Je neuvěřitelné, jak pevné kořeny série Silent Hunter má. Abyste mi dobře rozuměli – čtyři díly dnes nejsou sice ničím výjimečným, ovšem u her masově prodávaných. Takový přídomek ponorkové simulaci při nejlepší vůli přiřknout nemůžeme, ačkoliv právě na jejím příkladu je vidět, že hadcore hráčů je stále dostatek a výroba podobných titulů se přinejmenším rentuje. Absolutním předpokladem přitom je, že zákazníci dostanou perfektní kvalitu, což je u Silent Hunteru dlouholeté pravidlo. Možná by ani ostatní tvůrci simulátorů neměli házet flintu do žita a raději se pořádně snažit. Prostor zde totiž je…
Nejrůznější skaliska, mělčiny a všudypřítomné ostrovy často nutí operovat v těsné blízkosti země.
Opět se na desítky až stovky hodin převtělíte do kůže kapitána jedné z několika ponorek a budete muset plnit všechny úkoly, které má v popisu práce i reálný protějšek vašeho virtuálního ega. Čtvrtý díl se prý má vrátit ke kořenům a navázat na kultovní jedničku. Opět se tak podíváte do vod Pacifiku za 2. světové války. Zatímco minulý díl nabízel mnohdy až příliš klidný Atlantik, je zdejší prostředí několikanásobně pestřejší. Nejrůznější skaliska, mělčiny a všudypřítomné ostrovy často nutí operovat v těsné blízkosti země. Málo místa k manévrování a častý nedostatek vody notně ztěžují úprky před nepřátelskými křižníky, takže se připravte na to, že s nimi svedete velké množství napínavých duelů. K tomu v Pacifiku bujely velké námořní bitvy jako na běžícím pásu, které se tentokrát konečně stanou součástí plně dynamické kampaně.Klidně během své kariéry můžete v červnu 1942 dostat rozkaz, abyste se zúčastnili dobře známé bitvy u Midway. Kdo se trochu orientuje v historii, jistě dobře ví, že právě ona byla se sedmi letadlovými loděmi a dvěmi sty dalších plavidel jednou z největších za 2. světové války vůbec. A tvůrci z rumunského studia UbiSoftu si práci rozhodně nechtějí ulehčit skrouhnutím tohoto grandiózního počtu. Naopak – dali si předsevzetí, že jí zpracují pokud možno co nejvěrněji. Už se nemůžeme dočkat.
Ale nejenom občasným zapojením do historických bitev živ je kapitán ponorky v Silent Hunter 4. Zážitek z kampaně má zintenzivňovat i další atraktivní obsah. Vrchní velení americké flotily ponorek vás často vyšle na speciální mise, jejichž cílem bude například záchrana či objasnění podivných okolností, případně přemístění komandatury. Abyste se náhodou na širém moři necítili osamoceni, slibují tvůrci zlepšit komunikaci mezi základnou a ponorkou, která by nyní měla být opravdu frekventovaná a co je možná ještě důležitější – i nápomocná. Pravidelně vám bude sdělováno, jak probíhá válka kilometry daleko, jak jste na tom s plněním úkolu či kde byly spatřeny nepřátelské konvoje. Vězte, že atmosféra tím zhoustne o sto procent, přičemž vy jako velitel si vše budete muset pamatovat a pokud možno se podle toho i chovat. Taková kvalita snad i trochu vyzmizíkuje neduh, který se sérií nese celou její existenci a kterého se nezbaví ani tentokrát. V singleplayerové kampani opět nebude žádná kooperace ponorek, přitom tzv. Wolfpacks, tedy společně operující ponorky, patří k tomu nejlepšímu. O tom by mohli vyprávět příznivci multiplayerového partu předchůdců. Naštěstí si po síti užijete i ve čtyřce. Dokonce by mělo být možné omezenou formou ovládat součásti ochraňovaných konvojů.
Voda vypadá, podle toho, co jsme měli možnost vidět, naprosto neuvěřitelně, dost možná nejlépe ze všech her vůbec.
Kromě notných vylepšení v kampani si maniakální (v dobrém slova smyslu) tvůrci předsevzali kompletně překopat grafické zpracování tak, aby konečně odpovídalo nejmodernějším standardům. Voda vypadá, podle toho, co jsme měli možnost vidět, naprosto neuvěřitelně, dost možná nejlépe ze všech her vůbec. Stejně jako počasí pak podléhá dynamickým změnám. Zatímco v předchůdci byly bouřky spíše lehkými větříky, nyní se jejich vlivem začnou vzdouvat několik metrů vysoké vlny, které pochopitelně budete muset vzít při rozhodování v potaz. Graficky se ale hodně událo i na samotných modelech takřka 50 ponorek. Více polygonů, velice kvalitní textury a Multi Channel Rendering se postaraly bezmála o fotorealistické vzezření kovových monster. Nejen v původním stavu vypadají bezvadně. Ještě mnohem více si užijete jejich ničením. Torpéda se postarají o díry, jež nabízejí náhled přímo do vnitřností ponorek. Exploze a požáry vypadají úchvatně. Myšleno bylo i na takové detaily, jako jsou záchranné týmy u zničených ponorek atd. Navíc si konečně budete moci navolit i vyšší rozlišení než 1024x768.Notně vylepšený interface pomůže nejen nováčkům, ale i starým pardálům, kteří se nyní nebudou muset zaobírat špatně přístupnými informacemi, ale všechno odkryjí a zjistí během několika málo kliků. Přehledné narovnání příkazů, jako je alarm či informování o škodách, pak neklade už vůbec žádné překážky. Zlepší se i management posádky. Svým mužům můžete jednoduše předepsat nejrůznější rutiny, čímž odpadá nepříjemné manuální vyměňování.
Svým mužům můžete jednoduše předepsat nejrůznější rutiny, čímž odpadá nepříjemné manuální vyměňování.
Silent Hunter 4 se zdá být tím, na co stovky tisíc fanoušků série čekají: pokračováním, které nabídne vylepšení na všech frontách, přitom však zůstane věrné hardcore základně. Dynamická kampaň se jeví nadmíru atmosféricky a bytelně, ti opravdoví kapitáni ponorek se však stejně nakonec sejdou na síti. A rozhodně zde budou mít co dělat. Díky intuitivnímu uživatelskému rozhraní by se navíc konečně mohli zapojit i ostatní. Pravda, i tak budou muset překonat nejednu překážku, ale kde jinde si užijí tak skvělý zážitek z podmořského světa a zákeřného potápění mocných křižníků?Index očekávání: 90%