Série Total War se dá považovat za nejryzejší formu strategie vůbec. V porovnání s kterýmikoli jinými žánrově spřízněnými tituly je co do bohatosti strategických možností jasným králem. Nejnovější díl Rome: Total War, zasazený do kulis starověku, jde ještě dál. A podle dojmů z dema i z již zveřejněných informací má tahle hra na to, aby se zapsala mezi ty nejlepší.
Demoverze ukazuje pouze realtimovou válečnou část, která čítá jednu výukovou a jednu ostrou bitvu. Tutorial prakticky není třeba, ovládání se od minulého dílu moc nezměnilo. Opět tedy hráč ovládá svých několik oddílů, každý z nich zahrnuje přibližně třicet jednotek, jež je možno v rámci daného oddílu libovolně přeskupovat. Dříve se kamera a pohled mohly hýbat právě jen kolem vlastních jednotek, nyní přibyl výběr, jestli člověk chce ovládat kameru v klasickém RTS módu, aneb s možností podívat se kamkoli po mapě. Co se týká novinek realtimové části, výčet zde končí.
V ostré bitvě se utkávají vojska Hanibala (hráč) a římských legií (počítač). Starý lišák Hanibal tenkrát sebevražedně přešel Alpy, přišel o třetinu armády, ale i tak měl slušnou sílu ke kapitulaci Říma. Proč jej nakonec Hanibal nerozdrtil se hádají historikové dodnes (uvěřil věštbě?). Důležitější je každopádně to, že Hanibal disponuje dvěma jednotkami slonů a v porovnání s unifikovanou římskou armádou (legie + jízda) může nasadit variabilnější oddíly složené z různých druhů vojáků, žoldáků, jízdy nebo lučištníků.
V souvislosti se starověkem mají všechny jednotky adekvátní speciální vlastnosti. Vždy jde o drobnost, ale pokud se použije ve správný okamžik, rázem se mění ve výborného pomocníka – lučištníci pálí zápalné šípy a třeba Hanibalovi pěšáci s kopími se mohou postavit do užitečné formace na zteč. Těchto vlastností je daleko více než v předchozím Medieval: Total War a třeba i trojúhelníkový klín používanými některými jezdeckými jednotkami je výrazněji účinnější než dřív. Válečnickým trumfem jsou pak samozřejmě sloni, kteří vynikají velikostí, silou a průrazností. I jejich samotný styl boje „čistič“ má něco do sebe. Když se dostanou do chumlu nepřátel, začíná sloní fotbal, při němž létají vzduchem nepřátelské jednotky a Římané utíkají, co jim nohy stačí.
Plusem je taky zvýšená obtížnost. Autoři už dříve zdůrazňovali přístupnost hry pro všechny; nejlehčí nastavení vyhoví všem, to nejtěžší je výrazně lepší než výkonnostní ekvivalent v Medieval: Total War. Počítač už ani nechodí frontálně, kombinuje síly a útočí na nekrytá místa. Slabinou ovšem pořád zůstává hlídání svého generála, počítač s ním zachází jako s každou jinou jednotkou, běžně jej posílá do bitvy, přitom po jeho smrti se armáda morálně i fyzicky rozpadne. Nezkušeným hráčům, ale i těm pokročilým určitě pomůže angažování jakéhosi virtuálního pomocníka. Hráč totiž může vybrané oddíly svěřit do rukou počítače, který s nimi posléze bojuje na vlastní pěst. Doufejme, že se takováto vylepšení dotknou i tahové části, která bývala v některých ohledech dost zmatená a informačně nedotáhnutá.
Audiovizuální zpracování je opět na úplně špičce žánru. Zatímco se ostatní RTS chvástají „velkolepými boji s až dvěma stovkami jednotek“, Rome: Total War i při zachování 3D zobrazení vykresluje až DESET TISÍC pěšáků najednou. V demoverzi bojuje asi polovina tohoto počtu; na konfiguraci P4 2 Gh, 512 MB RAM a Radeon 9600XT se hra v rozlišení 1280x960 při nastavení lehce nadprůměrných detailů hýbala naprosto plynule. Samozřejmě, herní prostředí neobsahuje bůhvíjak detailně vyvedené prvky... pár kamenů, jakousi trávu a sem tam nějaký les. Ke strategickým rozhodnutím (schovat pěšáky do lesa?, přepadnout nepřítele zpoza skal? atd.) však toto bohatě stačí. Oproti obyčejným 2D plackám z Medival: Total War jsou ony 3D modely jednotek výrazným pokrokem a po vyzkoušení demoverze je jasné, že se povedlo zkombinovat velkolepé boje s dobru grafikou. Samostatné hodnocení si zaslouží zvukový doprovod. Hudba je stylová, příjemně nerušivá, ale při zaposlouchání podmanivá. Atmosféru ovšem hlavně tvoří zvuky zbraní, řev nebo hromové nadšení vojáků, když se vrhají na zteč. Hra podporuje standard 5+1, takže je iluze epických bojů naprosto dokonalá.
K demoverzi je přibalena jakási informačně propagační knížečka s přehledem vymožeností a kvalit celé hry. V ní jsou třeba uvedeny a představeny všechny národy, novinky v tahové části nebo zprávička o tom, že na Rome: Total War poběží masivní reklamní kampaň v televizi. Nemá cenu omílat, že Rome bude naprostá bomba – to už je všem jasné. Hra vychází už na konci tohoto měsíce.
Index očekávání: 100%