Jednou z mála věcí, které byly vytýkány slavnému prvnímu dílu série X-COM UFO: Enemy Unknown, byla nízká realističnost zpracování. Ano, systém soubojů byl na tehdejší dobu dokonalý, stejně tak i grafické zpracování, spojení tří různých herních módů bylo naprosto geniální a hra samotná byla až neskutečně zábavná, ale... Ale nejeden hráč si jistě říkal něco jako: "Proboha, vždyť ti ufoni jsou mentálně retardovaní. To kdybych vedl invazi na tu přihlouplou Modrou planetu já a někdo se mi postavil na odpor, to by viděl ten tanec. Poslal bych na jeho obrannou základnu ne jednu, ale přinejmenším stovku obřích lodí plných po zuby ozbrojených vojáků. A hned by se vidělo, kdo je tady pánem." A přesně tento přístup použili pracovníci společnosti Hasbro Interactive při vývoji titulu X-COM: Enforcer. Zapomeňte na opatrné plížení, ukrývání se za rohem a adrenalinem naplněné minuty čekání, kdy konečně dojde na přestřelku. Jde o záchranu světa, tak rychle do toho a půl je hotovo. Zajatce nebereme.
X-COM: Enforcer je pravděpodobně prvním titulem ze své série, který se zcela odklání od strategických prvků a soustředí se pouze na samotnou akci. To některé skalní fanoušky možná poněkud odradí od jeho koupě, ale je třeba uznat, že námět použitý v původním díle je natolik hutný, že je možné jej ztvárnit několika možnými způsoby. Strategie zde již byla (a to vícekrát - s tahovými i realtimovými prvky), takže klasická 3D akce se přímo nabízela. Ve hře se neobjevujete v roli řadového vojáka, jak byste mohli očekávat, ale jakéhosi robota, který je uzpůsoben k jedinému: vyhnat ty odporné cizáky z naší planety. Jen tak na okraj, "enforcer" by bylo možné přeložit i jako "ranař, gorila". Koncept hry je tedy jasný - vy samojediní budete stát proti mohutné přesile a nikdo (doufejme) vás nedokáže zastavit.
Tvůrci se rozhodli, že nebudou pro svůj titul vyvíjet zcela nový engine, ale spokojí se s mírně upraveným "motorem" Unreal Tournamentu. To sice znamená, že vizuální ztvárnění nebude až tak vynikající, jak by mohlo být, ale zato bude vše plynulé i na rozlehlejších prostranstvích. A to je důležitější, protože hratelnost je určována spíš počtem zobrazených snímků za vteřinu než, řekněme, laciném pozlátku v podobě přepolygonovaných a přetexturovaných levelů. To však neznamená, že by byla grafika vyloženě špatná - pouze se drží standardu UT. Výsledek konec konců můžete vidět na okolních obrázcích či na těchto screenshotech. Kamera bude váš pohyb sledovat z third person pohledu, přičemž kombinace pohybu kamery a vás samotných je řešen obdobně jako u nedávno recenzované hry Oni od Bungie Software. Ovládání je tedy rozděleno na myš a klávesnici, přičemž myší řídíte pohyb kamery, klávesnice zbyla na vašeho robota.
Pokud existuje nějaký společný jmenovatel pro všechny 3D akce, tak to je nutnost začlenit do hry spoustu nejrůznějších zbraní. A zde se X-COM: Enforcer drží těch nejlepších tradic svého žánru. Najdete v něm nejen takové klasiky, jako například raketomet, laserovou pušku či plamenomet, ale i vyslovené lahůdky. Jednou z nich je například bumerang jako vystřižený ze seriálu Xena, nebo obdoba nezapomenutelné BFG (big f*cking gun) z Dooma, které bylo jediným výstřelem schopno zabít všechny nepřátele v dohledu. U sebe však můžete mít vždy jen jednu jedinou zbraň, což je jak kladem, tak i záporem. Bodíky plus si mohou tvůrci připočíst z důvodu, že tím alespoň trošku zachovávají tradici původní série a činí hru o něco zajímavější. Nevýhodou ale zároveň je, že zbraně sbíráte automaticky tím, že přes ně přeběhnete a tím je de facto vyměníte (stejný způsob byl použit v Rise of the Triad. Slabinu tohoto řešení poznáte ve chvíli, kdy chcete vystřelit z některé ze silnějších zbraní, avšak omylem přeběhnete přes zbraň pro vaši situaci naprosto nevhodnou.
Chybět nemohou ani všechny možné power-upy. Těch je zde celkem dvanáct, a to už je poměrně slušné množství. Od běžných lékárniček a neviditelnosti zde najdete i speciální předměty, které po sebrání všechny nepřátele na úrovni zmrazí, nebo které přivolají leteckou podporu. Není nic hezčího, než v klidu a hlavně z bezpečné vzdálenosti sledovat, jak jsou mimozemšťané na kusy roztrháváni bombami shazovanými z prolétávajících letadel.
Jak zbraně, tak power-upy jsou postupem času zlepšitelné. Zabitím nepřátel totiž získáváte "data pointy", které můžete investovat do vylepšení konkrétních položek. Zatímco například raketomet zpočátku střílí pouze jednu raketu, postupem času jich pojme více, případně lze přidat automatické zaměřování. Stejný princip lze použít i na power-upy. U těch pochopitelně počet investovaných bodů ovlivňuje, kolik životů vám přidá lékárnička či jak dlouho si budete moci užívat své neviditelnosti.
Vzhledem k tomu, že se navzdory rozdílnému zpracování stále jedná o součást série X-COM, je vám asi jasné, jaké s jakými druhy nepřátel budete bojovat. Ano, čekají na vás staří dobří sektoidé, mutoni, snakemani a další, kterých jste již pozabíjeli stovky, ba i tisíce. A počítejte s tím, že jich bude více než dost. Nikdy nebudete mít jistotu, že se v levelu již žádný ufon nepohybuje, protože se budou postupem času obnovovat. Avšak ne oním hloupým způsobem, kdy se bývalá mrtvolka zjeví na stejném místě jako poprvé, takovýmto hrám naštěstí již odzvonilo. Tvůrci se ale rozhodli umístit do každé úrovně jakýsi generátor, který nárazově vytvoří vždy skupinku nepřátel a pošle ji proti vám. Zřejmě vás tedy neudiví, že většina misí bude mít jeden konkrétní úkol - zničit tento generátor. Dokud totiž bude v provozu, jen těžko se vám podaří nastolit ve městě pořádek a klid. Budete ale plnit i různé další úkoly - například zachránit skupinku lidí obklopených mimozemšťany, nebo po určitý čas ubránit daný prostor. A abyste se nenudili, začlenili sem vývojáři i čtyři bonusové úrovně, které mají se samotnou hrou X-COM: Enforcer jen velice málo společného. Jedna připomíná nejvíce ze všeho Froggera - v izometrickém pohledu běháte po silnici, vyhýbáte se jedoucím automobilům a sbíráte data pointy. Ostatní tři jsou také mírně netradiční a ufonů v nich moc nepotkáte.
Problémem pro tvůrce je zatím multiplayer. Všichni se shodují na tom, že by měl být do hry začleněn, ale nikdo bohužel nemá přesnou představu o tom, jaké módy by měl obsahovat. Všichni se shodli pouze na klasickém kooperativním módu, ale to je přeci jen poněkud málo. Naštěstí se nejedná o žádné amatéry, takže si můžeme být jisti, že i v multiplayeru nám bude mít X-COM: Enforcer co nabídnout. A už se na něj můžeme pomalu těšit, protože na pulty obchodů by se měl dostat již počátkem měsíce dubna.