Blitzkrieg – první dojmy z války

  • 168
Ovládněte desítky tanků, stovky jednotek a porazte nepřítele na kolena. Hitlerovské Německo, Spojenci a Rudá armáda čekají, že se velení ujme skutečně zkušený generál, jenž ví, jak dosáhnout vítězství. Vy...

Blitzkrieg Vydavatelskou firmu CDV ještě před dvěma lety neznal téměř nikdo. Pak ale přišel její velký hit Sudden Strike, jedna z nejpovedenějších realtimových strategií zasazených do kulis 2. světové války. A poté již začala tato společnost vydávat jeden skvělý titul za druhým; příkladem za všechny budiž hra Cossacks popisující velké bitvy 17. a 18. století. Následovaly samozřejmě také datadisky a druhé díly k úspěšným titulům, jako třeba Cossacks: Art of War, Cossacks: Back to War, Sudden Strike Forever či poměrně čerstvý Sudden Strike 2. A právě tomuto válečnému titulu se velmi podobá připravovaná hra, jíž se podíváme na zoubek dnes – 3D realtimovka z prostředí Pantherů, Stug a dalších opancéřovaných smrtonosných strojů, jenž nese všeříkající název Blitzkrieg.

Blesková válka
Blitzkrieg není jen akcí a válečnou vřavou nabitý název, ale také vojenský terminus technicus – označení pro Bleskovou válku, tedy taktiku, díky níž se za 2. světové podařilo hitlerovskému Německu obsadit značnou část Evropy během neuvěřitelně krátké doby. Ve hře Blitzkrieg si pochopitelně budete moci tento postup vyzkoušet na vlastní kůži, a navíc vám bude umožněno zahrát si i za stranu opačnou, tedy za Spojence i za Rudou armádu. Hlavní roli hrají ve vašem snažení tanky, a to hlavně proto, že s vámi obvykle postupují do dalších scénářů, což je o to cennější, že během lítých bojů získávají zkušenosti. Podobně jako ve hře Sudden Strike (a předem se omlouvám těm, kdo tuto hru vůbec neznají, ale srovnání s ní se vyhnout prostě nedá) ale budete mít k dispozici i celou škálu neobrněných jednotek. Setkáte se tak s artilerií protipěchotní, protileteckou, protitankovou i dalekonosnou. Čerpat budete nejen ze svých zdrojů, ale v případě, že postřílíte obsluhu děla nepřátelského, budete moci proti protivníkovi použít jeho vlastní zbraně, které si navíc můžete odtáhnout svými náklaďáky na výhodnou pozici. Á propos, náklaďáky – oproti Sudden Strike představují zjednodušení, jelikož jeden a ten samý vůz slouží jak k přepravě pěchoty a artilerie, tak k zásobování jednotek (což je funkce, kterou v SS zajišťoval speciální ženijní vůz), navíc je schopen automaticky doplnit i chybějící posádku u děl. Zdroje náklaďáků však nejsou nekonečné, ale je potřeba je doplňovat ve speciálních skladištích, které se tak vedle bunkrů a výhodných obranných pozic stávají dalším důležitým strategickým bodem.

Blitzkrieg

Rozmanité jednotky
Autoři se chlubí tím, že se ve hře setkáme s více než 200 typy autentických bojových prostředků. K tomu je nutno připočíst ještě pěchotu. která by měla čítat kolem 40 různých typů vojáků, od klasických samopalníků přes kulometčíky až po snipery a důstojníky. Speciálně poslední dvě jmenované jednotky jsou velmi vhodné pro průzkum, zejména díky dalekohledu, jímž lze prodloužit (ale zároveň, vcelku logicky, i zúžit) zorné pole vojáka. Ovládání pěchoty je oproti SS o něco sofistikovanější, jelikož vojáky lze řídit jako jednotlivce nebo jako předem nadefinované roty (a samozřejmě lze také manuálně označit a ovládat větší skupinu jednotek, příp. jí přiřadit klávesovou zkratku – to je jasné), které lze navíc upravovat co do formací – například v pochodovém útvaru se vojáci nekryjí, ale jejich přesun je rychlý, naopak v obrané pozici zalehnou a rozptýlí se… Ve hře se setkáte i s letectvem, které se dělí na průzkumné, stíhací a bombardovací, i když ho nelze přímo ovládat (můžete jen zadat typ podpory a místo, kde má působit). Perličkou je, že pokud prší či sněží, tak je vám letectvo k ničemu a na pomoc vám nepřiletí.

Ovládání
Interface je zatraceně podobný – hádejte jaké hře? Je ovšem pravda, že Blitzkrieg obsahuje i několik nových prvků. Například na příkaz „Ambush“ se vaši vojáci schovají a zaútočí na nepřítele až z bezprostřední blízkosti. Najdeme zde také povely pro různé typy pochodů (co nejrychleji k cíli, ničit cestou všechny nepřátele atd…). Z kladů vyzdvihněme také detaily o jednotkách – kromě zbraně je u každé jednotky číselně vyjádřena také síla a průraznost útoku, stejně jako přední, boční a zadní pancíř; příslušná klávesová kombinace vám také odhalí dostřel a zorné pole zvolené jednotky. Přehlídku pozitivních prvků pak dovršuje pauzování mezerníkem a nastavitelná rychlost hry. Při hraní jsem se ovšem dočkal i několika méně příjemných překvapení. Autoři bohužel do repertoáru povelů nezařadili „Match Speed“, takže pokud chcete postupovat zároveň s pomalou pěchotou a rychlými lehkými tanky, musíte neustále hlídat, aby se vám skupinka neroztrhala. Také trochu zamrzí, že nelze přímo nastavovat agresivitu (například v SS bylo možno úplně zakázat střelbu). Hodila by se i možnost překonfigurování klávesnice. A když už jsem u těch výtek, zmíním i jednu, která s ovládáním vůbec nesouvisí, totiž schovávání pěšáků v budovách. To je sice na první pohled stejné jako v SS, ale již na ten druhý zjistíte, že jak vy, tak virtuální protivník vždy pozná, že v budově je skryt nepřítel – což znamená, že taktika, kdy schováte pěšáky do městských budov a pak nečekaně zaútočíte na projíždějící (a nic netušící) tanky, tady neuspěje.

Blitzkrieg

Grafika
Grafické zpracování je jedním slovem skvělé. Díky 3D terénu je radost pohledět na to, jak se vaši obrnění miláčci potýkají s různými kopci a za sebou zanechávají stopy pásů. Moc dobře je také vyvedena animace jednotek – například při nabíjení obrovského dalekonosného děla Karl je vidět, jak se před střelbou vždy sklopí hlaveň, nabije se obrovskou střelou, pak se opět zvedne… Nebo třeba po odpojení protiletecké baterie od náklaďáku vyjedou z podvozku zarážky, pak se hlaveň zvedne, kolem poskakuje obsluha… Prostě paráda. Ač se mi technické zpracování velmi líbí, musím varovat ty, kdož od „3D strategie“ očekávají naprostou volnost kamery. V Blitzkrieg (tedy alespoň v demu) nelze rotovat ani zoomovat, což může někomu vadit. I když je pohled, kterým je hra zobrazena, podle mého názoru ideální, určitě by minimálně možnost zoomování neuškodila.

Suma sumárum
První dojmy ze hry Blitzkrieg mám více než dobré. Záleží samozřejmě mimo jiné i na tom, jak rozmanité a zajímavé budou jednotlivé scénáře, jaká bude obtížnost hry, AI (která mě po pravdě řečeno v demu příliš nenadchla) a mnoho dalšího, ale i přes tuto nejistotu se už teď na tuhle strategii opravdu těším. Pokud vývojáři z Nival Interactive nenarazí na žádné problémy, budeme se již v dubnu tohoto roku moci pokusit o přepsání dějin a vzít průběh 2. světové války do vlastních rukou.