UFO: Aftermath - první dojmy ze hry

  12:00aktualizováno  29. září 10:36
Počítačová hra UFO: Aftermath od českých vývojářů navazuje na legendární strategickou sérii. Jak se sami přesvědčíte v našich prvních dojmech, které upřednostňujeme před recenzí z betaverze, nejde o pouhou kopii přechozích dílů.

Ufo: Aftermath Počítačová hra UFO: Aftermath, kterou připravují vývojáři z brněnského Altar Interactive na konec letošního roku, bude pokračovatelem známé strategické série od Mythos Games. To přiznává i Martin Klíma z Altaru. „Nekopírujeme ale hru jako takovou, jen princip, kdy stavíme hráče do role bojovníka proti invazi pozemšťanů,“ vysvětluje. A protože jsme o příběhu a spoustě vychytávek psali v našem obsáhlém preview již dříve, přejděme rovnou k tomu, jak se Aftermath hraje a jak vypadá.

Stejně jako v původních dílech X-Com série se i brněnský počin odehrává ve dvou částech – strategické a taktické. Tu první ztvárňuje zeměkoule a na její mapě hráč vidí centra cizáckého odporu a rozhoduje se, které mise bude hrát. „Základen je k dispozici více než v prvním díle a výzkum je centralizovaný do jedné laboratoře, je to ale proto, že vlastní těžiště Aftermath nespočívá ve strategické hře, jako spíše v taktických misích,“ říká Martin Klíma.

Ufo: Aftermath Rozhodnete-li se zachránit nějaké město svou misí, vyberete si na mapě místo invaze mimozemšťanů a vrtulník dopraví vaše muže do akce. Systém podobný prvnímu dílu s tím, že ufo nemusíte nikde sestřelovat. Prostředí se přitom liší dle míst, kde se mise odehrává. V Americe narazíte na tamní budovy či rostliny, stejně autenticky vypadá Asie a můžete si být jisti, že objekty v některých akcích vám budou důvěrně známé z našich sídlišť.

Taktická hra je jádrem celého UFO: Aftermath. „Nejdůležitější bylo vymyslet systém. Snažili jsme se přijít s něčím, co spojuje výhody tahových a realtimových strategií,“ popisuje Martin Klíma. V Aftermath fungují akce tak, že při pauze hráč plánuje vojákům jednotlivé úkoly a může jim nastavovat cokoliv, ve chvíli, kdy hru spustí, však nemůže nijak reagovat. Pokud se rozhodne něco změnit, je nutné opět zapauzovat a navolit nové akce.

Příklad hovoří za vše. Pokud vím, že se z obytné zóny potřebuji dostat do parku, kde by měli být cizáci, pošlu Ufo: Aftermath tam svoje vojáky přímou cestou. „Jeden z nich poběží, aby se kryl, ostatní půjdou klasicky,“ nastiňuje plán Martin Klíma. Hra mu přitom barevně vyznačuje, kudy jednotliví členové týmu půjdou. „Pokud se mi na zvolené trase něco nelíbí, mohu ji upravit sám a ve chvíli, kdy je vše v pořádku, pošlu vojáky do akce – odpauzuji hru."

"Vidíte, vojáci plní zadané rozkazy a v případě, že se něco stane, se hra opět zastaví, abych mohl zareagovat. Například teď to způsobil ufoun, který je schovaný za stromem a všiml si ho běžící voják. Já teď můžu změnit svou strategii a začít na něj zdálky útočit, ale procento zásahu není velké, takže raději doběhnu tady za roh, skryju se a počkám na posily,“ líčí Martin.

Tím jsme se dostali k pohybovým schopnostem. Vojáci mohou jít normálně, běžet nebo se plazit a tyto jejich činnosti zároveň ovlivňují i jejich schopnosti. Pokud voják běží, je sice rychle v cíli, na druhou stranu se dříve Ufo: Aftermath unaví, dělá větší hluk, takže může být snadněji zpozorován a protože se soustředí na cestu, má sníženou schopnost spatřit ukrytého nepřítele. V tomto je hra dost podobná realitě.

Zajímavé jsou i předpovědi úspěšnosti střelby. Ve hře je několik módů a obecně platí, že mířenou střelou trefíte mimozemšťany snáze, na druhou stranu pokud vystřelíte dávku, máte sice menší přesnost zásahu, ale v případě úspěšnosti větší účinnost zranění. Jedna střela totiž nepřítele neusmrtí, jako ve všech podobných hrách má určité množství života, který po vašich zásazích vyprchává postupně. Ve chvíli, kdy nepřítele zabijeme, je úkol splněn, hra se opět zapauzuje a hráč vydá nové rozkazy tak, aby místo cizácké invaze vyčistil.

Pomáhat tomu může do značné míry i interaktivita objektů. Ty je totiž možné příslušnými zbraněmi v souladu s fyzikálními zákony zničit. „Šli jsme tak daleko, že když hráč zničí zeď, zmizí i stín za ní. A věřte, že to není Ufo: Aftermath vůbec triviální záležitost,“ tvrdí Martin Klíma. Ničit je možné budovy, auta, ploty, stromy a další objekty, které překážejí. Je to zřejmě náhražka za to, že nelze chodit do budov, na druhou stranu v Aftermath by se mise díky tomu nepříjemně natáhly a leckoho by “domovní prohlídky“ časem odradily od samotného hraní.

UFO: Aftermath obsahuje i jakési RPG prvky, pokud jde o vývoj vlastní postavy. Po skončení mise totiž může voják získat zkušenosti a zvýšit si tak úroveň jednoho ze šesti atributů tím, že do něj přidělí získaný bod. Ten pak upravuje schopnosti přesné střelby, rychlosti pohybu či toho, kolik výzbroje a předmětů může unést. Po přidělení bodů se vaše komando vrací s vrtulníkem na svou základnu a vy si můžete vybrat další misi.

Princip hry je podobný jako ve všech předchozích dílech série. Vojáků máte omezený počet a zdokonalují se tak, jak s nimi procházíte misemi. Ztráta každého člověka pak citelně bolí, rekrutovat nové lidi totiž není nijak snadné. Výzbroj pak postupně zkoumáte jak z vlastních, tak z objevených cizáckých technologií a vy si tak budete moci do misí vybírat z opravdu širokého arzenálu zbraní.

Autor:
 
Témata: Hluk, UFO

Nejčtenější

Nadvláda Steamu končí, přišel o všechny veliké vydavatele

Steam

Ještě nedávno prakticky nemyslitelná situace se rychle stává realitou. Obchod Steam, jehož aplikaci má dnes na svém...

Třicet jedna her na zpříjemnění zimních měsíců

Kona

Vánoce a Silvestr jsou sice za námi, ale jelikož zima tu s námi ještě nějaký čas pobude, neuškodí připomenout si...

Hrou roku 2018 je Red Dead Redemption 2, bodoval i český Kingdom Come

Red Dead Redemption 2

Je dobojováno. Hlasování ve všech deseti tematických anketách je uzavřeno, pojďme se podívat na výsledky. Hrou roku...

RECENZE: Feudal Alloy je nenápadný hit od českých tvůrců

Feudal Alloy

Povedená 2D skákačka od českých tvůrců sice neobrátí herní průmysl naruby, ale díky chytlavé hratelnosti a milé grafice...

Třicet minut hrůz i nadšení. Dojmy z demoverze remaku Resident Evil 2

Resident Evil 2 (2019)

Remake hororové klasiky Resident Evil 2 se nezadržitelně blíží. Kdo už se nemůže dočkat vydání, najde dočasnou útěchu v...

Další z rubriky

Judge Eyes bude stylová detektivka z japonského podsvětí. První pohled

Judge Eyes

Pokud se řadíte k fanouškům videoherní série Yakuza, nebo rádi vzpomínáte na městské akce jako Sleeping Dogs a L.A....

Life is Strange 2 ukázal nové hlavní hrdiny, ale jinak zůstává stejný

Life is Strange 2

Vývojáři z Dontnod na Gamescomu konečně ukázali první záběry z chystaného pokračování vynikajícího seriálu Life is...

PRVNÍ DOJMY: Svět Falloutu 76 je obrovský a detailní, ale vládne mu nuda

Fallout 76

Prvních několik hodin ve světě nového Falloutu nás příliš nepřesvědčilo. Rozlehlý svět není zaplněný adekvátním obsahem...

Najdete na iDNES.cz