Ghost Master – když je v domě dušno

  • 131
Ne, nelekejte se, do nadpisu se nám nevloudil tiskařský šotek, i když to tak na první pohled může vypadat. Slovem dušno (které ve slovníku asi nenajdete) je totiž míněna přemíra duchů – a ta v připravovaném titulu Ghost Master rozhodně je.

Ghost Master Historie počítačových her zná poměrně dost titulů, které se točily okolo různých strašidel. Ať už se jednalo o vcelku vážné hororové adventury, dětské arkády či třeba ztvárnění legendárního filmu Ghostbusters – Krotitelé duchů. Snad žádná gameska nám ale zatím nenabídla komplexně rozpracovaný svět duchů a jiných nadpřirozených bytostí, kde je vaším hlavním úkolem co nejvíce vyděsit obyčejné smrtelníky. To by se ovšem již brzy mělo změnit, jelikož firma Empire Interactive právě dokončuje titul Ghost Master, jejíž název napovídá mnohé. Ano, v této hře se skutečně stanete Pánem duchů, a spolu se svými strašidelnými kumpány budete lekat a trápit nebohé človíčky, kteří se chtějí nastěhovat do vašeho působiště.

Už námět je poměrně originální, a neméně zajímavé by mělo být i pojetí samotné hry. Podle slov vývojářů v ní totiž nalezneme prvky strategie, adventury, „simáků“, resource managementu a RPG vývoje postav, to vše zabalené do atmosféry hororu smíchaného s humorem a parodií. Hra by měla nabídnout patnáct scénářů, v nichž budete postupně strašit v jedenácti různých lokacích, jako jsou klasické domy, skvostné residence i honosné hrady, zábavní park, policejní stanice nebo třeba vojenská základna. Strašení obyvatel, které vám zajistí postup do dalších lokací, nebude ovšem samoúčelné, jelikož na konci vaší strastiplné cesty stojí vyřešení tajemství městysu s opravdu optimistickým jménem Gravenville, tedy tajemství, kvůli kterému jste se coby Pán duchů vrátil ze záhrobí do světa smrtelníků.

Ghost Master Na začátku hry máte k dispozici jen malý tým strašidel, který rozhodně nestačí na to, abyste jimi vyděsili všechny obyvatele městečka. Budete tedy muset svoji armádu přízraků rozšířit, ale jak? Autoři hry na to šli poměrně chytře a připravili vám hned dvě možnosti. Jednou z nich je přivolání nějakých těch pomocníků ze Světa duchů, tou druhou pak získání některých místních strašidel. Vypadá to sice jednoduše, ale samozřejmě jen na první pohled; obě cesty vám totiž dají pěkně zabrat. Za duchy ze záhrobí totiž musíte platit speciální surovinou – ektoplazmou, tedy jakousi esencí, kterou budete získávat hlavně tím, jak se vám bude dařit strašit nebohé obyvatele městečka. Musíte tedy stále sledovat jejich hladinu strachu (Fear Factor) a pokud bude třeba, tak trochu „přiložit pod kotel“. Druhá, a řekl bych více adventurně pojatá možnost, také nebude představovat zrovna procházku růžovou zahradou. Bude totiž spočívat v řešení všelijakých puzzlů a spletitých situací, které bude leckdy možno úspěšně zvládnout i několika různými způsoby. Narazíte například na ducha uvězněného v krbu a bude jen na vás, zdali ho osvobodíte pomocí telekineze nebo třeba vypnete v domě topení a donutíte tak jeho obyvatele k tomu, aby se začali v ohništi přehrabovat ve snaze zapálit oheň. Nebo vám svou pomoc nabídne přízrak marnivé ženy, ovšem jen výměnou za to, že jí seženete make-up. Ten naleznete v pokoji jisté staré dámy, kterou budete ovšem muset nejprve značně vyděsit, aby z místnosti utekla a poskytla vám tak čas na prohledání skříně…

Tak, jak budete postupovat hrou, bude se samozřejmě rozšiřovat repertoár vašich kouzel (telekineze, různé iluze a přeludy, žáby padající z nebe a tak podobně, dohromady na 150 různých kousků) i partička vašich přízračných přisluhovačů. Strašidla se Ghost Master budou rekrutovat zhruba ze 60 různých bytostí, od klasických malých duchů přes bezhlavé rytíře a banshee až třeba po přízrak starce na elektrickém vozíku (!). Bubáci se přitom nebudou lišit jen svou velikostí a vzhledem, ale zejména svými vlastnostmi a schopnostmi, od kterých se odvíjí i styl jejich strašení. Vývojáři přitom zatím hovoří i o tom, že dovednosti jednotlivých duchů se budou postupem času zlepšovat. Vy, tedy Pán duchů, nebudete obvykle řídit každé strašidlo přímo, ale zato můžete svým svěřencům zadávat různé úkoly (například můžete svému duchovi přikázat, aby se „pověsil“ na nějakého člověka a permanentně ho děsil, nebo mu zadáte lokaci, ve které se má zdržovat a lekat každého, kdo do jeho působiště vejde). Můžete se ovšem i přímo převtělit do každého přízraku (podobně jako třeba do potvůrek ve hře $1#8222;>Dungeon Keeper) a ovládat ho individuálně. Duchové ovšem mají i svou vlastní inteligenci a pokud je necháte bez dozoru, budou se chovat podle svého uvážení – zvlášť zlomyslná strašidla budou nejspíš děsit pokojné obyvatele na vlastní pěst, bezhlavý rytíř se bude potulovat po hradbách a banshee třeba začne zuřivě křepčit ve sklepě.

Jednou z věcí, na které jsou vývojáři (zatím) pyšní, je umělá inteligence nejen vašich duchů, ale zejména obyvatel Gravenville. Každá osoba je totiž individualitou a kromě unikátního vzhledu a jména má i svůj denní program, který vykonává, dokud nezasáhnete svými strašidelnými kejklemi. Pokud někoho vyděsíte, notně ho vykolejíte, ale i potom se každý obyvatel bude chovat po svém. Když někoho vylekáte jen trochu, bude se sice chvíli Ghost Masterchovat zbrkle a nervózně, ale po nějakém čase se jeho život vrátí do normálních kolejí. Pokud ovšem někomu dáte opravdu zabrat, bude vyděšeně běhat po okolí, a v extrémním případě se i zblázní. Naplánujete-li si dobře své akce, můžete také nepřímo ovládat chování smrtelníků – pokud budete například potřebovat nahnat nějakou osobu do určité místnosti, není nic jednoduššího, než do všech ostatních pokojů umístit nějaké slabší strašidlo či drobný magický efekt, takže obyvatelé se těmto „zamořeným“ místnostem raději vyhnou a vy je tak můžete vmanipulovat tam, kde je chcete mít. Při svém řádění byste také měli využívat lokální historii – pokud se totiž bude nějaký duch zjevovat třeba na místě, kde podle místních pověstí někdo zemřel, bude to působit mnohem věrohodněji a lidé, kteří přízrak uvidí, budou o dost vyděšenější než při „obyčejném“ strašení.

Ghost Master poběží na původním enginu, kteří vývojáři z Empire Interactive sami vytvořili. Prostředí je zpracováno plně ve 3D a mělo by hráčům nabídnout velkou volnost v pohybu s kamerou. Samozřejmostí by měly být různé speciální efekty, jako je přízračná mlha, poloprůhledné iluze či různá speciální kouzla. Samotnou kapitolou by mělo být ozvučení, které si zejména kolegové ze zahraničních serverů, kteří již měli možnost Ghost Mastera hrát, nemohou vynachválit – a to jak v případě různých děsivých zvuků, tak co se podmanivé hudby týče. Podle všech informací i dojmů to zatím každopádně vypadá, že tato hra by mohla být velmi vydařeným kouskem. Není sice zdaleka tak vyhypovaná a medializovaná jako třeba Doom III, ale o to více by mohla překvapit. Titul by se měl v obchodech objevit již velmi brzy, takže už se můžeme těšit na virtuální strašení, jaké zatím nemá obdoby.