Před více než čtvrt rokem jsme vám nabídli první detailnější pohled na chystanou strategickou pecku Commandos 2 s tím, že jakmile získáme další informace, rozhodně si je nenecháme pro sebe. Začátkem tohoto týdne dorazilo do redakce neveřejné demo obsahující hutnou misi „Saving Private Smith“, které jsme samozřejmě podrobili hutnému testování v podobě téměř nepřetržitého hraní (jenom kompletní splnění všech úkolů této mise, včetně závěrečného odvrácení tankového útoku, zabere odhadem deset hodin čistého času). Hádáte správně, nadešel čas na tlumočení prvních dojmů (galerii screenshotů najdete zde) z momentálně zřejmě nejočekávanější strategie.
Level obsažený v demu náležitě demonstruje schopnosti designérů – odehrává se v malém městečku s říčkou, ve které nouzově přistál spojenecký bombardér. Speciální komando se musí dostat do napůl zbořeného kostela, kde hrstka spojeneckých vojáků odolává útoku německé pěchoty. Uvnitř kaple je totiž zraněný důležitý voják, který potřebuje okamžité lékařské ošetření. Bohužel, krátce po vysazení jsou tři ze čtyř členů komanda zajati a odvedeni do tří domů v levé, nepoškozené části města. Na posledním z jednotky, zloději, leží nelehký úkol v podobě osvobození kamarádů, sehnání zbraní a splnění původního cíle (a když už tam pánové jsou, mohou přinést i šifrovací kódy ukryté v podzemním trezoru). Po obsazení mostu, vyčištění okolních domů od hlídek a ošetření zraněného Smitha (jaké to překvapení, když se v kryptě kostela objeví tajná chodba ústící ve vodě nedaleko od místa vysazení) dorazí do města početná skupina německé pěchoty podporovaná tanky. Na společných bedrech komanda a spojenecké pěchoty tak leží nelehký úkol v podobě zničení všech obrněnců kombinací min, dálkově odpalovaných bomb (důmyslně skrytých v zamčené bedně) a bazuky. To vše samozřejmě pod palbou německých vojáků. Věru nelehký úkol, věřte mi...
Skalní hráče prvního dílu jistě od počátku překvapí pestrá škála nových pohybů, kterými jednotliví vojáci disponují. Například mariňáka téměř neuvidíte chodit po schodech – většinou jen přeskočí zábradlí a ihned ze zálohy napadne nožem stráž. Jeho hrubá síla je také užitečná při vyrážení dveří a maskování nepřátelských mrtvol. Zloděj si s sebou zase nese výbavičku na otevírání zámků, umí se v místnostech schovávat do úkrytu (například kliknete se shiftem na postel, voják pod ni zaleze a unikne tak pohledu patroly), dovede omráčit nepřítele (pokud mu sebere uniformu, omráčený Němec se po chvíli probere a jenom v trenkách spěšně opouští bojiště) a šplhat po stěnách. Mé největší sympatie si však získal ženista. S náležitým vybavením nejprve přestříhá ostnaté dráty a vyčistí tak cestu ostatním (tedy pokud nejsou pod proudem – pár desítek tisíc voltů dokáže z milého vojáčka udělat během chvilky propečený oběd pro německé ovčáky), vzápětí s minohledačkou zjistí dvě nášlapné nálože, které briskně speciálními kombinačkami deaktivuje (je jasné, že bez nářadí to nepůjde – radost po nalezení štípacích kleští ukrytých v jedné z beden je nepopsatelná). Mimoto dovede i střílet z bazuky (snad jen ty tanky se mohly změnit na hromadu šrotu a ne jen mastný ohořelý flek), klást miny, dálkově odpalovat bomby a házet granáty – je to prostě neocenitelný pomocník na těžkou práci. Animace postaviček jsou skutečně fascinující – pohled na vojáka, který plave ve špinavé vodě řeky, je vskutku úchvatný (trochu to celé připomíná Tomb Raidera, nemůžu si pomoct). Při potápění, šplhání nebo jiné fyzicky náročné činnosti se objeví napravo ukazatel energie, který postupně ubývá – sniper tedy nevydrží na sloupu věčně a ani mariňákovi nedělá dobře dlouhý pobyt pod vodou.
I přes co možná nejopatrnější postup dojde dříve nebo později k boji. Riziko ozbrojené konfrontace se dá minimalizovat několika způsoby – tou nejdůležitější zásadou je rozhodně nebýt viděn ani slyšen. Pro znázornění zvuku používají Commandos 2 zajímavý systém – oblast kolem postavy, kde jsou slyšet její kroky (nedejbože střelba), se vlní. Ačkoliv mohou mít z počátku příznivci původních Commandos s vlnícím se obrazem potíže, velmi rychle se na novinku adaptují a postupem času jim přijde nenahraditelná, stejně jako ikonky otazníku a blesku u vojáků, kteří cosi zpozorovali. Účinnou metodou kamufláže je i již zmíněná možnost krádeže uniforem od zabitých či omráčených nepřátel. Cizí uniforma však neposkytuje ochranu stoprocentní – německé stráže sice převlečené vojáky chvíli ignorují (modrá spojnice mezi Němcem a příslušným pozorovaným panákem), ale za chvíli spustí poplach a začnou střílet (modrá linka zčervená a malér je na světě). Velmi efektní je činnost německých sniperů – objeví se obligátní dalekohled, který slídí kolem spojeneckých pozic a jakmile zpozoruje cíl, bez váhání střílí (plazení se pryč z dosahu ostřelovače je zajímavým adrenalinovým sportem). Paleta zbraní se skládá z obligátních nožů, pistolí, pušek, samopalů, sniperek a bazuk – tady se žádná velká překvapení nekonají. Orientaci v boji a snadnějšímu ovládání napomáhá kromě týmového ovládání (vojáci se označí obdélníkem jako u klasických dunoidních RTS) i možnost rozdělení obrazovky na několik oken – přechod mezi jednotlivými členy komanda je mnohem rychlejší. V testované misi se vyskytovali i spojenečtí vojáci, kteří se dali rovněž ovládat (v omezené míře – například chyběl inventář) – příjemnější však bylo spolehnutí na jejich vlastní umělou inteligenci, která začala fungovat po vydání příkazu ke střežení oblasti (ať již v poloze stojící, klečící, ležící, nebo z okna vykukující). Co se umělé inteligence nepřátel týče, je na velmi vysoké úrovni (najdou si vás i v domech, které systematicky pročesávají), tedy alespoň dokud se jich nevyrojí na jednom místě moc – pak se změní v řadu zvířat tupě kráčejících na porážku (snad bude plná verze o něco lepší).
Jak již určitě většina čtenářů ví z předchozích článků, objeví se v druhém dílu Commandos převratná inovace v podobě kompletních trojrozměrných interiérů. Právě uvnitř domů je 3D zobrazení doslova nutností – například je dost často potřeba prohledat všechny skříně či bedny v místnosti, což bez plynulé rotace kamery (bohužel pouze kolem dokola – nikoliv nahoru a dolů) jde jen velmi těžko. Síla 3D enginu se projevuje i ve chvíli, kdy chce hráč vědět, co se nachází uvnitř domu – stačí s libovolným vojákem nakouknout zvenčí do okna a v levém horním rohu obrazovky se objeví malý výřez s 3D pohledem dovnitř, kterým lze rovněž otáčet (výhled je samozřejmě limitovaný tvarem a orientací okna – není vidět ani za roh, ani přes zeď). Jednotlivé budovy mají své interiéry v závislosti na počtu podlaží a rozmístění místností rozložené na několik „levelů“, mezi kterými se dá libovolně přecházet (až vyčistíte přízemí, půjdete po schodech do patra a po žebříku dál na půdu – jenom pozor na přibíhající nepřátele). Příjemným vylepšením je také možnost „vykouknutí“ z libovolného okna. Sniper schovaný na půdě tak může prostrčit hlavu s puškou okýnkem (hra se přepne opět do „exteriérového 2D“) a cílenou palbou eliminovat hlídku protivníka. Pro lepší orientaci přidali autoři i možnost zoomování a nastavení venkovního (!!!) pohledu z jedné ze čtyřech světových stran – představte si například situaci, kdy se plížíte podél stěny a nevíte, zda vás za rohem nečeká nepřítel. Není nic jednoduššího než změnit úhel pohledu o devadesát stupňů, a ejhle – ve stínu odpočívá dvojice Němců.
Commandos 2 v sobě bezesporu skrývají obrovský herní potenciál a jsou na nejlepší cestě překonat obrovský úspěch prvního dílu. S vylepšeními v podobě trojrozměrných interiérů, častého přepínání pohledů i novými speciálními pohyby se hráč během několika málo minut sžije tak, jako by byly součástí série Commandos odjakživa. Nezbývá než nedočkavě podupávat a vyhlížet plnou verzi hry, která je již podle zpráv od vývojářů hotová a do prodeje by měla jít během několika málo týdnů.