Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Asphalt: Urban GT

  12:00
Titul Asphalt: Urban GT není sice úplnou novinkou, ale jako launchový titul na nové platformě má určitě slušnou pozici. Minimálně v tom, že v našich končinách představuje první závody nové handheldové generace.

Asphalt: Urban GT Nelze si dnes snad již ani představit situaci, že by při launchi jakékoliv nové konzole chyběla v nabídce první vlny titulů nějaká závodní hra. Nintendo DS při svém nástupu na evropský trh samozřejmě není výjimkou a milovníky rychlých kol se snaží nalákat na zajímavou závodní hru z dílen firmy Gameloft, která se na hry pro nejrůznější přenosná zařízení specializuje, odehrávající se podle nejnovější závodní módy v ulicích světových velkoměst a za plného provozu. Asphalt: Urban GT ovšem není zcela původním produktem, původně jsme se s ním mohli setkat již na N-Gage, ale vzhledem k rozdílnosti hardwarového výkonu obou platforem je jasné, že v případě verze Nintenda DS, by se teoreticky mohlo jednat prakticky o úplně jinou hru.

Je tomu tak ale jen zčásti, protože na druhou stranu je jasné, že vývoji her z první vlny nebyla v důsledku snahy stihnout launch konzole věnována až tak maximální péče, jako tomu bude u titulů následujících. Možná ale autorům této hry jen tak trochu křivdíme a možná že až čas ukáže, že se jedná o prvotřídní dílo. Ale i přes jisté výhrady, které k této hře máme, Asphalt: Urban GT můžeme zodpovědně říci, že se jedná o velice slušný titul, který prozatím, co se handheldů týče, je tím nejlepším, co lze mít. Ano, Ridge Racer na PSP bude určitě rychlejší a graficky hezčí, ale než bude uveden na náš trh, bohužel si ještě nějaký ten měsíc počkáme, nehledě na to, že o jeho hratelnosti toho zatím z vlastní zkušenosti zase až tak moc nevíme.

Škála aut jde od běžných vozů typů VW New Beetle přes sporťáčky typu Audi TT až po supersporty od Lamborghini.

Co se ale týče Asphalt: Urban GT, prošel naším nekompromisním testem a jeho výsledek rozhodně není vůbec špatný. Při první jízdě by se mnohým mohlo zdát, že tato hra disponuje poněkud slabší grafikou, což je zcela jistě dáno hypováním síly a možností obou nových přenosných platforem, ale až se se hrou trochu sžijete, tak zjistíte, že grafika rozhodně není tak špatná, jak se vám zdálo zpočátku , a že je jak vcelku detailní, tak pro účely daného žánru i docela přehledná. Jediné, co lze grafice vytknout, tak je ztvárnění automobilů tvořících běžný provoz na závodních tratích, které jsou zbytečně moc hranaté, jejich typů je docela malý počet a jejich pohyb v zatáčkách naprosto nepochopitelně trhaný. Vozy vás i vašich soupeřů vypadají již ale velmi slušně a i s okolím tratí si tvůrci docela vyhráli, přestože lze občas zaznamenat nějaké to doskočení některého ze vzdálenějších objektů.

Asphalt: Urban GT Podíváme-li se na herní koncept, máme tu čest s víceméně tou nejklasičtější formou pouličního závodění. Závodíte na naprosto uzavřených městských okruzích (bohužel jsme nezaznamenali ani žádné zkratky), na nichž ale funguje běžný provoz a na startu se vám postaví povětšinou (podle typu závodu) osm počítačem řízených protivníků. Hned na startu ale překvapí rozestavění protivníků, kteří nestojí na klasickém startovním roštu, ale pole je poněkud více roztahané. Vy samozřejmě stojíte vždy až na osmé pozici, takže to k vedoucímu závodníkovi máte docela daleko. Typů závodů zde není nijak mnoho, v podstatě pouze čtyři: klasický závod na určený počet kol, duel jeden na jednoho a modifikovaný knockout, kdy je okruh rozdělen na několik úseků a na každém checkpointu vypadává ten, kdo je na poslední pozici. Jedná se o velmi rychlou záležitost, kdy k dokončení alespoň jednoho celého okruhu většinou potřebujete být alespoň na třetí pozici. Čtveřici pak doplňuje speciální režim, kdy se posadíte za volant policejního vozu a máte za úkol dohnat šílence v nadupaných vozech a vyřadit je ze hry tím, že je na nějakou dobu „zaměříte“. Závody v hlavním režimu jsou rozděleny do jakýchsi šampionátů lišících se podmínkami, za nichž je možné do nich vstoupit: kupříkladu pouze s vozy Aston Martin, s auty německé provenience nebo s výkonem pod danou hranicí. Tím se dostáváme k licencovaným vozům, kterých zde rovněž není kdovíjak závratné množství, které je ale v zásadě naprosto dostačující. Škála aut se táhne od běžných vozů typů Volkswagen New Beetle přes sporťáčky typu Audi TT až po supersporty od Asphalt: Urban GT Lamborghini a automobilové koncepty. A aby toho nebylo málo najdeme zde i nějaký ten offroad. Za peníze vydělané v závodech pak je možné všechny vozy opatřit nějakým tím tuningem, bez čehož si dnes hru podobného typu snad již ani nelze představit.

Co se týče hratelnosti, bez výhrad na ni platí přísloví „s jídlem roste chuť“.

Poněkud minimalistický přístup tvůrci projevili i při tvorbě tratí, kterých zde rovněž není nikterak ukrutné množství (dá se na nich ale jezdit i v obráceném směru), ale při hraní se to možná paradoxně ukázalo jako klad. Vzhledem k tomu, že je hra určena pro přenosné zařízení a tedy pro chvilkové hraní, je vcelku rozumné, že se nemusíte učit každou chvíli nějaký nový okruh. Na začátku tak budete jezdit jen po nějakých třech, čtyřech tratích a na další se v hlavním režimu dostanete až po relativně dlouhých odehraných úsecích v případě, že odemknuté šampionáty budete jezdit popořadě. Na druhou stranu ale v této souvislosti zamrzí, že s touto myšlenkou moc nekoresponduje nutnost zajet vždy celý šampionát najednou. Jediným řešením je hru zapauzovat a konzoli „uspat“, po vypnutí by bylo potřeba jet celou sérii znovu.

Začátek nové série?

Na velkých konzolích máme tři elitní série arkádových závodů, které sázejí na akční pojetí jízdy v hustém provozu. Zcela jasně dominuje Burnout a o čestné druhé místo se přetahují Midnight Club a Need for Speed. Žádná z těchto sérií ovšem nezaznamenala výraznější úspěch na přenosných konzolích. Buď se jednalo o veskrze normální záležitost a nebo tvůrci vůbec nesebrali odvahu se na toto pole pustit. Na handheldech tak v současné době zcela jednoznačně vládne Asphalt. Seberou naopak jeho tvůrci se v budoucnu pustit na pole domácích konzolí?

Asphalt: Urban GT Co se týče hratelnosti, bez výhrad na ni platí přísloví „s jídlem roste chuť“. Zpočátku se hra může zdát pomalá (začínáte totiž právě s offroady) a ovládání těžkopádné, ale jak si na zdejší poměry budete zvykat, zjistíte, že jízda je opravdu dynamická a vzhledem k častému používání nitra byste možná občas i uvítali, kdyby byla místy i o něco pomalejší. S nitrem, které se vám kumuluje klasicky při riskantní jízdě či kolizích je ale potřeba zacházet poměrně takticky. Automaticky se totiž do palivové směsi přimíchává po uvolnění a opětovném sešlápnutí plynového pedálu, takže vás může dostat i do pěkně ošemetné situace. Typickým příkladem je brzdění do ostrého esíčka, které tak musíte projet tak říkajíc na jeden zátah bez přidání plynu mezi zatáčkami, jinak vás totiž ve druhé zatáčce nitro katapultuje k bariéře, která vás zase zpomalí a dávka nitra tak padne naprosto zbytečně. Navíc jsou vozy při aktivovaném nitru hůře ovladatelné, takže to opravdu chce místy i trošku přemýšlet a netúrovat to vkuse na plný kotel.

Celkově jsme tak i přes jisté nedostatky s Asphalt: Urban GT velmi spokojeni. Těžko říci, jak dopadne ve srovnání s dalšími závodními tituly chystanými pro NDS. Možná jsme jej tedy přecenili, možná podcenili. Každopádně se ale v dnešních dnech jedná o velmi solidní závodní záležitost, kterou můžeme v případě, že si plánujete pořídit nový handheld od Nintenda hned v počátcích jeho existence na našem trhu, s klidným svědomím doporučit. Zdali si tento status udrží i nadále, ukáže až čas a další závodní hry pro NDS.

Asphalt: Urban GT
Výrobce/Distributor Gameloft / Ubisoft
Platforma Nintento DS
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ano, 2 hráči
Verdikt: Velmi slušné akční závody, které naznačují sílu nové platformy.
Hodnocení: 80% (info)

  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...