Před necelými dvěma lety, na londýnském herním veletrhu ECTS v roce 1999, Blizzardi oficiálně oznámili vývoj Warcraftu 3, třetího dílu oblíbené strategické série, který však měl být úplně jiný než všechny předchozí části. V tomto případě už totiž nejde o RTS, ale o RPS a ačkoliv se na první pohled mění pouze jedno písmenko, rozdíl je závratný. Warcraft III: Reign of Chaos totiž bude pochopitelně i nadále strategickou hrou, ovšem nyní k ní vývojáři z Blizzardu přimíchají velké množství RPG prvků, díky čemuž poté vznikne nejočekávanější titul tohoto žánru, žánru RPS čili Role-Playing Strategy.
Jak už to tak u her od Blizzardu bývá, po ohlášení se snesl obrovský rozruch a všichni okamžitě začali zjišťovat nové informace. Aby také ne, Starcrafti i Diablo 2, tedy další herní série Blizzardů, totiž u hráčů sklidily obrovský úspěch a první dva díly Warcraftu jakbysmet. Všichni však měli trošku strach z nového žánru a nového zobrazení - Warcraft 3 je totiž 3D hrou, a ačkoliv si volnou rotaci kamery a podobné vymoženosti vychutnat nemůžeme, vypadá rozhodně dobře.
Abychom ale nezačínali grafikou, vrátím se k RPS. To ve Warcraftu III chápou a používají tak, že ve hře budete lovit různá monstra, prouzkoumávat světy, sbírat nejrůznější předměty a vůbec plnit questy, během nichž budete získávat experience bodíky a zvyšovat tak úroveň svých hrdinů. Á, hrdinové. V té záplavě informací, kterou jsme na E3 nasbírali, jsem vám málem zapomněl povědět, že se ve Warcraftu III objeví hrdinové, kteří povedou jednotky do boje, budou mít svůj vlastní inventář na speciální předměty a časem postoupí na nové úrovně. Nemyslete si však, že vám jeden hrdina bude stačit, každý totiž může vést omezený počet jednotek, který je závislý na dosažené úrovni. A chránit své hrdiny je důležité, vydělají vám totiž zlato, které je hlavním zdrojem příjmů ve hře a nebudete jej moci tentokráte získat těžbou, ale plněním různých úkolů, třeba právě zabíjením určitých významných potvor.
Blizzardi se rozhodli v případě bojů a dobývání měst použít starou známou věc - bude-li město napadeno, budete si jej moci samozřejmě opravit a dost možná se dočkáme i funkce, pomocí které si nastavíte automatické opravování a pokud na vás někdo zaútočí a bude-li úspěšný, začnou obyvatelé města poničené budovy opravovat automaticky bez toho, abyste se zdržovali zadáváním příslušného příkazu. Kromě toho se ve hře budou nacházet i neutrální města, která si budou žít vlastním životem nezávisle na tom, na koho útočíte či kdo útočí na vás, a v nich budete moci získat speciální předměty, nové jednotky či nejrůznější vylepšení. V tomto případě budou napadená města po čase automaticky svými obyvateli opravována, ovšem byla by hloupost, abyste na ně útočili, neboť žádné závratné experience tím nezískáte a ještě si odříznete možnost upgradovat své vlastnosti a získávat nové předměty či jednotky.
Pokud jde o herní vlastnosti, zaujali mě Blizzardi na své étrojkové prezentaci ještě jednou věcí - a sice realističností a vlivu bojovníků na prostředí, která se budou ve hře objevovat. Silné pojízdné jednotky si mohou razit cestu lesem či křovinami, při bojích nebude problém jednotlivé objekty poškodit a podobně. Co to znamená? Pokud pošlete vojáčka s lukem za hliněnou zeď, je logické, že ji nepřekoná, ovšem nikdo netvrdí, že pár ran z katapultu fasádu hliněné zdi krapet nevylepší a neprorazí vám tak dostatečně velký průchod. Podobně to funguje i s objekty, které vám v ničem nebrání, pokud se tedy právě střela z katapultu zatoulá do lesa, pokácí stromy do doby, než se její energie sníží natolik, že další stromy porazí ji. Ostatně tuto funkci využívá většina nových her (zejména akčních) a přinášejí tak dosud nevídané, avšak žádané a hráči prozatím kladně hodnocené prvky (možná proto, že si je hráči ještě neměli možnost pořádně vychutnat, a to ani v akčních hrách :o)).
Znáte-li původní Warcrafty, víte, že jste si na začátku hry mohli vybrat jednu ze dvou stran a za tu postupně celou hrou projít. Ve třetím díle tomu tak nebude, ačkoliv původně mělo být charakterů pět, dočkáte se nakonec pouze čtyřech volitelných stran - lidí, Orků, Temných Elfů a Nemrtvých. Ve hře se sice objeví i dříve ohlášení démoni, avšak jako nehratelná rasa, s níž budete moci komunikovat a která bude rozvíjet příběh, ovládat ji však bude sám počítač. Škoda, truchlit však nemusíme, Warcraft III vypadá i přesto velice dobře.
Jak už jsem uvedl na začátku preview, Warcraft 3 je kompletně ve 3D a neumožňuje plynulou rotaci kamery a volné zoomování. Důvodem je snaha zajistit optimální chod hry i na relativně slabých počítačích, nicméně i přesto, že původně měla být kamera úplně napevno a měnila se jen při animacích, viděli jsme na E3 možnost mírné změny úhlu pohledu (výškově, nikoliv pozičně) a předváděná verze hry umožnovala také mírné zoomování, což vám ukážeme někdy příští týden, až zpracujeme natočené video.
Pokud jde o vizuální podobu, rád bych zde zdůraznil, že se grafici z Blizzardu pořádně vyřádili a Warcraft 3 se díky tomu může pochlubit opravdu detailně propracovanými 3D postavičkami, pěkným herním prostředím, obrovskou spoustou doprovodných animací vtahujících do hry a vyhánějící její atmosféru hodně nahoru. Samozřejmostí jsou pochopitelně vizuální hody při kouzlení, zde si zase vyhráli animátoři a věřte mi, je to nádhera. Myslím si, že i laik by vydržel sledovat monitor se spuštěným Warcraftem s otevřenými ústy, zejména při bojích a animacích. Ona ani ta podmanivá středověká hudba totiž atmosféru Warcraftu 3 nijak nekazí.
Předpokládám, že už jste stejně natěšeni, jako my v redakci, takže závěrem bude asi dobré prozradit vám, kdy se hry dočkáme. Ačkoliv v našem obsáhlém preview z počátku loňského roku Alenka psala, že hra by měla vyjít koncem roku, odkládání u Blizzardu už asi nikoho nepřekvapí, a tudíž budeme rádi, když se Warcraftu 3 dočkáme o letošních Vánocích, reálněji bych však viděl první polovinu příštího roku, ačkoliv lidé z Blizzardu uvádějí, že Orkové a lidé jsou již hotovi, Temní elfové za sebou mají padesát procent vývoje a tento pokračuje dobře a nejvíce se toho bude muset udělat na Nemrtvých. Snad se tedy podaří vývojářům najít co nejdříve inspiraci a urychlí tím i vývoj Nemrtvých, aby slibovaný vánoční dáreček hráčům letos opravdu nadělili. Každopádně připravovat se můžete již nyní, k dispozici je totiž jak obsáhlá galerie screenshotů, tak i pěkný trailer z E3.