Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Wars & Warriors: Joan of Arc – strategie i akce

  12:00
Netradiční mix akční adventury se strategií, velké bitvy a dobrodružství v atraktivních kulisách anglicko-francouzských válek, skvělé audiovizuální zpracování. A Johanka z Arku v hlavní roli…

WARS & WARRIORS: JOAN OF ARC
Výrobce: Enlight Software
Vydavatel: N/A
Datum vydání: 12/2003
Homepage
Joan of Arc Akční hry i strategie se pravidelně řadí v žebříčcích k nejprodávanějším. Proč tedy nevyužít potenciálu obou a nespojit je do jednoho ultimátního, atraktivního a komerčně potenciálně veleúspěšného titulu? Nějak takhle možná uvažoval Trevor Chan a jeho nejbližší podřízení v týmu Enlight Software. Výsledkem je návrh projektu Wars & Warriors, jenž přenese hráče do doby stoleté války mezi Anglií a Francií a nabídne mu v epické kampani možnost projít si s postavou charismatické vojevůdkyně Johanky z Arku největší a nejslavnější bitvy, pohrát si s taktickým umístěním a příkazy vlastním jednotkám, ale též vrhnout se do víru bitvy a vyřídit si to s nepřáteli státu vlastnoručně pomocí nabroušeného ostří. Koncept hry mixuje šermířskou akci s realtimovou strategií a lehkými prvky RPG, přičemž převažovat podle všeho bude právě akční složka. Nejvíce patrné to bude ze začátku, kdy si ještě Johanka bude teprve získávat popularitu a větší množství věrných následovníků – v prvních misích hry tak budou zpracovány spíše menší šarvátky místního rázu a hráč se bude moci soustředit prakticky jen na adrenalinovou řežbu á la Die by the Sword.

Joan of ArcHistorická věrnost versus hratelnost
Hra je inspirována skutečnými událostmi v letech 1429 a 30. V jejím průběhu vystoupí též některé historické postavy, kupříkladu vévoda z Alencon, král Karel VII., Jean de Metz nebo Bastard z Orleans, na burgundské a anglické straně pak kupříkladu lord Fastolf, lord Talbot, vévoda z Bedfordu či král Filip. Jednotlivé mise přímo zpracovávají skutečné bitvy, jichž se Johanka účastnila. Například bitvy, v nichž Johanka nezvítězila, bude hráči dovoleno vyhrát, naopak v místech, kde narazila na příliš chabý odpor, budou nepřátelé trochu posíleni, aby byla před hráče postavena skutečná výzva. Začíná se příchodem hlavní hrdinky do Orleans, kampaň pak končí jejím dobýváním Compiegne a Paříže. Hráč v jejím rámci bude částečně rozhodovat o globální strategii (kam vrhnout své síly), ale především bude hrát akční a strategické mise. Ty první budou čistou řezanicí určenou jen k získání zkušeností, ty druhé pak zahrnou taktické rozhodování i vlastní bojové dovednosti nezbytné ke zdolání nepřátelských pevností.

Joan of ArcDie by the Sword v novém kabátě
Akční část Wars & Warriors připomíná ponejvíce právě tuto postarší klasiku, která nabídla široké možnosti ovládání meče a dalších zbraní pro boj nablízko. Hráč bude ovládat několik postav, každá z nich bude moci získat různé zbraně – pro Johanku připadají v úvahu meče, vévoda z Alencon bojuje halapartnami či kopími, La Hire si libuje v používání palcátů. K mání jsou pak i luky a kuše pro ostřelovačské typy. Každá zbraň má své parametry a hodí se k jiným účelům. Podobně bude možné na hrdiny navléci různé zbroje, nasadit jim do rukou štíty, či zvolit vhodnou přilbici. Prvky RPG se pak projeví v přítomnosti čtyř základních vlastností – síly, obrany, obratnosti a vůdcovství -, které se budou výměnou za zkušenostní body získané úspěchy v bitvě zlepšovat a bude na každém, jakým směrem se rozhodne svou postavu směřovat. Aby se boje nestaly jen nudným mačkáním dvou tří tlačítek, implementovali autoři do hry kombo údery. Jejich množství nebylo specifikováno, bude ale prý "více než slušné" a bude zahrnovat jak "prosté" údery řešící boj se dvěma protivníky, tak akrobatické vražedné kreace, jež zasáhnou až šest nepřátel. Samozřejmostí je jejich postupné zpřístupňování taktéž s rostoucími zkušenostmi, potažmo zmíněnými čtyřmi klíčovými atributy.

Joan of ArcVhodně zvolená taktika je základ úspěchu
Ze začátku budou možná Wars & Warriors připomínat spíše konzolově laděnou akci á la Return of the King, brzy ovšem přituhne a při dobývání hradů už si Johanka nevystačí s hurónským pokřikem a vskočením do víru boje. Bude nutné využít těžké bojové techniky, dobývacích věží, katapultů, balist, beranidel a podobných lahůdek. Postupem času se bude od hráče vyžadovat stále více a více a ke konci už bude jednak ve zjednodušené formě rozdávat rozkazy svým jednotkám á la RTS, jednak simultánně ovládat trojici hrdinů přímo na bojišti. Hra tak zároveň nabídne dvě značně odlišné části. To na jednu stranu může být zábavné, ostatně vzniká tím mnohem bezprostřednější pocit ohrožení vlastní osoby a prožitek může být větší než u neosobní strategie, kde hráč jen odesílá jednotky směrem k protivníkovi a suše počítá mrtvé, nicméně může to zároveň hratelnost též totálně zahubit. Není zase tak obtížné si představit, že si hráč kvůli shonu nebude moci ani jednu část pořádně vychutnat, nehledě na to, že skalní stratégové budou znechuceni nutností projet si akční sekvence, zatímco přímější pařany zase budou otravovat části strategické, vyžadující delší přemýšlení. Ambivalence tohoto konceptu je prostě a jednoduše zrádná a při nejlepší vůli ve chvíli, kdy není k dispozici demoverze, jež by předvedla dle slov autorů "perfektně vychytaný interface" a vlastně celý systém hry v chodu.

Joan of ArcTo je, panečku, pokoukáníčko
Každopádně podle všeho budou Wars & Warriors pořádnou pastvou pro oči. Enlight Software už zahodilo svůj stávající 3D engine a vrhlo se na tvorbu technologie zbrusu nové. Více než roční práce udělala své, a tak by hra měla být patřičně vizuálně atraktivní. Hlavní je, že engine zvládne masivní bitvy, bez nějakých kompromisů co se efektů a detailů týče, a to i na průměrných sestavách. Než se přesuneme k úplnému závěru, zbývá ještě vyřešit jednu otázku. Hra nebude mít multiplayer. Odůvodněním je příběhové založení celé kampaně a nutnost značného protažení doby vývoje, nicméně potenciál bitev mezi lidskými protihráči by býval byl docela velký. A aspoň nějaký ten šermířský deathmatch autoři přece jen hráčům dopřát mohli. Nicméně nestalo se tak, a tak nezbývá než konstatovat, že se v prosinci letošního roku všichni, kterým není středověká tématika tak úplně cizí, dočkají skvěle vypadajícího, designem zajímavého (leč dopředu těžko co do míry hratelnostni odhadnutelného), příběhově silného, ale čistě singleplayerového titulu. Co se dá dělat…

Index očekávání: 7/10

Stručná historie vzestupu a pádu Johanky z Arku

Přesné datum narození této původem selské dívky není známo. Bylo to každopádně asi v roce 1412, nejspíše ve vesnici Domremy. Vynikala prý neobvyklou zbožností. Vyrůstala jako její vrstevnice, ke zlomovému bodu v jejím životě však došlo v roce 1428. Tehdy Angličané obléhali Orleans obsazený francouzským vojskem a Johance se podařilo přesvědčit jednoho z velitelů posádek, aby jí odevzdal vojenské oblečení, zbroj a koně. Začátkem března 1429 se vydala se skromným doprovodem do Chinonu, kde vyhledala krále Karla VII. a i přes odpor dvořanů ho přesvědčila, takže jí po krátkém čase přezkoušení svěřil armádu. S ní 8. května dorazila k Orleansu a 18. června zakončila tažení vítěznou bitvou u Patay. V té době se jí začalo říkat "panna orleánská". V září se pokusila dobýt Paříž, král však nesouhlasil s jejím plánem vyhnat Angličany zcela z Francie, dostatečně ji nepodpořil, a tak útok skončil krachem. V průběhu listopadu se Johanka stala svědkyní korunovace krále Karla VII. v Remeši, kde strávila zimu. Na jaře roku 1930 bránila s malým oddílem Compiégne před útoky Angličanů, avšak 23. května byla nejspíše zradou zajata. Protože byla symbolem a vůdčím duchem pro francouzské vojáky, rozhodli se jí Angličané zcela zbavit. Postavili ji před církevní soud v Rouen a biskup Pierre Cauchon ji odsoudil k trestu smrti za čarodějnictví a spojení s ďáblem. 30. května 1431 byla Johanka upálena. Jakmile si král Karel VII. zajistil vládu nad celou Francií, požádal o revizi církevního procesu, nový soud rozhodl ve prospěch Johanky a prohlásil ji za oběť justičního omylu. Katolická církev ji pak v roce 1909 prohlásila za blahoslavenou a o jedenáct let později za svatou.

Autor:
  • Nejčtenější

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

80 %

RECENZE: Endless Ocean Luminous je chytlavá podmořská meditace

V Endless Ocean Luminous se stanete potápěčem, na jehož bedrech leží záchrana jednoho velmi...

Vychází taktická střílečka Gray Zone Warfare. Stane se dalším českým hitem?

Více než rok od svého oznámení vychází v režimu předběžného přístupu military simulace Gray Zone...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...