SHADOW MAGIC |
Není to zase tak dávno, co byla na BonusWebu recenzována tahová fantasy strategie Age of Wonders 2: The Wizard's Throne. Po prvním díle, který byl víceméně kopií Heroes of Might & Magic, šlo o velice příjemné překvapení, v řadě prvků originálně pojatou hru, která přinesla do žánru některé prvky z Civilizace, o trochu taktičtější pojetí bojů, variabilitu vyšší než u čtvrtého dílu HOMM a minimálně srovnatelnou hratelnost. Příjemné překvapení, byť vedle zavedených Heroes už ne tak velký komerční úspěch. To by se ale mohlo změnit s příchodem Age of Wonders: Shadow Magic, jelikož po krachu 3DO lze těžko očekávat brzký příchod pátých Hrdinů. A že si to podle všeho Triumph Studios a jejich vymazlené dílko zaslouží, to dokáží následující řádky.
Meč versus magie
Hratelnost AoW 2 zůstane v základních bodech zachována. Autoři se soustředili na vylepšení problematických prvků dle reakcí fanoušků a na přidání spousty nového materiálu přímo do hry.
Základem Shadow Magic, který bude v podstatě stand alone datadiskem, by měla být kampaň. Ze začátku bude mít hráč na výběr ze tří hrdinů, každý bude mít vlastní tři mise, po jejichž dohrání se odemknou hrdinové další a hráč se dozví kousek příběhu, jenž bude všechny úkoly zastřešovat. Ten se odehrává v období po válkách čarodějů popsaných ve druhém díle série, kdy obrovské magické síly, jež se proháněly zemí, zničily rovnováhu v přírodě a probudily velké zlo, které zcela zdevastovalo krajinu. Otevřela se cesta do nové stínové dimenze. Zbývající mágové se stali psanci, byli loveni a zabíjeni, jejich věže jedna po druhé padaly a vlády se zmocnil císař Phobius. Na postavení magie mimo zákon doplatily i starobylé rasy, které se stávají obětí říšské magické inkvizice. Zuřivost a touha po krvi však Říši oslepily natolik, že nevidí skutečné nebezpečí…
Stíny se dlouží
Do samotné hry se příběh promítne zpřístupněním již zmíněné stínové dimenze, která bude další rovinou vedle zemského povrchu a podzemí. Stínový svět je magickým místem, v němž se bez postihů mohou pohybovat jen dvě z nových ras,
které odsud vzešly, ostatní postavy bez speciálního vybavení trpí efektem Shadow Sickness, jenž ovlivňuje negativně jejich schopnost pohybovat se a bojovat. Ovšem na druhou stranu, díky podivným hrátkám s gravitací a časem, které zde probíhají, je možné se přes stíny pohybovat velice rychle.
Nové rasy, jednotky, kouzla, artefakty…
V Age of Wonders: Shadow Magic se objevují hned tři zbrusu nové rasy, čímž se jejich celkový počet zvedne na patnáct. Jedná se o Nomády (ti mají úžasnou schopnost stěhovat svá města po mapě) a dvě rasy z nové dimenze: Stínové démony a tajemné Syrony. S nimi přicházejí do hry nové nestvůry, i všechny z již dříve známých ras ale dostaly nové jednotky. Celkem bylo přidáno 50 zbrusu nových kreatur. Příděl nových kouzel je také nezanedbatelný – objeví se některá svázaná přímo se stínovou dimenzí, či celá nová třída takzvaných bojových očarování. To jsou globální kouzla, která ovlivňují situaci na bojišti po celou dobu šarvátky. Jako příklad může sloužit Regenerate, které opravuje zdi a dělá to každé kolo, či Wind Ward, které chrání před projektilovými útoky. Pěknou novou možností je vlastnoruční výroba kouzelných předmětů v příslušné kovárně. Jedná se ale o velmi nákladnou záležitost, takže většina opravdu hodnotných magických artefaktů se bude stále nacházet v různých ruinách a jeskyních na mapě.
Tvoříme, editujeme, generujeme
Jednou z největších novinek ve třetí hře série Age of Wonders je přítomnost generátoru náhodných map. Ten umožňuje různá nastavení a je tak možné si nechat automaticky vytvořit malou mapu s rozvinutými městy, či naopak velkou říši, kde každý začne třeba jen s jedním průzkumníkem a musí vybudovat celou říši pěkně od základů. Tvořivější hráče ale určitě ještě více zaujme nabídka vylepšeného editoru, s nímž bude možné tvořit nejen samostatné mise, ale i vlastní kampaně, zlepšeny byly možnosti skriptování, co je ale nejdůležitější, je možné importovat vlastní grafiku a změnit i základní prvky hry (kupříkladu suroviny) a vytvořit tak jednoduše modifikaci.
Mírná evoluce
Další mírná zlepšení se dotknou multiplayeru, kde je možné využít náhodných map, což klade mnohem větší důraz na taktiku – nikdo z hráčů mapu dopředu nezná a je nutné využít průzkumníků a být velice adaptabilní. Módy hraní zůstávají stejné, je možné si vybrat mezi simultánními a klasickými tahy, plus hrát hot seat na jednom počítači, střídat se po tahu přes e-mail, hrát po LANu či TCP/IP.
K lepšímu vybalancování jistě přispělo přizvání nejlepších online hráčů dvojky, kteří pomohli radami a pečlivým testováním. Menších změn se dočkal interface, který teď zabírá méně místa, přitom ale má více funkcí, například sleduje terén a jeho efekty, je možné udělat cyklický stavební proces ve městech a další. Grafické zpracování zůstává víceméně stejné, což ale nelze brát jako vyloženou chybu, protože stejné znamená v tomto případě stejně úžasné. Izometrický engine zůstal stejný, objeví se samozřejmě spousta nových jednotek a budov na mapě, ale i samotné prostředí doznalo menších grafických změn, samozřejmostí jsou nové filmečky určené pro kampaň.
Jsme tu pro všechny
Age of Wonders: Shadow Magic jsou projektem, do něhož Triumph Studios, potažmo pak GOD Games a Take 2, kteří hrají roli distributorů, vkládají velké naděje i z komerčního hlediska. Díky novým tutoriálům a celkově větší uživatelské příjemnosti by mohla hra přilákat řadu nováčků a začínajících hráčů v žánru, nová kampaň, rasy, herní zlepšení, ale především generátor náhodných map a změny v editoru by pak měly šmakovat i zkušeným strategickým matadorům. Na druhou stranu, datum vydání koncem července není z hlediska prodejnosti rozhodně ideální. Ale co, to může být normálním hráčům vcelku jedno – hlavně, že se už za týden či čtrnáct dní dočkají parádního titulu, který dost možná vydrží po celý zbytek prázdnin…
ageofwonders.com - oficiální homepage hry s pěkně udělanými galeriemi a spoustou informací o jednotlivých hrdinech |