Za branami mocného království se rozprostírá neprobádaná země - svět cti, plný tajemství a nebezpečí. Křižují ji tisíce hráčů, bojují se starými proroctvími a věštbami, zakládají cechy, přičemž někteří z nich se stávají žijícími legendami. Takový je svět, jenž doposavad prozkoumávali výhradně hráči strategické série WarCraft, nicméně zapovězení pro všechny ostatní s každým dnem ustupuje do ztracena. World of WarCraft se blíží jistým krokem s vědomím, že nemůže zklamat. Neměl by.
Lidé |
Co to vlastně je World of WarCraft?
Z hlediska žánru jej můžeme spolehlivě přiřadit do škatulky MMORPG her, což znamená Massively Multiplayer Online Role Playing Game, do češtiny volně a krkolomně přeloženo jako on-line masivní hra více hráčů hry na hrdiny. Podstatu hry přímo postihuje první odstavec hry – hráč plní (sám nebo s družinou) různé úkoly, bojuje proti potulným nepřátelům, spolčuje se s ostatními a to vše ve světě s tisícovkami dalších lidí. Tedy to samé co ve všech ostatních MMORPG. Blizzard však předem anoncoval, že s potenciálem světa World of WarCraft (dále jen WOW) nechtějí zapadnout mezi ostatní MMORPG – naopak, pojetím hry se snaží přilákat nové hráče k tomuto žánru. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že rovnou po spuštění WOW začíná plnohodnotná a zábavná hra, aniž by hráč předtím musel trávit často až frustrující čas při sbírání prvotních zkušeností, bez nichž se nedostane za první lesík. Hráč si zvolí své vlastní tempo, podle kterého plní jednotlivé úkoly a je jedno, jestli mu to bude trvat pár hodin nebo týden. WOW by měl uspokojit hráče, kteří kladou důraz na rychlou hru a tomu napomáhá flexibilní systém herních úkolů, stejně jako zaměření se na propracované souboje. No... uvidíme.
The Hunter (lovec) |
Soubojový systém
Systém soubojů by měl být o poznání rychlejší, než v některých jiných hrách, což samozřejmě neznamená, že budeme neustále klikat myši. Ve skutečnosti soubojový systém funguje následovně
– zvolíme cíl útoku, na který se postava zaměří a útočí na ni. Významným strategickým elementem se potom stávají schopnosti a dovednosti – u postav obdařených kouzly volíme právě je, u bojovníků si zase vybíráme ze seznamu používání naučených dovedností. Nejedná se tedy jen o tupé klikání, ba naopak, strategický nádech dělá souboje zábavné a ve spojení s unikátními schopnostmi rozličných nepřátel a tvorů i napínavé.
Dojmy ze hry
"Mnoho lidí si po zhlédnutí in-game videa myslelo, že se jedná o podvod, že ve skutečnosti tak hra nevypadá. Ale jak sami vidíte – vypadá." zaznělo při prezentaci. Při prvním otevření hry jsme se procházeli s lidským čarodějem v černém plášti po vesnici, celé oděné do tmy, kterou slabě osvětlovaly pouze lucerničky na plotech. Jeden z asistentů nám však doporučil, abychom si nahráli jinou lokalitu a vybrali pro účely prezentace lépe připravenou postavu. Ocitáme se v podobě lidské kouzelnice u vodopádů, před námi se rozprostírá krajina. Míjíme rybníček s rákosím, jednou se otočíme kolem své osy, abychom si důkladně prohlédli nádhernou scenerii, načež konečně narážíme na první ozbrojenou potvoru. Poněvadž hrajeme za kouzelnici, rozhodneme se protivníka zmrazit ledovými střípky. Jak se ukáže, potvora toho vydrží docela dost, takže raději utíkáme pryč...
Všichni víme, že za zakladatele žánru real-time strategie se považuje Dune 2. Avšak možná si už nevzpomínáte, že po vydání Dune 2 dlouho nikdo nic podobného neudělal a asi správně tušíte, že tím druhým byl právě WarCraft 1. Ten už nabízel hru více hráčů, disketovou i CD verzi, dvě různé strany (jinakost určovala odlišná kouzla) a třeba misi, jejíž obtížnost byla tak vysoká, že ji následně zmírňoval opravný patch. Duel Westwood Studios vs. Blizard však pokračoval dále. Zatímco prvně zmínění sklízeli úspěch s prvním Command & Conquer s – na svou dobu, samozřejmě – výbornými filmečky a skvěle odlišnými stranami, přišel Blizzard o měsíc později se svým veledílem WarCraft II. Ten oproti konkurenci (C&C běželo v rozlišení 320x200) nabízel jemnou grafiku v rozlišení 640x480, taktéž výtečnou kampaň, hru více hráčů a velice příjemný editor – novátorsky fungující pouze pod OS Windows 95. A vynikající WarCraft III je zatím příliš mladý... |
Co víc si přát?
Jelikož země, na které se bude příběh odehrávat, je opravdu veliká, nikoho asi nepřekvapí, že nebudeme cestovat pouze po svých. Záleží ovšem i na rase, za kterou hrajeme. Lidé dle předpokladu jezdí na koních, orkové využívají svých vlků... ale nebudou chybět ani létající vzducholodě či mýtičtí gryfové. Těšit se můžeme i na tradičně fantastické animované sekvence, byť samozřejmě ne v takové míře, jako u předešlých her od Blizzardu. Co se týče příběhu, ten se podle posledních informací logicky odehrává pár let po skončení událostí, které přinesl závěr datadisku WarCraft 3: Frozen Throne. World of WarCraft příběh dále prohlubuje, přináší nové legendy, navštívíme dobře známé krajiny z předešlých dílů, stará bitevní pole; odkazy na to, že svět WarCraft se formoval již mnoho let, jsou více než patrné. Určitě proto poznáme i architekturu jednotlivých měst, kde nakoupíme nové zboží, vylepšíme své obchodnické dovednosti, případně seženeme nové přátele do družiny, se kterou se společně pustíme do plnění obtížného úkolu. Chybět samozřejmě nebudou ani nová prostředí. Měsíční poplatek zatím nebyl stanoven, nicméně určitě nebude nijak vybočovat z řady – na druhou stranu se díky tomu můžeme těšit na kvalitní technickou podporu a především pak tým lidí, který bude neustále vytvářet nové herní úkoly.
Updated 7.1.2004: O nedávém úniku alpha verze se můžete dočíst zde, info o plánovaném betatestu zmiňujeme v této zprávě.