F1 Racing Championship - vůně benzínu

  • 17
Na trh konečně přichází titul, který by mohl poněkud zavířit stojatými vodami závodních simulátorů vozů F1. Je jím hra F1 Racing Championship se svou detailní grafikou, precizním zpracováním a mnohými dalšími prvky, které ji řadí na přední místo ve svém žánru.

F1 Racing Championship Při pohledu na tempo vývoje simulátorů závodů F1 mě napadá paralela s rychlostí, kterou jsou rok co rok představovány inovované vozy ve skutečném kolotoči velkých cen. Přes všechna omezení, která Bernie Ecclestone ve jménu bezpečnosti každoročně vymýšlí, jsou monoposty paradoxně stále ovladatelnější a o poznání rychlejší. Pravda, některé týmy především nám, příznivcům stříbrných barev, letos zatím svým pokrokem moc velkou radost nedělají, ale jsme teprve na začátku a nikdy nemůžete vědět, jestli opět někdo v červeném neprojede zatáčku rovně a nepřelomí si nohu. Ovšem nic proti Barrichellovým jezdeckým schopnostem!

Vydáním F1 Racing Championship (F1RC) se stal pomyslný boj o čelo pelotonu virtualizovaných závodů F1 vyrovnanějším a zajímavějším než kdykoliv předtím. Vedle F1 2000 Championship Season od Electronic Arts a Crammondova Grand Prix 3 musíme počínaje dnešním dnem počítat i s F1RC. Těžko se hledá absolutní vítěz, tedy hra, která by ve všech ohledech a jasně předčila svou konkurenci v přístupu k začátečníkům i hardcore hráčům, síťovým zpracováním, ovládáním a přitažlivým grafickým zobrazením.

F1 Racing Championship Ultrarealisty přilákají k F1RC zkušenosti z předchozích zpracování F1, kterými se UbiSoft proslavil v minulosti. F1 Racing Simulation a především jeho pokračování Monaco Grand Prix Simulation 2 jsou pojmem pro všechny informované. Především Monaco je některými i dnes, po letech, považováno pro své multiplayerové možnosti za absolutní vrchol. Lákadlem pro ty ostatní může být FIA licence, jejíž zásluhou je hra na první pohled k nerozeznání od vizuální koncepce používané v televizních přenosech. Důvěrně známá grafika nám přibližuje postavení na startu, aktuální pořadí, odstupy jednotlivých závodníků a situaci v boxech. Až jsem měl chvílemi tendenci pouze pasivně sledovat a zapomínal kontrolovat trať.

Tím ale výčet výhod licence nekončí. V Monacu jsme museli (bez patche samozřejmě) jezdit proti fiktivním jezdcům. Chápu, že to není to nejdůležitější, ale vidět ve zpětném zrcátku Heinz-Haralda vybudí člověka víc než pohled na někoho cizího. Fajn, proč je ale použita „Damon Hill se vrací“ sestava z roku 99, moc nechápu. Příjemnějším faktem je přesné zpracování penalizací (zkrácení trati, špatný F1 Racing Championship směr, neumožnění předjetí, vysoká rychlost v boxech…) a vlajek přesně podle regulí FIA.

Grafické zpracování je hodné krále simulátorového nebe. Hráče, kteří investovali do pokrokových grafických karet, jistě potěší zpráva o podpoře T&L. Ono totiž rozpohybovat 1 500 polygonová monstra, kterých se po trati prohání současně 22 kusů, není žádná legrácka. Modely vozů jsou vyvedeny do nejmenších detailů, které je navzájem jasně odlišují. Nemusíme tedy spoléhat pouze na identifikaci na základě charakteristické týmové barvy a rozdílných nálepek sponzorů, ale i na typický tvar karoserie. Efektně si autoři pohráli s takovými drobnostmi, jako jsou přilepené nečistoty na kolech po návratu z výletu mimo trať a podobně. Výborným zážitkem (myslím vizuálním, z pohledu jezdce je to peklo) je jízda v dešti s charakteristickou osychající stopu na trati a proudy vody za koly vozů. O něco méně optimismu mě jímá při pohledu na deformace při kolizích. Podařilo se mi utrhnout všechna kola a přední křídlo – hodně často, zadní křídlo při neschopnosti brzdit u závodníka za mnou – zpočátku často a kompletní čelo formule - výjimečně. Čekal bych důkladnější F1 Racing Championship destrukce na drobnější kusy (to je možná nesmysl z důvodu bezpečnosti), nějaké plameny, pobíhající hasiče… Také by slušel patch, který přiváže utržená kola k trupu, když už se Ecclestone tolik snaží.

Okruhy samotné (jsou zde všechny včetně Malajsie) jsou podle slov autorů vymodelovány s dosud nevídanou věrností. Mluví se o využití GPS s přesností řádově centimetrů. Nakolik je to ovšem skutečně přínosem pro hru, nedokážu vzhledem ke své absenci na obou letošních podnicích F1 dostatečně fundovaně posoudit. Okolí tratě je ovšem po grafické stránce úžasnou podívanou. Určitě se vyplatí věnovat několik prvních kol na okruhu pouze na vyhlídkovou jízdu klidnějším tempem (doporučuji Rakousko nebo Spa).

F1RC klade od počátku vysoké nároky na hráče před monitorem. Z Grand Prix 3 známe systém asistentů, kteří v pravý čas přibrzdí, přeřadí a případně zatočí volantem. F1RC jde trochu jiným směrem. Filosofie je asi taková, že budete ihned nuceni používat obtížnější ovládání (systém pomůže pouze s řazením a kontrolou prokluzování a blokováním kol) a jediným vodítkem bude informace o F1 Racing Championship doporučené rychlosti a převodovém stupni pro každou zatáčku. Počáteční nepohodlí je vyváženo rychlým růstem jezdeckých schopností. Po prvních 50-60 kolech budete umět ovládat monopost natolik, že s trochou štěstí neskončíte i na vyšší obtížnost ihned v první bariéře. Směrem k expert levelům stoupá nutnost použití analogových ovladačů, ale to je už snad samozřejmostí.

Přemýšlel jsem, co napsat k jízdním vlastnostem vozů. Snadno se dá vypozorovat rozdílnost vycházející z odlišného nastavení monopostů u jednotlivých stájí (Ferrari se třeba ovládá snadněji než BAR, jordany zase dosahují vyšší rychlosti…). Nakolik je však vlastní jízda blízká skutečnosti, zda se kola neprotáčejí příliš, zda formule nesedí v zatáčkách, i když by při konkrétním nastavení měla, a další specialitky posoudit jako většina normálních lidí nedokážu.

Velký poprask se snažili autoři vyvolat v souvislosti s bezkonkurenční AI počítačových jezdců. Mělo jít o dokonalé kopie chování skutečných jezdců ze sezóny 99. Je sice pravda, že po tratích nejezdí strojově přesní roboti, dochází ke kolizím a F1 Racing Championship piloti páchají vynucené i nevynucené chyby. Všechno je to ale stále příliš umělé a vzdálené realitě (té z TV). Jezdci se příliš drží ideální stopy, hloupě, i za cenu vypadnutí ze závodu do vás vletí při výjezdu z boxů a podobné excesy. V této části vidím největší rezervu hry a rovněž poměrně výrazný odstup od konkurence.

Pro skutečné nadšence a zvědavce je ve hře podle všech očekávání možné vylepšovat nejrůznější parametry monopostu. Poměr nastavení brzd, sklon křídel, typy a nahuštění pneumatik, strategie pro zastávky v boxech atp. Docela zábava, pokud víte, na co sáhnout, ale neštěstí, pokud ne.

Multiplayerové možnosti zahrnují kompletní závod přes TCP/IP a IPX (22 hráčů), sériový kabel a „Lotus Esprit Turbo Challenge like“ split-screen mód (rozpůlená obrazovka) – nostalgické a hlavně zábavné (určitě mnohem víc než jen střídání za počítačem).

Co napsat na závěr? Vybrat si ten svůj simulátor F1 je do značné míry věc osobního vkusu a hardwarových možností počítače. F1RC si rozhodně zaslouží minimálně několik testovacích okruhů, a pak? Kdo ví…

F1 Racing Championship
Výrobce: Video Systems
Vydavatel: UbiSoft
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Oficiální homepage: hra nemá homepage
Minimální konfigurace: procesor 300 MHz, 64MB RAM
Doporučená konfigurace: procesor 450 MHz, 128MB RAM
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: První formulky letošního roku – skoro dokonalé, škoda tragické AI.
Hodnocení 85%