Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

UFO: Aftermath - první dojmy ze hry

  12:00
Počítačová hra UFO: Aftermath od českých vývojářů navazuje na legendární strategickou sérii. Jak se sami přesvědčíte v našich prvních dojmech, které upřednostňujeme před recenzí z betaverze, nejde o pouhou kopii přechozích dílů.

Ufo: Aftermath Počítačová hra UFO: Aftermath, kterou připravují vývojáři z brněnského Altar Interactive na konec letošního roku, bude pokračovatelem známé strategické série od Mythos Games. To přiznává i Martin Klíma z Altaru. „Nekopírujeme ale hru jako takovou, jen princip, kdy stavíme hráče do role bojovníka proti invazi pozemšťanů,“ vysvětluje. A protože jsme o příběhu a spoustě vychytávek psali v našem obsáhlém preview již dříve, přejděme rovnou k tomu, jak se Aftermath hraje a jak vypadá.

Stejně jako v původních dílech X-Com série se i brněnský počin odehrává ve dvou částech – strategické a taktické. Tu první ztvárňuje zeměkoule a na její mapě hráč vidí centra cizáckého odporu a rozhoduje se, které mise bude hrát. „Základen je k dispozici více než v prvním díle a výzkum je centralizovaný do jedné laboratoře, je to ale proto, že vlastní těžiště Aftermath nespočívá ve strategické hře, jako spíše v taktických misích,“ říká Martin Klíma.

Ufo: Aftermath Rozhodnete-li se zachránit nějaké město svou misí, vyberete si na mapě místo invaze mimozemšťanů a vrtulník dopraví vaše muže do akce. Systém podobný prvnímu dílu s tím, že ufo nemusíte nikde sestřelovat. Prostředí se přitom liší dle míst, kde se mise odehrává. V Americe narazíte na tamní budovy či rostliny, stejně autenticky vypadá Asie a můžete si být jisti, že objekty v některých akcích vám budou důvěrně známé z našich sídlišť.

Taktická hra je jádrem celého UFO: Aftermath. „Nejdůležitější bylo vymyslet systém. Snažili jsme se přijít s něčím, co spojuje výhody tahových a realtimových strategií,“ popisuje Martin Klíma. V Aftermath fungují akce tak, že při pauze hráč plánuje vojákům jednotlivé úkoly a může jim nastavovat cokoliv, ve chvíli, kdy hru spustí, však nemůže nijak reagovat. Pokud se rozhodne něco změnit, je nutné opět zapauzovat a navolit nové akce.

Příklad hovoří za vše. Pokud vím, že se z obytné zóny potřebuji dostat do parku, kde by měli být cizáci, pošlu Ufo: Aftermath tam svoje vojáky přímou cestou. „Jeden z nich poběží, aby se kryl, ostatní půjdou klasicky,“ nastiňuje plán Martin Klíma. Hra mu přitom barevně vyznačuje, kudy jednotliví členové týmu půjdou. „Pokud se mi na zvolené trase něco nelíbí, mohu ji upravit sám a ve chvíli, kdy je vše v pořádku, pošlu vojáky do akce – odpauzuji hru."

"Vidíte, vojáci plní zadané rozkazy a v případě, že se něco stane, se hra opět zastaví, abych mohl zareagovat. Například teď to způsobil ufoun, který je schovaný za stromem a všiml si ho běžící voják. Já teď můžu změnit svou strategii a začít na něj zdálky útočit, ale procento zásahu není velké, takže raději doběhnu tady za roh, skryju se a počkám na posily,“ líčí Martin.

Tím jsme se dostali k pohybovým schopnostem. Vojáci mohou jít normálně, běžet nebo se plazit a tyto jejich činnosti zároveň ovlivňují i jejich schopnosti. Pokud voják běží, je sice rychle v cíli, na druhou stranu se dříve Ufo: Aftermath unaví, dělá větší hluk, takže může být snadněji zpozorován a protože se soustředí na cestu, má sníženou schopnost spatřit ukrytého nepřítele. V tomto je hra dost podobná realitě.

Zajímavé jsou i předpovědi úspěšnosti střelby. Ve hře je několik módů a obecně platí, že mířenou střelou trefíte mimozemšťany snáze, na druhou stranu pokud vystřelíte dávku, máte sice menší přesnost zásahu, ale v případě úspěšnosti větší účinnost zranění. Jedna střela totiž nepřítele neusmrtí, jako ve všech podobných hrách má určité množství života, který po vašich zásazích vyprchává postupně. Ve chvíli, kdy nepřítele zabijeme, je úkol splněn, hra se opět zapauzuje a hráč vydá nové rozkazy tak, aby místo cizácké invaze vyčistil.

Pomáhat tomu může do značné míry i interaktivita objektů. Ty je totiž možné příslušnými zbraněmi v souladu s fyzikálními zákony zničit. „Šli jsme tak daleko, že když hráč zničí zeď, zmizí i stín za ní. A věřte, že to není Ufo: Aftermath vůbec triviální záležitost,“ tvrdí Martin Klíma. Ničit je možné budovy, auta, ploty, stromy a další objekty, které překážejí. Je to zřejmě náhražka za to, že nelze chodit do budov, na druhou stranu v Aftermath by se mise díky tomu nepříjemně natáhly a leckoho by “domovní prohlídky“ časem odradily od samotného hraní.

UFO: Aftermath obsahuje i jakési RPG prvky, pokud jde o vývoj vlastní postavy. Po skončení mise totiž může voják získat zkušenosti a zvýšit si tak úroveň jednoho ze šesti atributů tím, že do něj přidělí získaný bod. Ten pak upravuje schopnosti přesné střelby, rychlosti pohybu či toho, kolik výzbroje a předmětů může unést. Po přidělení bodů se vaše komando vrací s vrtulníkem na svou základnu a vy si můžete vybrat další misi.

Princip hry je podobný jako ve všech předchozích dílech série. Vojáků máte omezený počet a zdokonalují se tak, jak s nimi procházíte misemi. Ztráta každého člověka pak citelně bolí, rekrutovat nové lidi totiž není nijak snadné. Výzbroj pak postupně zkoumáte jak z vlastních, tak z objevených cizáckých technologií a vy si tak budete moci do misí vybírat z opravdu širokého arzenálu zbraní.

Autor:

Kingdom Come: Deliverance 2

Pokračování úspěšného českého RPG Kingdom Come: Deliverance vychází již 4. února 2025 na PC, PS5, Xbox Series X a Series S.

Témata: Hluk, UFO

Nejčtenější

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy přenesení skutečných pohybů do digitálního světa, začaly před pěti lety....

RECENZE: Druhý Kingdom Come je historický epos, jaký tu ještě nebyl

90 %

Pokračování české historické hry Kingdom Come: Deliverance je přesně takové, jaké si většina fanoušků přála – rozsáhlejší, hezčí a lépe napsané. Komu se líbil první díl, nemusí nad jeho pořízením...

Kingdom Come 2 vykročil fantasticky, je to celosvětový prodejní hit

Někteří čekali fronty na podpis, jiní zvolili digitální edici. Ať už si hráči pořídili očekávanou středověkou hru Kingdom Come: Deliverance 2 jakkoliv, již nyní je zřejmé, že je to v globálním...

Nezastavitelný Kingdom Come 2. Středověký epos překonal další rekord

Ačkoli česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 odstartovala fantasticky už během týdne, víkend jí dopřál rekordní počet hráčů.

Kingdom Come 2 prodal za den milion kopií, Češi kupují krabicové verze hry

Herní studio Warhorse slaví první velký milník - za první den se prodalo přes milion kopií pokračování hry Kingdom Come: Deliverance. V Česku je zájem až čtyřikrát vyšší než u prvního dílu, uvedli...

Něco na tom je. Nekonečná jízda autem v prohlížeči je dokonalý relax

Unikátní hra Slow Roads, kterou můžete hrát zdarma v internetovém prohlížeči, vstoupila do zcela nové verze. Nekonečná projížďka krajinou dostala novou detailnější grafiku a chystá se i na Steam.

11. února 2025 1

Nezastavitelný Kingdom Come 2. Středověký epos překonal další rekord

Ačkoli česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 odstartovala fantasticky už během týdne, víkend jí dopřál rekordní počet hráčů.

10. února 2025  10:20 68

Další milník pokořen. Přenosný playstation rozjeli na chytrých hodinkách

Když je konzole do kapsy pořád moc velká, existuje řešení. Nadšenci se povedlo emulovat přenosný playstation na chytrých hodinkách, a dokonce k nim i připojit gamepad.

10. února 2025 3

Sexy hranatá prsa, nebo mladá a nezkušená? Vyberte nejlepší Laru

Lara Croft se stala prvním sexsymbolem videoher a nesmazatelně se zapsala do populární kultury. Vzali jsme Laru v podání her, filmů, oficiálních modelek, cosplayů i AI a vy pojďte vybrat, která vám...

9. února 2025 11

Volný nos bez rýmy: Jak hodnotíte spreje STÉRIMAR™ Baby
Volný nos bez rýmy: Jak hodnotíte spreje STÉRIMAR™ Baby

Našich 40 testerů a testerek vyzkoušelo se svými dětmi šetrné nosní spreje od STÉRIMAR™. Jak test dopadl? Skutečně pomohl od rýmy a ucpaného nosu?...

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...

Někde to stále mírně táhne, hodnotí Rolins lifting po roce. Je ale spokojená

Zpěvačka Dara Rolins (52) před rokem absolvovala vylepšení u plastického chirurga. Přestože neplánovala o liftingu...