Battlefield 2142 - mrazivá válka

  • 60
Nové pokračování oblíbené série Battlefield nás zavádí do budoucnosti, kde je většina naší planety pokryta ledem. A o poslední obyvatelný kousek se na internetu zase budou vést nelítostné bitvy ve skvělé hratelnosti!

Battlefield 2142 Švédští vývojáři Digital Illusions se zrovna příliš neztotožňují s myšlenkami na globální oteplování, a přichází rovnou se svou vlastní vizí budoucnosti, jíž hodlají promítnout do neočekávaně oznámeného pokračování svého největšího hitu. Země byla až do roku 2142 ideálním místem pro život, ale pak to přišlo – mrazivá vlna pokryla 75% obyvatelného povrchu ledem. O poslední, spásnou čtvrtinu se pochopitelně rozhořely líté boje, a to mezi Evropskou unií a Pan-asijskou konfederací, jejíž podstatnou část tvoří zástupci Ruska, středního východu a Indie. Boje se přesouvají na sever Afriky, z níž ledová invaze rázem učinila nejžádanější sídliště. Na otázku, kam se poděly významné národy, obvyklí to účastníci každého většího konfliktu, jmenovitě USA, Čína, Japonsko, neexistuje uspokojivá odpověď. My se však domníváme, že by svou roli mohly odehrát v případných datadiscích. Ale počkat – není sám Battlefield 2142 pouhým datadiskem?

Největším příslibem jsou však těžkotonážní mechové, jejichž plné funkčnosti a efektivnosti dosáhnou pouze dva skvěle kooperující hráči.

Battlefield 2142 To samozřejmě zjistíme až po důkladném zahrání, ale i tak nám na paměti vytanula někdejší odbočka série – Battlefield: Vietnam, který běžel na stejném enginu jako Battlefield 1942, koncepčně s ním byl rovněž totožný a lišil se jen obsahově. Nutno dodat, že se Vietnam přes svého předchůdce nedokázal prosadit. Battlefield 2 a Battlefield 2142 mohou být analytickými příklady, jelikož technologie zůstane zachována a doba vývoje se zřejmě také kdovíjak neprotáhne, což by předznamenávalo jen minoritní změny v systému. To ale ještě pořád nedegraduje Battlefield 2142 do role špatné hry. Ostatně v poslední době vychází tituly ještě mnohem podobnější svým předchůdcům, tak nebuďme rozčarování a pojďme si nového adepta na titul multiplayerového krále představit.

Rozhodně potěší, že se autoři nenechali přehnaně strhnout velmi volnou rukou budoucnosti, která může lehce sklouznout k materializaci nesmyslně utopických představ. Naštěstí většina prvků zatím má, zdá se, hlavu a patu. Na bojišti jsou pořád Battlefield 2142 hlavní silou vojáci, které nenahradí nějaká umělá inteligence v podobě robotů, i když i ty, v rámci uvěřitelnosti a v podobě jakýchsi dronů (označují cíl, prozkoumávají terén, ke všemu snad budou i trochu střílet), prý potkáme, ale kontrolu nad nimi budou mít právě vojáci, takže půjde jen o nenucený doplněk, který doufejme nenapáchá mnoho škody. Stroje samozřejmě prošly patřičným liftingem poplatným 22. století, nicméně pořád to jsou ty staré dobré transportéry, tanky či jeepy, byť s o něco vylepšenými vlastnostmi.

Těšte se však i na mnohem modernější techniku – kupříkladu vrtulníky budou nahrazeny flexibilnějšími kluzáky, jež mají tu příjemnou schopnost, létat kousek nad zemí. Největším příslibem jsou však těžkotonážní mechové, jejichž plné funkčnosti a efektivnosti dosáhnou pouze dva skvěle kooperující hráči. Jak jsme měli možnost vidět v akci, stanou se právě mechově zřejmě rozhodující silou na bojišti. Každý z nich disponuje zbraněmi proti poletuchám, opancéřovaným strojům, ale i pěchotě – jednoduše všestranný kousek, jehož brutální a drtivé řádění Battlefield 2142 může zastavit pouze dobře mířený EMP granát. Pokud ho zrovinečka nemáte po ruce, uděláte nejlépe, když se ocelovému kolosu hezky poklidíte z cesty nebo aktivujete maskovací modus, který vás učiní částečně neviditelnými – pořád ale budete vrhat stíny a obrysy „neviditelného“ se dají s trochou cviku rozeznat. Snad se tvůrci optimálně poperou s vyvážením, aby nakonec mechové nebyli přeci jen moc silní, na druhou stranu, onen EMP granát jejich elektronickým přístrojům vystaví zřejmě definitivní konečnou.

Aby autoři co možná nejvíce znegovali řeči o datadiskovém původu, slibují ještě další módy, které odhalí později. Ale prý se máme na co těšit!

Na rozdíl od Battlefield 2 se sedmi vojenskými třídami, nabídne pokračování jen čtyři, ovšem každé z nich je ještě rozděleno na dvě podskupiny. Členové rozvědky se tak dělí na ostřelovače a specialisty, k jejichž schopnostem patří již zmíněné zneviditelnění, vhodné k promyšleným akcím, v nichž se bez špetky nepřátelské pozornosti připlížíte k obávaným strojům a přilepíte jim na kapotu pár nepříjemných výbušnin, abyste se pak zase ve víru prachu nepozorovaně vytratili. V podpůrné třídě můžete volit mezi průzkumníkem a zdravotníkem. Dalšími skupinami jsou pakBattlefield 2142 Anti-tank a Assault, ovšem k nim ještě nemáme žádné informace. Jisté je jen to, že každá třída i její odnože nabídne odlišné zbraně, schopnosti i zaměření – to vše by navíc měl, opět formou doporučení, koordinovat velitel.

K singleplayeru se hoši z Digital Illusions zatím nevyjádřili, ale i kdyby po této stránce slibovali hory doly, ostatně jak to vždy s oblibou činili, nebudeme jim už věřit, protože série Battlefield nedokázala hrou jednoho hráče zaujmout na čas delší několika minut. A bylo by bláhové si myslet, že se to právě nyní změní. Každopádně multiplayer opět vytáhne všechny své trumfy – utká se až 64 hráčů, přičemž velitelé by se nyní měli dočkat ještě širších rozhodovacích možností. Dostanou například přenosou respawn bóji, kterou stačí umístit na strategicky výhodném místě a už zde mohou jejich svěřenci vesele obnovovat své virtuální životy. Aby autoři co možná nejvíce znegovali řeči o datadiskovém původu, slibují ještě další módy, které odhalí později. Ale prý se máme na co těšit!

Na rozdíl od Battlefield 2 se sedmi vojenskými třídami, nabídne pokračování jen čtyři, ovšem každé z nich je ještě rozděleno na dvě podskupiny.

Mám takový dojem, že i kdyby Battlefield 2142 nepřinesl, krom inovovaného obsahu, nic nového, stejně si ho početné zástupy fanoušků série obstarají. Dozajista totiž půjde o perfektně hratelnou záležitost pro multiplayerové masy. Apokalyptické vize budoucnosti navíc pořád frčí, možná i proto, že jich v kvalitní podobě existuje pořád tak málo. V neposlední řadě jsme moc zvědaví na souboj s podobně zaměřeným Enemy Territory: Quake Wars, jež by mělo vyjít v takřka shodném termínu, tedy na konci letošního roku. Už proto by si tvůrci neměli dovolit jakkoliv zaváhat.

Index očekávání: 85%