Super Mario | foto: Nintendo

Sedm let pracoval na portu Maria, Nintendo mu ho zatrhlo po čtyřech dnech

  • 25
Společnost Nintendo je kromě skvělých her známá i důsledným vymáháním autorských práv. A výjimky nedělá ani kvůli na koleni vytvořeným projektům oddaných fanoušků.

Programátor, vystupující na internetu pod přezdívkou ZeroPaige, si na sebe upletl originální výzvu. Rozhodl se přenést v co nejvěrnější podobě oblíbenou hru Super Mario Bros. z herní konzole Nintendo Entertainment System (NES) na legendární domácí počítač Commodore 64. 

Super Mario Bros. for the Commodore 64

Vzhledem k rozdílným parametrům obou zařízení to byl vskutku náročný úkol, jehož splnění mu trvalo neuvěřitelných sedm let. Výsledek dlouhé práce je však obdivuhodný a jak se můžete přesvědčit z videa umístěného na konci článku, nedá se oproti originálu prakticky poznat rozdíl.

ZeroPaige výsledek své práce umístil volně na webové stránky a od herní komunity si za to vysloužil veliký respekt. Jenže radovat se z něj mohl pouhé čtyři dny. Přesně tak dlouho totiž trvalo právníkům Nintenda, než ho pod hrozbou soudních tahanic donutili jeho výtvor z internetu stáhnout.

23.dubna 2019 v 01:03, příspěvek archivován: 26.dubna 2019 v 12:55

Good times. Due to a DMCA takedown notice we had to remove the Super Mario Bros 64 download from our website blog post from 4 days ago. Hopefully everyone enjoys the #Commodore 64 #C64 game who was able to snag it.

Super Mario Bros. se na konzole Wii U a 3DS prodává i po třiceti letech za cca 120 Kč.

Nintendo je tvrdým vymáháním svých práv pověstné, a to i v případě desítky let starých titulů. O tom se loni přesvědčili američtí manželé Mathiasovi, kteří provozovali stránky LoveROMS.com a LoveRetro.co, na kterých nabízeli zdarma ke stažení klasiky jako Mario Kart 64, Donkey Kong Country, Pokémon Yellow nebo Super Mario World. Za to dostali od soudu pokutu převyšující dvanáct milionů dolarů (tedy více než 274 milionů korun).

K něčemu takovému v případě ZeroPaige nejspíše nedojde. Jeho cílem totiž bylo pouze překonat významnou technologickou výzvu, nikoli se na výsledku nějak obohatit. Přesto je škoda, že ani v takovémto případě nemůže Nintendo trochu přimhouřit oči.

Popravdě řečeno, je mi obliba této firmy mezi hardcore herní komunitou stále záhadou. Zatímco takové Electronic Arts jsou vláčeny bahnem, i když vydají povedenou originální hru, tento japonský gigant už desítky let dokola ždímá stále stejné značky a lidé mu za to ještě ve stoje tleskají. 

Jak si můžete přečíst třeba tady, jsem v redakci s tímto názorem osamocen.