Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rome: Total War – dojmy z dema

  12:00
Série Total War spojující prvky tahových i realtimových strategií patří k tomu nejlepšímu, co počítačová zábava nabízí. Nejnovější díl Rome: Total War je po Doomu 3 dokonce nejočekávanější hra vůbec. Více v dojmech z dema.

Rome: Total WarSérie Total War se dá považovat za nejryzejší formu strategie vůbec. V porovnání s kterýmikoli jinými žánrově spřízněnými tituly je co do bohatosti strategických možností jasným králem. Nejnovější díl Rome: Total War, zasazený do kulis starověku, jde ještě dál. A podle dojmů z dema i z již zveřejněných informací má tahle hra na to, aby se zapsala mezi ty nejlepší.

Demoverze ukazuje pouze realtimovou válečnou část, která čítá jednu výukovou a jednu ostrou bitvu. Tutorial prakticky není třeba, ovládání se od minulého dílu moc nezměnilo. Opět tedy hráč ovládá svých několik oddílů, každý z nich zahrnuje přibližně třicet jednotek, jež je možno v rámci daného oddílu libovolně přeskupovat. Dříve se kamera a pohled mohly hýbat právě jen kolem vlastních jednotek, nyní přibyl výběr, jestli člověk chce ovládat kameru v klasickém RTS módu, aneb s možností podívat se kamkoli po mapě. Co se týká novinek realtimové části, výčet zde končí.

V ostré bitvě se utkávají vojska Hanibala (hráč) a římských legií (počítač). Starý lišák Hanibal tenkrát sebevražedně přešel Alpy, přišel o třetinu armády, ale i tak měl slušnou sílu ke kapitulaci Říma. Proč jej Rome: Total Warnakonec Hanibal nerozdrtil se hádají historikové dodnes (uvěřil věštbě?). Důležitější je každopádně to, že Hanibal disponuje dvěma jednotkami slonů a v porovnání s unifikovanou římskou armádou (legie + jízda) může nasadit variabilnější oddíly složené z různých druhů vojáků, žoldáků, jízdy nebo lučištníků.

V souvislosti se starověkem mají všechny jednotky adekvátní speciální vlastnosti. Vždy jde o drobnost, ale pokud se použije ve správný okamžik, rázem se mění ve výborného pomocníka – lučištníci pálí zápalné šípy a třeba Hanibalovi pěšáci s kopími se mohou postavit do užitečné formace na zteč. Těchto vlastností je daleko více než v předchozím Medieval: Total War a třeba i trojúhelníkový klín používanými některými jezdeckými jednotkami je výrazněji účinnější než dřív. Válečnickým trumfem jsou pak samozřejmě sloni, kteří vynikají velikostí, silou a průrazností. I jejich samotný styl boje „čistič“ má něco do sebe. Když se dostanou do chumlu nepřátel, začíná sloní fotbal, při němž létají vzduchem nepřátelské jednotky a Římané utíkají, co jim nohy stačí.

Rome: Total WarPlusem je taky zvýšená obtížnost. Autoři už dříve zdůrazňovali přístupnost hry pro všechny; nejlehčí nastavení vyhoví všem, to nejtěžší je výrazně lepší než výkonnostní ekvivalent v Medieval: Total War. Počítač už ani nechodí frontálně, kombinuje síly a útočí na nekrytá místa. Slabinou ovšem pořád zůstává hlídání svého generála, počítač s ním zachází jako s každou jinou jednotkou, běžně jej posílá do bitvy, přitom po jeho smrti se armáda morálně i fyzicky rozpadne. Nezkušeným hráčům, ale i těm pokročilým určitě pomůže angažování jakéhosi virtuálního pomocníka. Hráč totiž může vybrané oddíly svěřit do rukou počítače, který s nimi posléze bojuje na vlastní pěst. Doufejme, že se takováto vylepšení dotknou i tahové části, která bývala v některých ohledech dost zmatená a informačně nedotáhnutá.

Audiovizuální zpracování je opět na úplně špičce žánru. Zatímco se ostatní RTS chvástají „velkolepými boji s až dvěma stovkami jednotek“, Rome: Total War i při zachování 3D zobrazení vykresluje až DESET TISÍC pěšáků najednou. V demoverzi bojuje asi polovina tohoto počtu; na konfiguraci P4 2 Gh, 512 MB RAM a Radeon 9600XT se hra v rozlišení 1280x960 při nastavení lehce nadprůměrných detailů hýbala naprosto Rome: Total War plynule. Samozřejmě, herní prostředí neobsahuje bůhvíjak detailně vyvedené prvky... pár kamenů, jakousi trávu a sem tam nějaký les. Ke strategickým rozhodnutím (schovat pěšáky do lesa?, přepadnout nepřítele zpoza skal? atd.) však toto bohatě stačí. Oproti obyčejným 2D plackám z Medival: Total War jsou ony 3D modely jednotek výrazným pokrokem a po vyzkoušení demoverze je jasné, že se povedlo zkombinovat velkolepé boje s dobru grafikou. Samostatné hodnocení si zaslouží zvukový doprovod. Hudba je stylová, příjemně nerušivá, ale při zaposlouchání podmanivá. Atmosféru ovšem hlavně tvoří zvuky zbraní, řev nebo hromové nadšení vojáků, když se vrhají na zteč. Hra podporuje standard 5+1, takže je iluze epických bojů naprosto dokonalá.

K demoverzi je přibalena jakási informačně propagační knížečka s přehledem vymožeností a kvalit celé hry. V ní jsou třeba uvedeny a představeny všechny národy, novinky v tahové části nebo zprávička o tom, že na Rome: Total War poběží masivní reklamní kampaň v televizi. Nemá cenu omílat, že Rome bude naprostá bomba – to už je všem jasné. Hra vychází už na konci tohoto měsíce.

Index očekávání: 100%

Autor:
Témata: virtuální
  • Nejčtenější

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Byli jsme příliš chudí, abychom měli konzoli, vzpomíná tvůrce herního hitu

Sexy akční hra Stellar Blade je zatím nejpříjemnějším překvapením letošního roku a o jejího...

ANKETA: Jaké je vaše nejoblíbenější videoherní auto?

Máte nějaké oblíbené videoherní vozítko či auto? Napište nám do diskuze pod článkem, které a proč.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...