Většina stratégů si ještě s chutí vzpomene na několik let starou, přesto pořád hratelnou RTS s mnoha možnostmi – Rise of Nations. Tenkrát se Brianu Raynoldsovi a jeho týmu Big Huge Games podařil dobrý tah – ačkoliv jeho hra neoplývala 3D grafickým zpracováním, ale držela se tradičního izometrického pohledu, dokázala pokořit Rickem Goodmanem vyvíjený Empire Earth, hru v podstatě stejného ražení. Rise of Nations se mohlo těšit z jednoho povedeného datadisku, přičemž bylo docela jasné, že pokračování na sebe nenechá dlouho čekat. A v tom jsme se nemýlili. Jenže: zatímco původní titul zpracovával vývoj lidských dějin od prvopočátků až do blízké budoucnosti a dával hráčům možnost tuto evoluci svými kroky ovlivnit, staví následovník Rise of Legends na kompletně odlišných základech.
Giacomo, tedy hlavní hrdina hry, by vlastně nejradši seděl ve své výzkumné laboratoři a vynalézal tu použitelné, tu naprosto zbytečné stroje a hračky. Takový osud mu však sudičky do vínku nedaly.
Giacomo, tedy hlavní hrdina hry, by vlastně nejradši seděl ve své výzkumné laboratoři a vynalézal tu použitelné, tu naprosto zbytečné stroje a hračky. Takový osud mu však sudičky do vínku nedaly. I jeho bratr si jistě představoval něco jiného než krutou smrt. Po této nešťastné události si Giacoma národ vybral coby královského následníka, což roztáčí kolesa poměrně propracovaného příběhu. Jak se z nastíněné látky dá vytvořit prvotřídní zážitek nám vysvětloval Tim Train, který zastává funkci šéfa vývoje. Setkat bychom se měli s mnoha rasami, avšak jen čtyři z nich budou hratelné. Dvě z nich si zakládají na technologické bázi a další dvě pak spoléhají výhradně na magii. O tom, že jsou ve sporu, nemůže být pochyb. „Když jsme začali přemýšlet o tvorbě světa, okamžitě jsme udělali velký oblouk kolem všech profláklých fantasy klišé v čele s klasickými tolkienovskými rasami v čele s elfy a trpaslíky“, vysvětluje Tim. A vysvětluje dále: „Tyto se proháněly už v tolika dalších hrách, že se našim designérům Brianu Reynoldsovi a Dougu Kaufmanovi od začátku jevila jako uzavřená. Kluci se spíše zamýšleli nad orientálnějším prostředím čerpajícím z pohádek Tisíce a jedné noci. Výsledkem produktem tohoto brainstormingu se stal první z magických národů jménem Alim. Jako vzor Giacomovu království Vinci zase sloužila renesanční osobnost Leonardo da Vinci, ale také také filmy japonského režiséra Hayaoa Miyzakiho a kreslené snímky jako například Steamboy“.
Jedním z nejvíce kritizovaných bodů Rise of Nations jistě bylo rychlé vyústění v rutinní práce, které nebyly opravdicky zábavné, ale spíše jen zdržovaly. To se v Rise of Legends zlepší díky mnohem lepšímu a kompaktnějšímu designu. Nechme zase promluvit našeho kamaráda Tima: „na našich singleplayerových kampaních pracuje třikrát více lidí, než tomu bylo u globálního modu v předchůdci“. Nejenže s Giacomem objasníte smrt svého bratra, to bude jen začátek, ale odhalíte i rozsáhlé spiknutí neohrožující pouze jeho národ, nýbrž rovnou celé svět. Vaše dlouhá cesta se rozprostře do čtyř nelineárních kampaní, v nichž pochopí, že jedině kombinace techniky a magie může odvrátit hrozící zkázu. Mluvili jsme sice o nelinearitě, avšak milovníci předchozího dílu se budou muset smířit s mnohem větší svázaností, přeci jenom nebudeme moci dělat, co nás napadne. Hra se má mnohem více podobat klasickým RTS jako je třeba Warcraft 3.
Pořádně záživné boje budou v Rise of Legends elementární součástí hratelnosti.
Pořádně záživné boje budou v Rise of Legends elementární součástí hratelnosti. Zažili jsme útok na naše Vinci město. Nepřátelé se dostavili v hojném počtu, s kanóny i poletuchami a ukázali nám, jak moc je naše město interaktivní. Budovy se hroutily jako by to byly krabičky od sirek a zničen byl i náš most, který propojoval město s protivníkovou artilerií. Museli jsme tak rovněž vytasit podivné létající stroje a začít se bránit, což se nám po delší bitvě skutečně podařilo. Technicky založené kmeny se mohou pyšnit mnoha designově originálními tanky, mechy, pavoučími roboty a k mnoha rozdílným účelům určenými vojáky. Velice interesantní budovou je jakási dílna, jež se na požádání může proměnit hned v několik dalších institucí. Tak kupříkladu na teleskop, který nejenže rozšiřuje obzory, ale po upgradu může zasáhnout i do vzdušné bitvy. To ale funguje jen jednou za celou hru. Mystičtí Alimové nemají s technikou vůbec nic společného a většinu z jejich jednotek tvoří pouštní zvířata jako vypěstění obří škorpión. Samozřejmě nesmí chybět ani duchové a mágové. Ti mohou vyvolávat různé pomocníky, například Gina, jenž je natolik mocný, že se úspěšně postaví i armádě Vinciovských robotů.
Podobně jako v Rome: Total War nabízí i Rise of Legends světovou mapu, na níž sice nebudeme trávit tak dlouhou dobu jako ve zmíněném titulu, avšak budeme se zde rozhodovat, do jakých oblastí provedeme další výpad. Mise si totiž mohou hráči vybírat libovolně a podle chuti. Vyplatí se i trochu taktizovat a budovat si strategicky výhodné území. Ale pojďme si popsat jednu z misí trochu blíže: několika rychlými kliky si jí vybíráme na mapě, přičemž následující obrazovka společně s krátkým intrem osvětlují, že bude třeba dobýt Alimovské město, nad nimž hlídkuje hned několik dobře rostlých draků. Naše pozemní armáda se vydává na cestu, avšak je zastavena třemi obřími Giny, každý se dvěma páry rukou, jež v našich řadách napáchaly slušnou paseku. Ale my jsme ještě nevytáhli všechny trumfy: na scéně se objevuje náš obří Leviathan tank v podobě ocelového pavouka. Ten zvládá pálit rakety jak na město, tak na draky. Alimové na něj vysílají dva ledové draky mající za úkol našeho miláčka zmrazit a následně zničit. To se jim sice podaří, ovšem až za několik dlouhých okamžiků. Ty se ukázaly být pro město, samozřejmě s podporou zbytku armády, smrtící. Skvělá bitva! Tvůrci sice ještě nemají pevnou představu o tom, jaký bude limit pro najednou vyobrazené jednotky na monitoru, avšak nebojíme se, že by to byla nízká čísla.
Podobně jako v Rome: Total War nabízí i Rise of Legends světovou mapu, na níž sice nebudeme trávit tak dlouhou dobu jako ve zmíněném titulu, avšak budeme se zde rozhodovat, do jakých oblastí provedeme další výpad.
Index očekávání: 85%