Kult - první dojmy

  • 46
Naskytla se nám příležitost vyzkoušet ukázku plánovaného izometrického RPG Kult, ze které vám přinášíme své dojmy. Na první pohled se jedná o lákavou kombinaci akce s příběhovou částí hry.

Kult
Výrobce: 3D People
Vydavatel: n/a
Datum vydání: konec 2003
homepage
Cult Naskytla se nám příležitost vyzkoušet hratelnou ukázku plánovaného izometrického RPG Kult, ze které vám přinášíme své první dojmy. Pokud jste o hře v životě nic neslyšeli, doporučoval bych nejprve k četbě toto obecné preview, jež pojednává o hře v obecné rovině, poněvadž tento článek se více zaměřuje na technická specifika hry. Proto jen stručně. Hlavní hrdina hry, chrámový učedník Geret, se jednoho dne vrátí zpět do svého kláštera, který nalezne částečně vypálený, zdemolovaný, se zkrvavenými těly mnichů. K tomu všemu zmizel mocný artefakt uchováván v útrobách chrámu – tedy dějová linie, od níž se příběh odvíjí, je jasná hned zpočátku.

Po spuštění a asi dvou minutách hraní hry mě napadá jediné – na první pohled se jedná o izometrické RPG Cult akci ve stylu Diabla s příměsí RPG Fallout. Boj probíhá dle jednoduchých pravidel – přiběhne hromada nepřátel, kteří vás obklíčí a buší do vás. Jelikož jsem si zvolil cestu "spíše bojovník", ohání se postava kolem sebe sekerou s tím, že stačí držet pravé tlačítko myši. Tento jednoduchý model vynahrazuje přítomnost různorodých nepřátel, poněvadž například u šamanů posílajících fireball se vyplatí vyběhnout ze skupinky a zabít právě je. Vydrží toho mnohonásobně méně, přitom damage udělují docela na úrovni. Na umělé inteligenci nepřátel se stále pracuje, například po otevření podzemí zřejmě první nepřítel vyburcoval ostatní a celá jeskyně se rozhodla, že mě vydrtí naráz. Na planinách útočili postupně, nutno podotknout, že ve skupinkách. Samozřejmě se nabízí i používání magie či vybraných předmětů – k rychlé manipulaci slouží dolní lišta o deseti pozicích. Stačí do prázdného čtverečku přidělit vybranou zbraň, hojivou lahvičku, eventuálně kouzlo, a posléze tuto akci volíme klávesovou zkratkou, respektive číslem. Situace pak může probíhat následovně – zprvu nepřátele polechtáme Cult salvou mrazivých střel, posléze si jako aktivní zvolíme meč, během boje si, v případě potřeby, doplníme zdraví léčivým nápojem, případě po souboji zbytek zranění vyléčíme kouzlem. Kromě tradičních charakteristik a kouzel se navíc setkáme i s okénkem speciálních dovedností. K maximální přehlednosti nechybí souhrn všech zadaných úkolů.

Tím se pomalu prokousáváme k podobnosti se zmíněným Falloutem. Kult totiž není pouze o čisté akci, vlastně zde máme dvojí druh lokalit – příběhové a akční. V příběhových se (většinou) nebojuje, zde dostává prostor dialog s různými osobami, řeší se zde hádanky, nakupuje. Otázkou ve vzduchu zůstává interakce – téměř rok stará verze sice nabízela příjemné scenerie, ale k čemu, když se na nic nedalo kliknout. V zatím poslední verzi se setkáme s předměty, u kterých se po kliknutí zobrazí krátká textová hláška ne nepodobná právě zmíněnému Falloutu – byť samozřejmě stále ne v ideálním množství. Navíc nutnost každou z nich poctivě odklikávat poklepáním na "další" je šílená, věřím, že v plné verzi Cult se ničeho takového nedočkáme. Interakce s prostředím, respektive prohledávání, funguje na bázi zobrazování nalezených věcí v malé tabulce, ze které je čapneme a umístíme do svého inventáře. Kliknutím pravým tlačítkem na konkrétní věc se zobrazí její zvětšenina s charakteristikou případné účinnosti a obecným popisem.

Na první pohled určitě zaujme nádherné grafické ztvárnění jednotlivých pozadí, do nichž jsou zasazeny interaktivní herní prvky. K jejich podání skutečně nemám výhrad, poněvadž staré dobré 2D více detailů zkrátka nenabídne. Do toho překvapivě příjemně sedí 3D postavy a přihlédnout musíme i k faktu, že postavy nechodí, díky reálnému 3D, pouze do osmi směrů. Zajímavě a užitečně vypadá funkce přibližování a oddalování scény, osobně se mi hrálo mnohem lépe s velkým oddálením, než při detailnějším záběru na postavu. Do tohoto okamžiku chvála, avšak pár nehezkých prohřešků by se našlo. Například pohupující se 2D oběšený mnich v jistém stupni rozmáznutí mi v kontrastu s 3D postavou nesedl. Také mě zarazila další věc – při soubojích nepřátelé příliš nereagují na hráčův zásah (ve smyslu nějakého škubnutí těla). Pracovní verze také zatím příliš nepobrala mnoho zvuků, jen nezbytné minimum a hudba se dle prvních dojmů nemění dynamicky. Na druhou stranu – stále se jedná o pracovní verzi hry, čili pokud to autoři nevzdají a dotáhnou vše do konce, bude Kult celkem bombastická záležitost.