Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: iDNES,cz

Pirátství je nafouknutá bublina. Skutečná čísla jsou zlomková

  • 57
Herní průmysl problém kradeného softwaru zveličuje. O tom, že to pro společnosti představuje problém, není pochyb. Podle vědecké studie však průmyslem prezentovaná čísla neodpovídají skutečnosti.

Akademici Anders Drachen, Kevin Bauer a Robert Veitch shromáždili data za tři měsíce. Analyzovali aktivitu na torrentových sítích, kde si lidé vybraný obsah sdílí navzájem. Podle vědců je studie největší svého druhu a závěrem je, že ve sledovaném období došlo ke stahování 173 her. A podílelo se na tom celkem 12,6 milionu uživatelů.

Výsledky jsou tedy v rozporu s informacemi uváděnými sdružením Entertainment Software Asociation (ESA). Jeho členy tvoří většina největších herních vydavatelství. Například společnosti Microsoft, Electronic Arts, Take Two či Ubisoft.

ESA tvrdí, že počet nelegálních stažení během jednoho měsíce dosahuje deseti milionů a týká se zhruba dvou set her. Vědci oproti tomu uvádějí, že je k dispozici jen velmi málo objektivních informací o rozsahu pirátství.

Podle studie mohou být informace zveřejňované sdružením ESA zkreslené, a to v zájmu boje s pirátstvím. Cílem prý může být přeceňování problému. Vědci však nepopírají, že softwarové pirátství i navzdory závěrům představuje zásadní komplikaci.

"Zdá se, že některá běžná tvrzení jsou mylná. Například, že se kradou jen střílečky. Během sledovaného období jsme zaznamenali značnou aktivitu i u her pro děti či u rodinných titulů," píše se v osmistránkové studii.