Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

UFO: Aftermath - první dojmy ze hry

  12:00
Počítačová hra UFO: Aftermath od českých vývojářů navazuje na legendární strategickou sérii. Jak se sami přesvědčíte v našich prvních dojmech, které upřednostňujeme před recenzí z betaverze, nejde o pouhou kopii přechozích dílů.

Ufo: Aftermath Počítačová hra UFO: Aftermath, kterou připravují vývojáři z brněnského Altar Interactive na konec letošního roku, bude pokračovatelem známé strategické série od Mythos Games. To přiznává i Martin Klíma z Altaru. „Nekopírujeme ale hru jako takovou, jen princip, kdy stavíme hráče do role bojovníka proti invazi pozemšťanů,“ vysvětluje. A protože jsme o příběhu a spoustě vychytávek psali v našem obsáhlém preview již dříve, přejděme rovnou k tomu, jak se Aftermath hraje a jak vypadá.

Stejně jako v původních dílech X-Com série se i brněnský počin odehrává ve dvou částech – strategické a taktické. Tu první ztvárňuje zeměkoule a na její mapě hráč vidí centra cizáckého odporu a rozhoduje se, které mise bude hrát. „Základen je k dispozici více než v prvním díle a výzkum je centralizovaný do jedné laboratoře, je to ale proto, že vlastní těžiště Aftermath nespočívá ve strategické hře, jako spíše v taktických misích,“ říká Martin Klíma.

Ufo: Aftermath Rozhodnete-li se zachránit nějaké město svou misí, vyberete si na mapě místo invaze mimozemšťanů a vrtulník dopraví vaše muže do akce. Systém podobný prvnímu dílu s tím, že ufo nemusíte nikde sestřelovat. Prostředí se přitom liší dle míst, kde se mise odehrává. V Americe narazíte na tamní budovy či rostliny, stejně autenticky vypadá Asie a můžete si být jisti, že objekty v některých akcích vám budou důvěrně známé z našich sídlišť.

Taktická hra je jádrem celého UFO: Aftermath. „Nejdůležitější bylo vymyslet systém. Snažili jsme se přijít s něčím, co spojuje výhody tahových a realtimových strategií,“ popisuje Martin Klíma. V Aftermath fungují akce tak, že při pauze hráč plánuje vojákům jednotlivé úkoly a může jim nastavovat cokoliv, ve chvíli, kdy hru spustí, však nemůže nijak reagovat. Pokud se rozhodne něco změnit, je nutné opět zapauzovat a navolit nové akce.

Příklad hovoří za vše. Pokud vím, že se z obytné zóny potřebuji dostat do parku, kde by měli být cizáci, pošlu Ufo: Aftermath tam svoje vojáky přímou cestou. „Jeden z nich poběží, aby se kryl, ostatní půjdou klasicky,“ nastiňuje plán Martin Klíma. Hra mu přitom barevně vyznačuje, kudy jednotliví členové týmu půjdou. „Pokud se mi na zvolené trase něco nelíbí, mohu ji upravit sám a ve chvíli, kdy je vše v pořádku, pošlu vojáky do akce – odpauzuji hru."

"Vidíte, vojáci plní zadané rozkazy a v případě, že se něco stane, se hra opět zastaví, abych mohl zareagovat. Například teď to způsobil ufoun, který je schovaný za stromem a všiml si ho běžící voják. Já teď můžu změnit svou strategii a začít na něj zdálky útočit, ale procento zásahu není velké, takže raději doběhnu tady za roh, skryju se a počkám na posily,“ líčí Martin.

Tím jsme se dostali k pohybovým schopnostem. Vojáci mohou jít normálně, běžet nebo se plazit a tyto jejich činnosti zároveň ovlivňují i jejich schopnosti. Pokud voják běží, je sice rychle v cíli, na druhou stranu se dříve Ufo: Aftermath unaví, dělá větší hluk, takže může být snadněji zpozorován a protože se soustředí na cestu, má sníženou schopnost spatřit ukrytého nepřítele. V tomto je hra dost podobná realitě.

Zajímavé jsou i předpovědi úspěšnosti střelby. Ve hře je několik módů a obecně platí, že mířenou střelou trefíte mimozemšťany snáze, na druhou stranu pokud vystřelíte dávku, máte sice menší přesnost zásahu, ale v případě úspěšnosti větší účinnost zranění. Jedna střela totiž nepřítele neusmrtí, jako ve všech podobných hrách má určité množství života, který po vašich zásazích vyprchává postupně. Ve chvíli, kdy nepřítele zabijeme, je úkol splněn, hra se opět zapauzuje a hráč vydá nové rozkazy tak, aby místo cizácké invaze vyčistil.

Pomáhat tomu může do značné míry i interaktivita objektů. Ty je totiž možné příslušnými zbraněmi v souladu s fyzikálními zákony zničit. „Šli jsme tak daleko, že když hráč zničí zeď, zmizí i stín za ní. A věřte, že to není Ufo: Aftermath vůbec triviální záležitost,“ tvrdí Martin Klíma. Ničit je možné budovy, auta, ploty, stromy a další objekty, které překážejí. Je to zřejmě náhražka za to, že nelze chodit do budov, na druhou stranu v Aftermath by se mise díky tomu nepříjemně natáhly a leckoho by “domovní prohlídky“ časem odradily od samotného hraní.

UFO: Aftermath obsahuje i jakési RPG prvky, pokud jde o vývoj vlastní postavy. Po skončení mise totiž může voják získat zkušenosti a zvýšit si tak úroveň jednoho ze šesti atributů tím, že do něj přidělí získaný bod. Ten pak upravuje schopnosti přesné střelby, rychlosti pohybu či toho, kolik výzbroje a předmětů může unést. Po přidělení bodů se vaše komando vrací s vrtulníkem na svou základnu a vy si můžete vybrat další misi.

Princip hry je podobný jako ve všech předchozích dílech série. Vojáků máte omezený počet a zdokonalují se tak, jak s nimi procházíte misemi. Ztráta každého člověka pak citelně bolí, rekrutovat nové lidi totiž není nijak snadné. Výzbroj pak postupně zkoumáte jak z vlastních, tak z objevených cizáckých technologií a vy si tak budete moci do misí vybírat z opravdu širokého arzenálu zbraní.

Autor:
Témata: Hluk, UFO
  • Nejčtenější

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

80 %

RECENZE: Endless Ocean Luminous je chytlavá podmořská meditace

V Endless Ocean Luminous se stanete potápěčem, na jehož bedrech leží záchrana jednoho velmi...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž byste potřebovali...