Crysis - první dojmy

Konečně si můžeme zahrát Crysis! Jaké je? Zahráli jsme si křížem krážem demoverzi a z její slušné délky můžeme soudit, že to bude hodně velká bomba. Naše bezprostřední dojmy najdete v článku.

Crysis Po určitém zklamání z demoverze Hellgate: London jsme měli obavy, zda nás svou ukázkou neuvede v pochybovačné zcestí také Crysis. Přeci jenom – očekávání tohoto nepřímého pokračovatele Far Cry snad ani nemohou být vyšší. Zatímco prvotina CryTeku útočila z pozice černého koně a dokázala se přinejmenším vyrovnat kalibrům typu DOOM 3 a Half-Life 2, z Crysis udělal marketing Electronic Arts hit dlouhou dobu před vydáním. A naplnit sliby je pochopitelně vždy obtížnější než překvapit. Za zmínku také stojí, že od roku 2004, kdy se zmíněné hitovky potkaly, nepřišlo iD Software ani Valve s žádným takto vyhlíženým titulem. Německý CryTek se tak začíná udávat směr.

Přestože je hrdina Jake Dunn borcem k pohledání a nosí fešný nanosuit, za normálních okolností nevydrží více než pár kulek, a když míří na hlavu, tak ani to ne.

Demoverze Crysis má pár set mega dva gigabajty, což z ní činí jednoho z největších macků poslední doby, na druhou stranu za to ale nabízí takřka hodinovou herní dobu – tedy za předpokladu, že hrajete na jinou než nejnižší obtížnost. Jsou tu hned čtyři a už druhá po vzoru Far Cry dává docela zabrat. U třetí se hodně zapotíte a čtvrtou po chvíli nejspíše vzdáte. Už jsme trochu pozapomněli, co Crysis signifikovalo předchozí titul CryTeku, a tak jsme se do první přestřelky vrhli po hlavě, jak nás to učí všechny konkurenční kousky. Dva vojáky přeci nemůže být problém zdolat. Byl. A velký. Přestože je hrdina Jake Dunn borcem k pohledání a nosí fešný nanosuit, za normálních okolností nevydrží více než pár kulek, a když míří na hlavu, tak ani to ne. Jakmile tak proti sobě máte dva a více nepřátel, bezhlavá taktika dopadne takřka určitě škaredě.

Severokorejci, proti nimž v demu nastoupíte, totiž nejsou vůbec hloupí. I když postupují spolu, jakmile vás spatří, rozestoupí se a pálí na vás minimálně ze dvou různých stran, což činí nárazové sestřelení nemožným. Všude kolem se ale povalují různé kameny, rostou stromy a čas od času se vyskytují i stavení z neprůstřelného materiálu. To je vaše šance. Schovat se, vykukovat a pomalu se zbavovat jednoho kontrahenta za druhým. Tak funguje pasivní taktika. Chcete-li vyvinout vlastní iniciativu, můžete v podobné pozici držet nepřátele a sami opatrně Crysis postupovat vpřed a chytře protivníky vyšachovat. Takový způsob hry bývá většinou i úspěšnější, protože se nemusíte úplně přizpůsobit notám soupeřů, ale rytmus do jisté míry udáváte sami a je mnohem menší pravděpodobnost, že se ocitnete v nepříjemném obklíčení. I to umělá inteligence totiž umí pohříchu dobře. Už z dema je jasně patrné, že Crysis nastaví v otázce AI nová měřítka.

Prostor pro autonomní chování vojáků dává částečně otevřená struktura hry. Přestože je rozdělena na mise, v každé z nich se ocitnete na určitém lánu filipínského souostroví a budete si tu moci štrádovat podle vlastní libovůle, stejně jako vaši nepřátelé, kteří se mohou různě přemisťovat a až na výjimky nejsou odkázáni na skripty. Zase ale nečekejte, že budete moci dělat co se vám zachce. Úkoly poměrně jasně vytyčují cestu, nicméně samotné řešení situací dává značnou volnost. Volba taktiky se odvíjí od zvoleného způsobu hry, využití prostředí, devastace přírody či chatrných staveb, ale třeba i od využití dopravních prostředků.

>> Stahujte demoverzi (1.77 GB) <<

Crysis Demo vás zavede do první mise hry, kdy Dunn s několika parťáky pod vedením správně drsného velitele musí z Filipín vysvobodit doktora Rosenthala ze spárů Severokorejců. Netuší ale, že komunisté zanedlouho nebudou jejich nepřáteli, nýbrž spojenci. To ale až v plné verzi. Jisté náznaky o přítomnosti mimozemšťanů budete nalézat i v ukázce, přičemž závěr nenechá v nevědomosti nikoho. Úvod ale patří ještě relativně konvenčnímu kosení soudruhů Kim Čong-ila. Hra začíná seskokem z letadla, který ale není možné příliš ovlivňovat. Jelikož se pokazí něco na padáku, dopadnete kousek od břehu, na němž se líně prochází obří želva, tak jako tak.

Severokorejci, proti nimž v demu nastoupíte, totiž nejsou vůbec hloupí.

To už se vás přes vysílačku ujímá šéf, který zadává hned první úkol. Prakticky po celou dobu dema postupujete od jednoho na mapě vyznačeného bodu ke druhému. Ztratit se je nemožné, a to i když čas od času dostanete vedlejší quest. Ten nebývá daleko od hlavní linky, ale vždy si žádá vykosení prolomení poměrně hutného nepřátelského odporu. Většinou postupujete sami, občas se potkáte s Crysis nějakým tím parťákem, de facto s nimi bok po boku ale nikdy nebojujete.

Velkou předností Crysis má být tzv. „nanosuit“, tedy speciální oblek, který na sobě mají všichni američtí výsadkáři. Díky němu se lze například na krátkou dobu učinit neviditelným, zvýšit si sílu, což umožní kosení nejen nepřátel, ale i menších stromů na jeden úder a také vysoké skoky. Dále tu je notné zrychlení či zlepšená obrana. Každá z těchto serepetiček ale spotřebovává energii, takže ji nelze využívat do aleluja. Naštěstí se ale tato rychle doplňuje. To se děje i se zdravím. Žádné lékárničky tu nehledejte, pokud jste ranění, nejlepší je se na chvíli schovat a pozorovat ukazatel, který se dobíjí vcelku svižně. Atmosféře i hratelnosti velmi pomáhají také vozidla. Například vojenský či civilní jeep. V prvním z nich lze najednou zastat jak roli řidiče, tak střelce. Jsou v něm ale i další místa, takže někdy v průběhu hry si k vám možná přisednou i parťáci (v multiplayeru, na který se CryTek hodně soustředí, se tak stane zcela určitě). Jsou tu ale i motorové čluny a v plné verzi nebude chybět ani rogalo. Zbraně unesete pouze tři, přičemž jednou zCrysis nich musí být lehká pistole. Dvěma těžším kvérům potom lze zapínat různé vylepšováky, jako je například tlumič či připevněné světlo.

Grafika Crysis je pochopitelně tím nejlepším, co v současnosti může být, ačkoliv se i zde ukazuje efekt retušovaných obrázků. Laicky řečeno, na původních screenech hra vypadala lépe než ve skutečnosti. Okolní obrázky ale neberte jako maximum možného. Hra je totiž hardwarově hodně náročná, a tak jsme zvolili nižší nastavení. V tom nejvyšším se hra může měřit s nejlepšími, takže není důvod k nespokojenosti. Navíc se daří budovat atmosféru tropického ostrova a hodně se těšíme na jeho plánované zmrazení.

Úkoly poměrně jasně vytyčují cestu, nicméně samotné řešení situací dává značnou volnost.

Demo Crysis nás tak jednoznačně potěšilo. Jde poměrně silně ve šlépějích Far Cry, ale mnoho věcí povedeně vylepšuje. Přestřelky jsou opět nesmírně vyzývavé a realisticky působící. Volnost, vozidla, nanosuit, umělá inteligence a okolní prostředí jim potom dodávají na variabilitě. Zkrátka a dobře, už se nemůžeme dočkat 16. listopadu.

Index očekávání: 95%