Take-Two v únoru řekli, že nebudou propouštět. Teď propouští 5 % zaměstnanců

  • 5
Společnost Take-Two je dalším gigantem videoherního průmyslu, který se odhodlal k masivnímu propouštění. Celá záležitost je tentokrát o to smutnější, že ještě v únoru letošního roku se ředitel Strauss Zelnick před novináři kasal, že na rozdíl od ostatních konkurentů nic takového v plánu nemá.

„Chtěl bych upozornit na to, že naší největší výdajovou položkou je marketing. Myslíme si, že to můžeme optimalizovat. Máme také spoustu výdaje třetím stranám, jako jsou licence za software, další dodavatele nebo externí služby a tam se vždy dá najít nějaká příležitost (k šetření).

Minulý díl série Grand Theft Auto patří mezi nejúspěšnější hry vůbec, chystaná šestka se určitě zahanbit nenechá.

Nejtěžší ze všeho je propouštět kolegy, a to v současné době neplánujeme,“ pravil ředitel úspěšného videoherního vydavatelství Take-Two Strauss Zelnick v rozhovoru pro magazín IGN, který vyšel 8. února letošního roku. O dva měsíce později, když oznámil propuštění 5 % zaměstnanců (zhruba 600 lidí), už ovšem hovořil úplně jinak.

„Představenstvo společnosti Take-Two Interactive Software, Inc. schválilo program snižování nákladů, jehož cílem je najít efektivní kroky napříč našim podnikáním a zvýšení marže, při zachování investicí do růstu. V rámci těchto snah racionalizujeme své rozpracované projekty, eliminujeme několik projektů ve vývoji a zefektivňujeme svou organizační strukturu, což povede k snížení počtu zaměstnanců i budoucí potřeby při přijímání nových,“ píše se v pravidelném výkazu pro Komisi cenných papírů (SEC) z 16. dubna. Reakce trhu na sebe nenechala dlouho čekat a akcie firmy po oznámení raketově vzrostly o zhruba 1 procento.

Abychom byly fér, masivní propouštění v posledním roce postihlo spoustu společností herního průmyslu, nevyjímaje ty největší hráče, jako jsou PlayStation, Xbox, Electronic Arts nebo třeba Riot. Jako hlavní důvody propouštění se obecně udávají příliš optimistické plány, které herní průmysl přijal během covidových lockdownů a také nástup umělé inteligence zjednodušující samotný vývoj. Z hlediska mediálního obrazu společnosti samozřejmě propouštění nevypadá úplně nejlépe, takže si někteří vývojáři ve svých vyjádřeních neberou servítky. „Ať žerou ho*na, myslím si, že jsou příšerní a myslím si taky, že jsou to zlí lidé,“ prohlásil například autor loňského hitu Dwarf Fortress na adresu bílých límečku, kteří dávají přednost krátkodobým zisků, na něž mají navázány odměny, před dlouhodobým směřováním firmy (psali jsme tady).

Akcionáři společnosti Take-Two se ovšem bát nemusí, přicházející Grand Theft Auto 6 bude bezesporu obrovský komerční hit,