Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

X-COM: Enforcer - UFO jako čistá akce

  12:00
Sérii X-COM vám jistě není zapotřebí nijak představovat - každý ví, že se jedná o strategie, ve kterých máte za úkol zabránit mimozemšťanům, aby zničili vaši domovskou planetu. Dokážete si ale představit tento X-COM v šatu klasické 3D střílečky?

X-COM: EnforcerJednou z mála věcí, které byly vytýkány slavnému prvnímu dílu série X-COM UFO: Enemy Unknown, byla nízká realističnost zpracování. Ano, systém soubojů byl na tehdejší dobu dokonalý, stejně tak i grafické zpracování, spojení tří různých herních módů bylo naprosto geniální a hra samotná byla až neskutečně zábavná, ale... Ale nejeden hráč si jistě říkal něco jako: "Proboha, vždyť ti ufoni jsou mentálně retardovaní. To kdybych vedl invazi na tu přihlouplou Modrou planetu já a někdo se mi postavil na odpor, to by viděl ten tanec. Poslal bych na jeho obrannou základnu ne jednu, ale přinejmenším stovku obřích lodí plných po zuby ozbrojených vojáků. A hned by se vidělo, kdo je tady pánem." A přesně tento přístup použili pracovníci společnosti Hasbro Interactive při vývoji titulu X-COM: Enforcer. Zapomeňte na opatrné plížení, ukrývání se za rohem a adrenalinem naplněné minuty čekání, kdy konečně dojde na přestřelku. Jde o záchranu světa, tak rychle do toho a půl je hotovo. Zajatce nebereme.

X-COM: Enforcer je pravděpodobně prvním titulem ze své série, který se zcela odklání od strategických prvků a soustředí se pouze na samotnou akci. To některé skalní fanoušky možná poněkud odradí od jeho koupě, ale je třeba uznat, že námět použitý v původním díle je natolik hutný, že je možné jej ztvárnit několika možnými způsoby. Strategie X-COM: Enforcerzde již byla (a to vícekrát - s tahovými i realtimovými prvky), takže klasická 3D akce se přímo nabízela. Ve hře se neobjevujete v roli řadového vojáka, jak byste mohli očekávat, ale jakéhosi robota, který je uzpůsoben k jedinému: vyhnat ty odporné cizáky z naší planety. Jen tak na okraj, "enforcer" by bylo možné přeložit i jako "ranař, gorila". Koncept hry je tedy jasný - vy samojediní budete stát proti mohutné přesile a nikdo (doufejme) vás nedokáže zastavit.

Tvůrci se rozhodli, že nebudou pro svůj titul vyvíjet zcela nový engine, ale spokojí se s mírně upraveným "motorem" Unreal Tournamentu. To sice znamená, že vizuální ztvárnění nebude až tak vynikající, jak by mohlo být, ale zato bude vše plynulé i na rozlehlejších prostranstvích. A to je důležitější, protože hratelnost je určována spíš počtem zobrazených snímků za vteřinu než, řekněme, laciném pozlátku v podobě přepolygonovaných a přetexturovaných levelů. To však neznamená, že by byla grafika vyloženě špatná - pouze se drží standardu UT. Výsledek konec konců můžete vidět na okolních obrázcích či na těchto screenshotech. Kamera bude váš pohyb sledovat z third person pohledu, přičemž kombinace pohybu kamery a vás samotných je řešen obdobně jako u nedávno recenzované hry Oni od Bungie Software. Ovládání je tedy rozděleno na myš a klávesnici, přičemž myší X-COM: Enforcerřídíte pohyb kamery, klávesnice zbyla na vašeho robota.

Pokud existuje nějaký společný jmenovatel pro všechny 3D akce, tak to je nutnost začlenit do hry spoustu nejrůznějších zbraní. A zde se X-COM: Enforcer drží těch nejlepších tradic svého žánru. Najdete v něm nejen takové klasiky, jako například raketomet, laserovou pušku či plamenomet, ale i vyslovené lahůdky. Jednou z nich je například bumerang jako vystřižený ze seriálu Xena, nebo obdoba nezapomenutelné BFG (big f*cking gun) z Dooma, které bylo jediným výstřelem schopno zabít všechny nepřátele v dohledu. U sebe však můžete mít vždy jen jednu jedinou zbraň, což je jak kladem, tak i záporem. Bodíky plus si mohou tvůrci připočíst z důvodu, že tím alespoň trošku zachovávají tradici původní série a činí hru o něco zajímavější. Nevýhodou ale zároveň je, že zbraně sbíráte automaticky tím, že přes ně přeběhnete a tím je de facto vyměníte (stejný způsob byl použit v Rise of the Triad. Slabinu tohoto řešení poznáte ve chvíli, kdy chcete vystřelit z některé ze silnějších zbraní, avšak omylem přeběhnete přes zbraň pro vaši situaci naprosto nevhodnou.

Chybět nemohou ani všechny možné power-upy. Těch je zde celkem dvanáct, a to už je poměrně slušné množství. Od běžných lékárniček a neviditelnosti zde najdete i speciální X-COM: Enforcerpředměty, které po sebrání všechny nepřátele na úrovni zmrazí, nebo které přivolají leteckou podporu. Není nic hezčího, než v klidu a hlavně z bezpečné vzdálenosti sledovat, jak jsou mimozemšťané na kusy roztrháváni bombami shazovanými z prolétávajících letadel.

Jak zbraně, tak power-upy jsou postupem času zlepšitelné. Zabitím nepřátel totiž získáváte "data pointy", které můžete investovat do vylepšení konkrétních položek. Zatímco například raketomet zpočátku střílí pouze jednu raketu, postupem času jich pojme více, případně lze přidat automatické zaměřování. Stejný princip lze použít i na power-upy. U těch pochopitelně počet investovaných bodů ovlivňuje, kolik životů vám přidá lékárnička či jak dlouho si budete moci užívat své neviditelnosti.

Vzhledem k tomu, že se navzdory rozdílnému zpracování stále jedná o součást série X-COM, je vám asi jasné, jaké s jakými druhy nepřátel budete bojovat. Ano, čekají na vás staří dobří sektoidé, mutoni, snakemani a další, kterých jste již pozabíjeli stovky, ba i tisíce. A počítejte s tím, že jich bude více než dost. Nikdy nebudete mít jistotu, že se v levelu již žádný ufon nepohybuje, protože se budou postupem času obnovovat. Avšak ne oním hloupým způsobem, kdy se bývalá mrtvolka zjeví na stejném místě jako poprvé, takovýmto hrám X-COM: Enforcernaštěstí již odzvonilo. Tvůrci se ale rozhodli umístit do každé úrovně jakýsi generátor, který nárazově vytvoří vždy skupinku nepřátel a pošle ji proti vám. Zřejmě vás tedy neudiví, že většina misí bude mít jeden konkrétní úkol - zničit tento generátor. Dokud totiž bude v provozu, jen těžko se vám podaří nastolit ve městě pořádek a klid. Budete ale plnit i různé další úkoly - například zachránit skupinku lidí obklopených mimozemšťany, nebo po určitý čas ubránit daný prostor. A abyste se nenudili, začlenili sem vývojáři i čtyři bonusové úrovně, které mají se samotnou hrou X-COM: Enforcer jen velice málo společného. Jedna připomíná nejvíce ze všeho Froggera - v izometrickém pohledu běháte po silnici, vyhýbáte se jedoucím automobilům a sbíráte data pointy. Ostatní tři jsou také mírně netradiční a ufonů v nich moc nepotkáte.

Problémem pro tvůrce je zatím multiplayer. Všichni se shodují na tom, že by měl být do hry začleněn, ale nikdo bohužel nemá přesnou představu o tom, jaké módy by měl obsahovat. Všichni se shodli pouze na klasickém kooperativním módu, ale to je přeci jen poněkud málo. Naštěstí se nejedná o žádné amatéry, takže si můžeme být jisti, že i v multiplayeru nám bude mít X-COM: Enforcer co nabídnout. A už se na něj můžeme pomalu těšit, protože na pulty obchodů by se měl dostat již počátkem měsíce dubna.

Autor:
Témata: Raketa, Robot, software, UFO
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher

Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...

Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle

Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný první víkend....

Předplatitelé PS Plus dostanou v květnu fotbal i kyberpunkovou akci

Nabídka pro předplatitele služby PS Plus je tento měsíc mimořádně pestrá. Hlavním tahákem je...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...