Úterý 10. prosince 2019, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 10. prosince 2019 Julie

Asheron`s Call 2: Fallen Kings

  12:00aktualizováno  20. června 9:33
Online hra Asheron’s Call distribuovaná Microsoftem zaznamenala na nenasyceném trhu poměrně slušný úspěch, který se odrazil v tučném rozpočtu na vývoj nové generace této hry. Co ale kromě super grafiky AC2 nabízí?

Asheron`s Call 2: Fallen Kings Online hry v České republice nemají příliš na růžích ustláno. Pravidelně hraje možná pár tisíc závisláků technicky zastaralou Ultimu Online provozovanou zdarma na emulátorech oficiálního serveru. Hlavním důvodem jejich rozhodnutí je možnost komunikovat s ostatními v rodném jazyce, bezplatnost a nenáročnost na HW (o náročnosti datových přenosů pomlčíme). S rozvojem alternativních způsobů připojení na internet (ADSL, kabel, bezdrát) a klesajícími cenami hardware však i u nás roste živná půda pro novou generaci onlinovek, které nabízejí většinou dvě změny ve srovnání s klasickými onlinovkami typu UO a Everquest – 3D grafiku a zjednodušený vývoj postavy, i když to nemusí být pravidlo. Vyzkoušení online hry, která často většinou stojí totéž co áčkové produkty jen za software, o měsíčních poplatcích nemluvě, bývalo obtížné, ale s rostoucí konkurencí se to mění. Díky změněné situaci si každý může zkusit i Asheron’s Call 2 od Microsoftu – za cenu 900 MB downloadu.

Příběh AC2 se odehrává v čase tisíce let vzdáleném od období, do kterého je zasazen původní Asheron’s Call. V zemi se probudilo jakési magické nebezpečí poeticky nazývané „The Devastation“. No, a bude asi na Asheron`s Call 2: Fallen Kings hráčích, aby se s ním vyrovnali. Tedy, ne že by právě příběh byl tím nejdůležitějším v online hře, ale některé věci snad nemají zapotřebí ani v Redmondu. Ale budiž, příběh nikoho nenaláká, ale nezmínit ho, to nejde. Navíc přes stupiditu příběhu, vývojáři AC2 na něm staví, každý měsíc jej rozvíjejí dál pomocí nových questů a i celý počáteční výcvik je sestaven z úkolů týkajících se pochopení příběhu. Grrr.

Výcvikem jsme ale předběhli, nejprve si po instalaci hry z CD nebo downloadu užijete poměrně zdlouhavé patchování (člověk by alespoň u downloadu čekal po každém patchi aktualizaci) a následně intro, které přiblíží již zmíněný „příběh.“ Po těchto otravnostech už můžete interaktivně zasáhnout do následujícího dění. Vlastně, ne tak hrr... Pro hraní ještě potřebujete účet na Passport.com. Pamatujete? Hru distribuuje Microsoft.

Výběr postavy je pro powerplayery otázkou sběru informací, pro běžné hráče spíše otázkou vkusu. Powerplayeři nechť si informace vyhledají, ostatní si mohou vybrat podle sympatií mezi lidmi a dvěma Asheron`s Call 2: Fallen Kings rasami, které v jedničce hrály roli nepřátel, Lugiany a Tumeroky. První jsou velcí a oškliví, druzí malí s jistým plazím šarmem. Ňadra mají ale rozhodně nejhezčí „humanky“, ostatní rasy mají hruď i plně obnaženou (humanky v politicky korektní Americe pouze bíle podprsenky bez krajek), ale prsa žádná. Nicméně autorům hry musíme přiznat kredit alespoň, co se týká personalizace vzhledu. Měnit totiž můžete nejen barvu pleti či účes, ale také celkovou tělesnou stavbu, výraz obličeje a pár dalších drobností. I když systém tvorby postavy stále ještě nedosahuje rozmanitosti sci-fi Project Entropia.

Výběrem jména a rasy postavy veškerá kreativita končí, žádný výběr povolání či skillů se nekoná. Podle rasy dostanete příděl hitpointů a staminy a hurá na ně. Tedy, hurá do úžasného světa Dereth. Nejprve si vychutnáte cestu teleportem, což vypadá jako jízda modrozeleným potrubím pražské vodárenské (mně zase připomíná cestování červí dírou v dokonalém seriálu Hvězdná brána :) – pozn. Ondra). Jediným účelem tohoto zázraku je zabránit zobrazení té ošklivé obrazovky s nápisem „zone loading.“ A že ta cesta trvá i na slušném počítači s 512 MB RAM hezky dlouho.

Asheron`s Call 2: Fallen Kings Nakonec se ale objevíte v úzké chodbě, která vede z úkrytů, ve kterých obyvatelé světa přestáli tu strašnou katastrofu, které se nyní musí postavit. První kroky vás vedou „učící kameny.“ Které vám objasní základní ovládání hry. Následuje výuka boje a snad i získání prvního levelu, díky němu se vám zvedne počet hitpointů a dostanete body, jejichž pomocí můžete vylepšit své schopnosti. V podobném stylu pokračujete, vždy dostanete úkol, který lineárním způsobem splníte, až se dostanete do prvního města. Tam vás místní řemeslník zasvětí do tajů výroby předmětů, ale nejprve budete muset pokořit svůj první dungeon, ve kterém se vyskytují bytosti, které drze ukradly kovářská kladiva. V tuto dobu už pravděpodobně máte pátý šestý level a můžete si vybrat mezi magií, lukem nebo bojem zblízka. Body budou přidělené do skillů spolu s volbou zbraně (které najdete v zabitých potvorách stejně jako všechno, co kdy budete potřebovat). Kromě zvyšování samotné účinnosti hlavního útoku si můžete za skillpointy vyměnit i speciální útoky, které mohou nepřítele více zranit, ale berou mnohem více staminy než klasický útok.

Asheron`s Call 2: Fallen Kings Rozdíly mezi rasami jsou v podstatě jen optické. Každá rasa má vlastní design zbraní a výzbroje, ale výsledek je stejný. Nejde ani tak o vyvážení hry, jako spíš o naprostou nudu. Za normální je pokládáno, že každá rasa má určité předpoklady, v něčem je lepší, v něčem horší. V AC2 ne, to aby si zhýčkaní hráči nemohli stěžovat, že Lugiani jsou lepší než lidé. Tenhle herní systém snažící se vyhovět sortě lidí zvyklých na 3D střílečky, kteří prostě jen chtějí místo mutantů vraždit fantasy příšerky, je ve výsledku neskonale demotivující, co se týká hledání ideálního vývoje postavy.

Po dosažení 15. levelu získá vaše postava možnost výběru povolání, které opět přidává nějaké ty speciality, ale proboha, hlavně nečekejte zázraky nebo snad velkou rozmanitost. Z fightera se stane buď lovec odměn (zdravíme Bobbyho Sixkillera a Vince Blacka) nebo obránce, který sice nebude dávat takové rány, ale zase bude umět léčit. Podobné je to i u ostatních ras a povolání, ale vážně, moc se netěšte.

Asheron`s Call 2: Fallen Kings Další možností pro získání něčeho extra (ne, dámské vložky za 29,50 v Microsoftu nevedou), je vstup do služeb království, který automaticky postavě přidá speciální schopnosti bez nutnosti utrácet skillpointy. Nicméně pro získání postu v království je nutné splnit další z nudných NPC questů nebo případně zabít nějakého hráče z „druhé“ strany, což může být o trochu větší zábava, ale pořád nic moc. Málem bych zapomněl, kdyby se čirou náhodou stalo, že se vám nelíbí, že hrajete za válečníka a chcete vyzkoušet kouzlení, hodní páni vývojáři z Turbine vás nebudou nutit zakládat novou postavu a otravovat jejím vývojem. Proč by měli odrazovat platící zákazníky od hraní? Místo toho můžete odtrénovat, co nechcete a všechny dosud použité skill pointy použít jinak. Bez postihu. Že to je pitomost? Je, ale hráči si to žádají. Nebo si to alespoň v Microsoftu myslí.

K vývoji postavy ještě patří řemesla, ale ta v AC2 opravdu stojí dost stranou, všechno, co potřebujete najdete v příšerách, ostatně povolání řemeslníka ve hře ani není. Pár lidí se sice na výrobu specializuje, ale že by z toho něco opravdu měli, to ne. V mnoha hrách funguje poměrně kvalitně ekonomický systém „poháněný“ Asheron`s Call 2: Fallen Kings hráči, kteří obchodují mezi sebou místo s nudnými NPC vendory. V AC2 ale budete kováře shánět opravdu těžko a dlouho. Samotná výroba předmětů probíhá tak, že stojíte na místě určeném k práci, vyberete věc, kterou chcete vyrobit z jednoduchého menu, vyberete jinou věc, kterou máte v batohu, a která je vyrobená ze surovin, které potřebujete a stiskem tlačítka je hotovo. Co na tom, že z okovaných rukavic je najednou meč. Jednoduchost až dokonalá. A pokud se vám náhodou nějaká věc ve vašem vlastnictví nelíbí, stačí ji uchopit myškou, přenést nad ikonku váčku a jupí, promění se v peníze. Žádné starosti s plným batohem nebo snad s cestami do měst, kde se dají věci zpeněžit.

Součástí totálního zjednodušení hry je i soubojový systém, který probíhá stylem vyber nepřítele, mačkej čudlíky. Ono tedy stačí jen vybrat nepřítele, čudlíky slouží k výběru speciálních útoků nebo kouzel popsaných výše. Čeho si určitě všimnete, je naprosto debilní, a to slovo podtrhuji, tedy naprosto debilní znázornění úhybných manévrů. Protože vyhnutí se útoku je ve hře poměrně běžné, během souboje uvidíte desítky nápisů Asheron`s Call 2: Fallen Kings EVADE přes celou obrazovku. Tímto se grafické ztvárnění hry dostává na úroveň mlátiček známých z coin-op automatů v maringotkách kolujících po českých krajích v osmdesátých letech.

Pokud by se vám náhodou stalo(a v AC2 to většinou je náhoda nebo hrubá tupost hráče, alespoň na prvních 20 levelech), že zemřete, vlastně se nic neděje, bez ztráty exp či skillů vás hra přenese k poslednímu kameni života, kterého jste se na svých toulkách dotkli. Ani neztratíte předměty, pečlivě nasyslené. Jediný problémem pak je, dostat se zpět tam, kde jste umřeli. Smrt také na určitý čas sníží maximální hodnotu staminy a hitpointů, ale že by to bylo nějak moc znát, to se říct nedá.

Soubojů se týká i interakce s ostatními hráči, která je vlastně základem žánru, tedy.. bývala. MMORPG znamená massive multiplayer online roleplaying game. To znamená hru, ve které hráči hrají role svých postav, přičemž se ve hře potkává velké množství hráčských postav, které spolu komunikují, bojují a možná i sexují. AC2 popírá ale jak aspekt interakce, tak aspekt hraní role, i když odklon od pravého hraní role své Asheron`s Call 2: Fallen Kings postavy k tupému zabíjení fantasy potvor je obecným jevem, minimalizace hráčské interakce v AC2 tak běžná není.

Jak už bylo řečeno, většinu (vlastně všechny) věcí, které kdy budete potřebovat, najdete jako kořist u zabitých nestvůr. V průběhu hry navíc většinou ani nebudete potřebovat společnost a pomoc. Snad v žádné jiné MMORPG není sólování tak snadné, i když na opravdu silné potvory se speciálními předměty si sami většinou troufnout nemůžete, ale stačí počkat na vyšší levely.... To samé s questy, většina z nich je šitá na míru jednotlivci. Ve hře Wolfenstein: Enemy Territory během jedné dvacetiminutovky zažijete pravděpodobně více spolupráce mezi hráči než v AC2 za týden. Jistě, pořád ještě je tu možnost vstoupit do aliance, která funguje podobně jako pyramidové hry typu letadlo, ale lepší než drátem do oka. No a navíc věčně nefunguje chat systém, takže neexistuje uzpůsob, jak komunikovat s hráči, které nevidíte.

Jak už jste si asi všimli, AC2 není můj favorit. Není důvod, proč by měl být. Zeptejte se lidí, kteří hráli AC2 déle než já a uvidíte. I když už je AC2 venku nějaký čas, trpí totiž ještě jedním zásadním neduhem, totiž obsahem Asheron`s Call 2: Fallen Kings pro hráče na vysokých levelech. Takoví lidé se prostě nudí. On AC2 pro člověka zvyklého na tu starou Ultimu nebo třeba DAoC či Everquest prostě nemá co nabídnout. Rychlý vývoj postavy bez jakékoliv rozmanitosti herní frustraci jen uspíší. Příliš malé nároky na schopnosti hráče = absence výzvy. A pravověrný hráč online her výzvy potřebuje.

Přemýšlíte, jak je možné, že AC2 má tolik zákazníků a tak dobré ratingy? To je jednoduché. Spoustě lidí prostě přehnaná jednoduchost vyhovuje. Asheron’s Call 2 má navíc pověst hry s fantastickou grafikou a kromě toho její rodiče Turbine a Microsoft mají více než dost prostředků na marketingovou kampaň .

Na té grafice navíc něco opravdu je. Na první pohled vypadá AC2 opravdu úžasně. Herní prostředí je členité, žádná placka či sem tam hrbolek jako v jiných 3D hrách, ale opravdová údolí, strmé skály a pozvolné kopce. Opravdu to bere dech. Architektura měst také stojí za to, jenže jsou tu zase nějaká ale. Tak třeba hráčské postavy. Samy o sobě nevypadají špatně, detailní textury, hromady polygonů, pěkná prsa u humanek. Asheron`s Call 2: Fallen KingsVšechno super, na obrázcích paráda. Dokud se nezačnou hýbat. Snaha o přirozený pohyb selhává. Postavy běhají jak fotbalisté, kteří tráví veškerý volný čas v sedě na sudu. A ženská s nohama do „O“ nevypadá hezky, nemluvě o těch druhých obludách. Navíc se Turbíně nepovedl vychytat pohyb. Dost často se mi stalo, že se postava zasekla a trvalo pěknou chvíli, než jsem našel správný směr, kterým se z polygonové pasti dalo vymotat. Ale dobře, co se týká grafiky, jsem ochoten potlačit nevolnost, kterou ve mě vyvolává herní systém a říct, že nic lepšího na trhu není. Přesto (ne, nedám pokoj) se hráčům tradičního fantasy střižení nebude ani efektní grafika líbit, protože z Asheronu je pořád cítit nádech sci-fi. Náš problém, samozřejmě.

Asheron’s Call 2: Fallen Kings
Minimum: PIII 733, 256 MB RAM
Optimum: P4 2 GHz, 512 MB RAM
Multiplayer: ano
Další informace: screenshoty / trailer
Výrobce/distributor: Turbine Entertainment / Microsoft
Distributor v ČR: n/a
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Je mi líto říkat něco takového, ale pokud máte v lásce RPG a trochu jim rozumíte, držte se od Asheronu 2 hodně daleko.
Hodnocení: 30 %
Autor:
  • Nejčtenější

Utratil jmění za virtuální postavu, kamarád mu ji omylem prodal za drobné

Kvůli nešťastnému ukliknutí přišel čínský hráč o svoji vypiplanou herní postavu v hodnotě 1,4 milionu dolarů. Půjčil ji...

Nejlepší hry roku 2019: nominujte své favority

Závěr roku již tradičně patří čtenářské anketě Hra roku na Bonuswebu. Kromě hlavní soutěže, k níž se pojí i cena v...

Profesionální hráč Fortnite sklidil posměch za kritiku sportovců

Aktuálně nejpopulárnější hráč na světě Tyler „Ninja“ Blevins se na svém twitterovém profilu posmíval profesionálním...

Na nový Half-Life čekal dvanáct let. Oznámení novinky slavil v slzách

Jeden z největších fanoušků série Half-Life, Tyler McVicker, si na své zálibě vybudoval kariéru. Ačkoliv studio Valve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

Šikana panuje i ve hře Fortnite, bez nových oblečků jsou děti „out“

Oblíbená počítačová hra Fortnite je sice každému k dispozici zcela zdarma, dají se v ní však utrácet i skutečné peníze....

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

RECENZE: Jedi: Fallen Order je konečně zase skvělá Star Wars hra

Jedním z velice příjemných překvapení roku je titul Star Wars Jedi: Fallen Order, který mohlo vydavatelství EA pokazit...

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

RECENZE: World of Warplanes se snaží navázat na tankový úspěch

Podaří se zopakovat zásah do černého i podruhé, kdy tanky z World of Tanks nahrazují letadla? Zatím to není jisté.

HMO jako zázrak přírody. Proč je tak důležité pro vaše mimiko?
HMO jako zázrak přírody. Proč je tak důležité pro vaše mimiko?

Kojení je bezpochyby nejlepší způsob výživy, který můžete svému miminku poskytnout. Správná výživa vašeho děťátka hraje již od narození klíčovou roli nejen ve vývoji a zdravém růstu. Současné výzkumy prokazují, že kojení má vliv na snížení rozvoje civilizačních chorob.

Najdete na iDNES.cz