá a jednou jsem se dokonce přistihl, že koukám na budovu s obdivem. Rychle mě to sice přešlo, když jsem vešel dovnitř, ale to už je vedlejší. Horší byly zážitky se zmiňovanými brouky, kterých se člověk lekne, štítí a v podstatě jim nelze utéct. Když vás ještě k tomu zezadu obtěžuje dotěrná živá socha, máte co dělat, abyste si nepustili do trenclí.

Dalším kladem je ozvučení. Opět musím přibrzdit nadšené optimisty: klad ještě neznamená zázrak a ani hudba v OH není příkladem, kterým by se měli všichni vývojáři Ominous Horizons okamžitě inspirovat. Ale přesto – největší díl na tom, že jsem se skutečně bál, když na mě v egyptské hrobce vyskočili divocí a přerostlí skarabové a začali mě kousat zezadu, má právě hudba a zvukové efekty.

Blíží se nám závěr, jehož strukturu ani pozici v recenzi nijak měnit nebudu, a bylo by tedy záhodno zrekapitulovat zápory a klady Ominous Horizons a dospět ke konečnému verdiktu. Na jednu stranu mají Ominous Horizons poněkud přihlouplý příběh, málo zbraní, úrovní, nepřátel a po grafické stránce se sotva mohou měřit s rok starými hrami. Na stranu druhou nepostrádají slušnou míru atmosféry, kterou zajišťuje především podařená hudba a zvukové efekty, a design úrovní se dá v mezích možností považovat za kvalitní, byť ne nijak zvlášť výjimečný. Procento, které jsem nakonec udělil, by tak mohlo připadat někomu až příliš přísné, což je způsobeno obecným přehodnocováním, které postihlo všechny české herní časopisy a bude trvat ještě dlouho, než se z něj vyhrabeme. Takže zkuste pochopit, že 44 procent ještě neznamená nic hrozného a že i mírně podprůměrná hra vás může na pár hodin docela slušně zabavit. Ominous Horizons takové – i přes všechny výhrady k počátečnímu procházení městem – bezesporu jsou.

Ominous Horizons
Výrobce: N´Lightning Software
Vydavatel: N´Lightning Software
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Oficiální homepage: www.n-lightning.com/horizons.htm
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 64 MB RAM, 8 MB 3D karta
Doporučená konfigurace: procesor 300 MHz, 64 MB RAM, 16 MB 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Čekal jsem totální propadák, nakonec mě hra v mnohém příjemně překvapila, ale žádný velký zázrak to není.
Hodnocení 44%

Autor:
  • Nejčtenější

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

80 %

RECENZE: Endless Ocean Luminous je chytlavá podmořská meditace

V Endless Ocean Luminous se stanete potápěčem, na jehož bedrech leží záchrana jednoho velmi...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...