Proč se úvodní ceny her nemění

  13:26aktualizováno  13:26
Ačkoliv je vývoj jednotlivých titulů odlišně nákladný, zaváděcí cena velkorozpočtových her je téměř vždy stejná. Jistě, najdou se výjimky. Například Starcraft 2 byl o několik set korun dražší.

Ilustrační obrázek limitované edice Halo 4

Jinak však minimální rozdíly nabízejí i kamenné obchody, kde v jiných odvětvích mnohdy probíhá lítý cenový boj o zákazníka. PC verze nové hry ale téměř vždy vyjde na 1 099 korun. Stávající situaci proto objasnila Kate Coxová ve svém článku pro server Consumerist.com.

Coxová říká, že sjednocení cen pro úvodní prodeje vynucují jednotliví vydavatelé. Smlouva s obchodem totiž stanovuje minimální cenovku, ze které plynou výhody pro obě strany. Vydavatelé vědí, jaké příjmy z prodeje mohou očekávat, a obchody nesoupeří snižováním cen. To v jiných odvětvích někdy vede až k prodeji pod hranicí ziskovosti. Obchody se tak liší například kvalitou služeb.

"Tyto fixní ceny znamenají, že prodejny na nových hrách příliš nevydělají. Velké obchody, jako Taget či Walmart, si mohou dovolit prodeje s malým ziskem, jako je tomu třeba u PlayStationů. Peníze vydělají jinde. Gamestop oproti tomu vydělá téměř polovinu prodejem bazarových her," píše Coxová.

Autorka upozorňuje, že tak dochází k umělému stanovování cen. To se však děje za podmínek, které nelze považovat za ilegální. Jednotlivé vydavatelství totiž tímto způsobem postupují, aniž by došlo ke kartelové dohodě. Zkrátka vycházejí z podobných obchodních studií, počítají se zavedenými praktikami a musí navzájem soupeřit o přízeň hráčů.

Situaci však během minulé dekády začala měnit společnost Valve, která provozuje digitální distribuci Steam. Ta totiž běžně nabízí slevové akce i na několik týdnů staré hry. Jenže návrh ekosystémů pro konzole předchozí generace s ničím takovým nepočítal a obchody Xbox Live i PlayStation Store reagovaly teprve pomalu.

Dnes již nabízejí podobné akce jako Steam, na rozdíl od PC však chybí konkurence a majitelé platforem tak nad situací mají absolutní kontrolu. A tvrdí, že svou cenovou politikou nechtějí podkopávat nohy kamenným obchodům.

Autor:
 

Nejčtenější

THQ Nordic koupilo české Warhorse Studios za 860 milionů korun

Kingdom Come: Deliverance

Vydavatelství THQ Nordic koupilo stoprocentní podíl v pražském vývojářském studiu Warhorse Studios, které před rokem...

Vývojář vrací fanouškům dvojnásobek darovaných částek, z jeho hry je hit

Rise to Ruins

Z nenápadné nezávislé hry se stal prodejní hit a její autor nyní svým nejvěrnějším fanouškům vrací peníze, které mu...

Vjel do kolejí, pak dostal další ban. Český streamer opět „úřadoval“

Český streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš měl 8. února 2019 drobnou dopravní nehodu v...

Komentátor a herní streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš se rozpovídal o tom, jak se svým autem skončil v kolejích. Posléze se...

Apex Legends má 10 milionů hráčů. Konečně vážná konkurence pro Fortnite?

Apex Legends

Bez jakékoli předchozí reklamy se v pondělí na trhu objevila nová free 2 play battle royale hra a doslova přes noc se z...

Komentář: Epic Store nic neumí a hráči ho nesnášejí, ale díky za něj

Epic Games Store

Nedávno oznámená exkluzivní spolupráce mezi novým digitálním obchodem Epic Store a vývojáři očekávané hry Metro: Exodus...

Další z rubriky

THQ Nordic koupilo české Warhorse Studios za 860 milionů korun

Kingdom Come: Deliverance

Vydavatelství THQ Nordic koupilo stoprocentní podíl v pražském vývojářském studiu Warhorse Studios, které před rokem...

VIDEO: Vzpomínka na svatbu v zombie akci Days Gone

Days Gone

Po parádních obrázcích z očekávané exkluzivity Days Gone, která vyjde v dubnu na PlayStation 4, přichází stylové video....

Starbreeze prodali práva na vydání System Shocku 3

System Shock 3

Pokračování kultovního System Shocku nevyjde pod hlavičkou studia Stabreeze. To bylo kvůli finančním potížím nuceno...

Najdete na iDNES.cz