Age of Empires III - dojmy z dema

  • 628
Po letech únavného čekání, spoustě krásných screenshotů a úžasných trailerů jsme se konečně přiblížili cíli. Ensemble Studios vypustili do světa dlouho očekávané demo na AoE 3. Jak se nám líbilo?

Age of Empires 3 Po letech únavného čekání, spoustě krásných screenshotů a úžasných trailerů jsme se konečně přiblížili cíli. Ensemble Studios vypustili do světa dlouho očekávané demo na AoE 3. Jak se nám líbilo?

Po nainstalování tohoto, na dnešní dobu malého (365MB), dema jsem natěšeně odkliknul ikonku na ploše a jal se ho pořádně otestovat. Nebudu čtenáře nudit dávno známými fakty, které si mohou přečíst v našem rozsáhlém preview a půjdu rovnou k věci. Demo obsahuje celkem čtyři úrovně, konkrétně dvě z kampaně a dvě skirmish mise. Multiplayer se bohužel nekoná, ten pravděpodobně chlapíci z Ensemble Studios ještě pilují. Zamrzí absence jakéhokoliv tutoriálu, takže nováčci by se mohli ztratit, ale nebojte, hra není tak těžká na ovládání, jak by se mohlo na první pohled zdát. Potenciálním hráčům nejprve doporučuji zahrát si mise z kampaně, které vám teď přiblížím.

>> Navštivte fanstránku Age of Empires 3 <<

Age of Empires 3Poutavá kampaň
Ve známých a potvrzených faktech o AoE 3 figuruje informace, že kampaň bude rozdělena na tři velké kapitoly a v demoverzi se podíváme rovnou na počátek té třetí. V první misi budete mít za úkol postavit podél hlavní cesty čtyři obchodní centra, která vám zvyšují příjem z okolo projíždějících karavan. Tato mise je celkem jednoduchá (obtížnost se dá naštěstí navolit) a je spíše na seznámení s hrou. V druhé misi se budete v uzavřeném městě za hradbami bránit nájezdům a čekat na posily, se kterými pak nepřátele bez problémů rozprášíte. Celkově vzato se mi mise z kampaně líbily, jsou nadesignovány dobře a mají zajímavou náplň, snad bude taková celá hra. Kromě primárních cílů jsou zde i nepovinné sekundární úkoly, na které se můžete klidně vybodnout, ale vyplatí se je plnit kvůli získávání zkušeností a surovin.

Na co se těšit?

Age of Empires 3

  • Nová funkce hlavních měst
  • Plně 3D grafika na novém enginu
  • Zničitelné prostředí
  • 24 scénářů ve třech aktech
  • Propracovaný multiplayer
  • Realtimeová fyzika
  • Co se týká skirmish misí, tak na výběr jsou dvě mapy, Nová Anglie a Texas, ale jsou jiné, než ty z kampaně. Hrát můžete za Španěly nebo Angličany a to, že za každou stranu je hra jiná snad ani nemá cenu zdůrazňovat. Graficky i designově jsou na tom opět excelentně a až uvidíte krásná jezírka a lesíky, poklesne vám čelist. Samozřejmostí je převádění zkušeností do dalších scénářů.

    Grafika je prostě parádní, od stromů a budov až po jednotky. Prakticky kam se podíváte, tam vás čeká neskutečné množství detailů.

    Age of Empires 3 Čekají nás zásadní změny?
    Co se týká systému hry, tak hráči věrní sérii AoE (případně AoM) budou během chvíle jako na koni. Systém hry se od minula nijak zásadně nezměnil, ale máme tu jednu zásadní novinku – mateřské město, jeho vylepšování a podpora. Abyste rozuměli, jakákoliv činnost vám vydělává malé množství zkušeností, od stavění, přes těžbu surovin až po boje. Po dosáhnutí určitého množství těchto zkušeností (pokud sledujete obrázky, je to ten kruh dole vlevo), máte možnost bezplatného „nákupu“ libovolné dostupné posily. Přepnete se do pohledu na město a vyberete si, co zrovna potřebujete. Můžete si třeba přidat sto jednotek dřeva nebo si přivolat skupinku mušketýrů, výběr je jen na vás. Nutno podotknout, že vojenské jednotky můžete zavolat pouze jednou, kdežto ekonomické zlepšení kolikrát jen chcete, pokud vám to zkušenosti dovolí. Samotné město získává také své „levely“ a čím vyšší, tím lepší pomoc si můžete vybrat. Na konci mise si navíc můžete vybrat ze SPOUSTY dalších, které budou dostupné v další misi. Na některé ale potřebujete buď určitý level nebo všechny předchozí, takže se vyplatí i trochu plánovat. Prakticky to vypadá jako strom dovedností třeba v Diablu 2.

    Age of Empires 3Oslnivá grafika
    A teď asi to, na co všichni fanoušci série čekali nejvíc. Jak se povedlo převedení série do 3D? Lze sice namítnout, že Ensemble už ve 3D udělali povedené Age of Mythology, ale to za prvé nebyl přímý nástupce AoE, spíš taková malá odbočka a za druhé běží AoE 3 na zcela novém grafickém enginu. Díky tuně screenshotů a videí, které už spatřily světlo světa, bylo dopředu jasné, že vývojáři nejsou žádní flákači a vyhrají si s každým detailem. Něco jiného je ale když to vidíte všechno v pohybu na svém monitoru. Grafika je prostě parádní, od stromů a budov až po jednotky. Prakticky kam se podíváte, tam vás čeká neskutečné množství detailů. Po obloze se prohánějí hejna ptáků, na rybníku občas vyskočí na hladinu ryba, v přírodě jsou zvířata, apod. Všude to prostě žije, takže nuda nehrozí.

    Dělové koule (které jsou zde také jako samostatné modely, mohou se odrážet, apod.) doslova trhají stavbu na kusy. Není nic neobvyklého, když doslova ustřelíte kus střechy nebo dokonce celou věžičku, která se zřítí na zem.

    Age of Empires 3 Co mě naprosto dostalo je implementace fyzikálního enginu Havok a s ním spojené rag-doll efekty. Pokud to dělem nakouříte do skupinky nepřátelských mušketýrů, zažijí si letecký den a to v naprosto přirozených pohybech. To ještě není nic tak převratného, ale až zaútočíte děly na budovu, to budete teprve koukat. Dělové koule (které jsou zde také jako samostatné modely, mohou se odrážet, apod.) doslova trhají stavbu na kusy. Není nic neobvyklého, když doslova ustřelíte kus střechy nebo dokonce celou věžičku, která se zřítí na zem. Také ničení staveb vojáky probíhá jinak, než jsme zvyklí. Žádné bezduché střílení do budovy, dokud se prostě nezřítí. Vojáci se shromáždí kolem budovy a začnou na ni házet zapálené pochodně. Je to sice malý detail, ale přispívá k celkovému dobrému dojmu ze hry.

    Age of Empires 3Ovládání mi sedlo a i přes absenci tutoriálu jsem si na něj zvykl prakticky během několika okamžiků. Menší výtku bych měl velikosti některých ikon, které jsou zbytečně velké. HUD tak zabírá asi třetinu obrazovky a to je zbytečně moc. Zvuková stránka hry je přesně taková, jakou jsme od Ensemble Studios očekávali, tedy výtečná. Každý národ mluví samozřejmě svou řečí a vše zvučí tak, jak by mělo. Hardwarové nároky nejsou nikterak krvavé, na mé sestavě Athlon 2500+@3200, 1GB RAM DDR400 a GeForce 6600GT běžěla hra naprosto bez problémů v 1024x768 a maximálními detaily, včetně FSAA. Celkově vzato mě demoverze na AoE3 nezklamala, ba naopak se na hru těším ještě víc. Doufejme, že vše poběží podle plánů a dočkáme se opravdu už v listopadu. Už teď si ale troufám říct, že AoE 3 bude bomba.

    Index očekávání: 90%


    Témata: Karavan, seznámení