Dbrand Darkplates 2.0

Dbrand Darkplates 2.0 | foto: Dbrand

Jen ať nás Sony zažaluje, provokoval výrobce příslušenství. A dočkal se

  • 15
Vyměnitelné boční pláty na nových playstationech se staly předmětem sporu mezi Sony a výrobcem neoriginálního příslušenství Dbrand. Sony se nelíbí, že někdo jiný vyrábí tento typ příslušenství, samo ovšem žádné takové v nabídce nemá. Dbrand dělá nyní vše pro to, aby pláty mohl prodávat dál, má však na krku žalobu.

Logika situace ohledně vyměnitelných bočních plátů PlayStationů 5 je přinejmenším zvláštní. Sony konzoli vydalo před rokem a ačkoliv se oba modely (diskový i digitální) pyšní bočnicemi, které jde odepnout a vyměnit, výrobce doposud oficiálně žádné jiné neprodává. Samotné konzole jsou tedy pouze v jedné barevné variantě s bílými bočnicemi a to je vše. Není pochyb o tom, že má firma nějaké plány do budoucna, ovšem doposud se nic neděje, a proto tuto roli přebírají neoficiální výrobci. Jenže to se Sony nelíbí.

Zatímco na čínskou produkci z e-shopů typu Aliexpress si právníci Sony mohou nechat zajít chuť, firma se toto pravidlo snaží vymáhat alespoň u prodejců na západních trzích. Už dříve několik takových muselo pod vyhrůžkou právních kroků zastavit činnost. Posledním, na koho si Sony došláplo, je značka Dbrand. Ta však má o něco více elánu se proti krokům Sony ohradit.

Dbrand je proslulý svým trochu neotřelým marketingem. Vedle toho, že sponzoruje celou řadu známých youtuberů, je také proslulý svým poněkud sebevědomým, až drzým vystupováním na sociálních sítích. Takže třeba když se značce ozve zákazník, že mu kvůli svému dlouhému jménu nejde odeslat objednávku, na sociální síti se mu ozve zástupce firmy s vysvětlením, že není jejich vina, že ho jeho rodiče nemají rádi:

Velkou pozornost pak na sebe Dbrand strhl právě tím, že do prodeje uvedl vlastní bočnice pro PlayStationy 5 v matně černé barvě. Dokonce na ně nechal i vyrýt miniaturní symboly vzdáleně připomínající ty, které jsou typické pro PlayStation (kolečko, čtverec, křížek, trojúhelník). Plně vědomi, že si tohoto kroku všimne Sony, pak ještě k celému projektu připsali přímo na (nyní už nedostupné) produktové stránky: „Jen do toho Sony, zažalujte nás“.

Dbrandu nějakou dobu tato strategie procházela, ovšem v posledních dnech se i na ně upnula pozornost právního oddělení japonského technologického giganta. A poté, co Dbrandu skutečně dorazil příkaz k zastavení činnosti, musela firma přestat dělat ramena a trochu hořce stáhnout nabídku na bočnice s tím, že nová produktová stránka jen odkazovala na články v médiích, týkající se tohoto sporu.

K celé situaci pak ještě Dbrand přidal dlouhý komentář na diskusním serveru Reddit, kde se odkazuje třeba na to, že by Sony mělo také zažalovat Netflix za populární seriál Squid Game, kde se také objevují symboly připomínající ochrannou známku PlayStationu. A přirovnává celou situaci k tomu, když si někdo na své auto přidělá neoriginální nárazníky.

Dráždění právního oddělení Sony ovšem pokračuje dál. Krátce na to totiž Dbrand odhalil nový design bočnic, které chce v lednu 2022 nasadit do prodeje. A tentokrát si je jistý, že už žádné patenty Sony neporušuje. Bočnice nyní vypadají odlišně, nemají onen typický „zvednutý límec“ a navíc na boku najdete průduch pro chladící ventilátor.

Nyní je zase na tahu Sony. Ačkoliv si je výrobce neoriginálního příslušenství už jistý, že má navrch, není vyhráno. V původním příkazu od právníků Sony totiž stojí, že má firma zastavit prodej jakéhokoliv neoriginálního příslušenství pro playstationy, které i vzdáleně připomíná oficiální design. A Dbrand tak dodává, že jej pravděpodobně Sony k soudu dožene. Na to, jak to celé dopadne, si musíme ještě počkat.