Milionová hra zdarma a další novinky ze světa MMORPG

aktualizováno 
Bezplatné DDO vydělává pětkrát více, než jako placená hra a lidé z Blizzardu a NCSoftu spolu zkoušejí něco nového

Online hry na hrdiny, které nevyžadují placení za stažení herního klienta a obejdou se i bez měsíčních poplatků, jsou mor, který se stále častěji prosazuje i v západním světě. Nikterak kvalitní technické zpracování, hratelnost okopírovaná od úspěšnějších projektů, minimální interakce mezi hráči a hlavně bohatá nabídka způsobů, jak si hru zpříjemnit neustálým placením pár dolarů tu za léčivé lektvary, tu za kouzelnou zbraň. A protože výjimky potvrzují pravidlo, máme tu Dungeon & Dragons Online.

Historie DDO začala poměrně neslavně už před čtyřmi roky. Jako největší problém hry postavené na licencovaných pravidlech papírových Dungeon & Dragons se rychle ukázalo přílišné lpění na tradičním způsobu hraní v dobře organizovaných skupinách. To, co skvěle funguje s kamarády u jednoho stolu, v moderních onlinovkách úspěch neslaví. Hráči DDO rychle označili za příliš náročné a nezáživné.

Hra nakonec neuspokojila ani skupinové hráče odkojené "Dračím doupětem" - důvodem byla a stále je přetrvávající nemožnost se nějak intenzivněji vžít do role postavy, která žije v uvěřitelném světě. Za to může architektura, která je hodně podobná Guild Wars – pouze pár míst, kde se hráči můžou navzájem potkávat, jinak samé oddělené instance. Guild Wars to samozřejmě prošlo díky absenci měsíčních poplatků a silnému soustředění na taktické bitvy mezi skupinami hráčů.

Tvůrcům hry z Turbine trval boj s vlastními chybami několik let, vlastně až do loňského léta. V mezidobí nijak zvlášť nepomohly ani výrazné změny herního systému s přidáním obsahu pro hráče, kteří se za dobrodružstvím vydávají raději sami, ani několik rozšíření s novými úkoly a prostředími. Pomohl až odvážný krok inspirovaný právě Guild Wars a korejskými online rubačkami. Turbine v září 2009 zrušili povinné měsíční poplatky a představili DDO: Eberron Unlimited. Hru je možné stáhnout zdarma a bez placení hrát něco, co se dá označit jako slušná zkušební verze (časově neomezené hraní na omezené herní ploše nabízí i Warhammer Online nebo Age of Conan).

Kromě toho si hráči mohou dál platit měsíční poplatky, za které dostanou přístup k veškerému hernímu obsahu plus nějaké ty drobnosti navíc. A kromě toho je možné hrát bez měsíčních poplatků, ale občas vytáhnout peněženku na zakoupení přístupu k dalšímu obsahu.

Podle čísel, které Turbine zveřejnili ke čtvrtému výročí existence své hry, se na první pohled zoufalý krok vyplatil. Hru si od loňského podzimu stáhl milion lidí. Tohle číslo není až tak zásadní – milion stažení by pro online hru mohl znamenat i zásadní problém – v poplatcích za přenesená data a provoz serverů. Turbine ale vytáhlo mnohem zajímavější čísla. Od podzimu vzrostl na dvojnásobek počet předplatitelů, kteří za hraní platí stejně jako dříve 15 dolarů. Celkový obrat hry ale stoupl na pětinásobek původního objemu předplatného.

To znamená, že za přístup k obsahu a další bonusy zaplatí lidé více, než za standardní měsíční předplatné – také je jich na to více. Nám nezbývá než gratulovat k narozeninám i komerčnímu úspěchu. A přidat můžeme také link na stažení a registraci. Určitě použijte americké stránky, evropská verze, kterou provozují Codemasters, je totiž stále placená.

MMO nové generace od lidí z Blizzardu a NCSoftu
Svět se může těšit na další MMORPG "nové generace". Přelomovou hru založenou na skvělé grafice s filmovou hratelností, ve které hráči svými akcemi přímo ovlivňují herní svět, má na svědomí korejské studio Bluehole, které vedou veteráni z NCSoftu a Neowizu. TERA: The Exiled Realm of Arborea staví hráče v těle jedné z osmi ras (elfové nechybí) do člena federace Valkyon, která sdružuje bytosti žijící na povrchu – federaci přitom mají ovládat hráčské organizace. Revolučnost hry z popisu na oficiálních stránkách určitě nečiší, patrná není ani ze seznamu povolání a ras, ve kterém nechybí elfové, mágové ani válečníci. Převratně nevypadá ani grafické ztvárnění, které stylem i kvalitou připomíná horší Aion. Ale to není ta zajímavá část novinek z Koreje.

O něco zajímavější je, že hru bude v západních krajinách prezentovat nová společnost En Masse Entertainment, za kterou stojí dřívější viceprezident pro vývoj a výzkum v Blizzardu a jeden ze zakladatelů ArenaNetu Patrick Wyatt a další lidé z NCSoftu a Blizzardu. Nezvyklé je i to, že vydavatelská firma není nezávislá ani není majitelem studia Bluehole, ale je to přesně naopak. En Masse Entertainment založili Korejci z Bluehole jako svou dceřinou společnost pro obhospodařování západních trhů.

Pro En Masse to znamená výběr z již hotových korejských her, jejich úpravu pro západní trhy a marketing výsledných produktů. První hrou, která projde rozsáhlou lokalizací pro západní trhy, má být právě TERA, a to nejspíše počátkem příštího roku. O úspěch podnikání En Masse se bude starat dřívější technologický šéf NCSoftu Jae-Heon Yang v roli výkonného ředitele. Wyatt bude zastávat funkci provozního ředitele, produkci bude mít na starost producent Aionu Brian Knox a o samotný vydavatelský byznys se bude starat Chris Lee, který dělal na marketingových kampaních EA a Microsoftu.

Po WoW časopisu přichází publicistický Aion
NCSoft se svým Aionem na západě zabodoval o něco více než se hrami Tabula Rasa nebo Auto Assault, které už se dočkaly svého konce. Zájem hráčů se NCSoft snaží udržet (a další peníze vydělat) nabídkou vlastního časopisu. Na rozdíl od Blizzardu, pro který časopis vydává a tiskne britské vydavatelství Future Publishing, se ale NCSofdt rozhodl pro elektronickou formu.

Hráči tak za dolary dostanou přibližně 100 stránkové PDF, pouze 60 procent přitom bude tvořit redakční obsah, snad celý zbytek nevyplní reklama. Aby NCSoft hráče nalákal ke koupi, slibuje ke každému číslu unikátní předmět do hry. A předplatitelé dostanou samozřejmě něco extra. I takhle se dá začít s mikrotransakcemi.

Autor:
 

Nejčtenější

THQ Nordic koupilo české Warhorse Studios za 860 milionů korun

Kingdom Come: Deliverance

Vydavatelství THQ Nordic koupilo stoprocentní podíl v pražském vývojářském studiu Warhorse Studios, které před rokem...

Vývojář vrací fanouškům dvojnásobek darovaných částek, z jeho hry je hit

Rise to Ruins

Z nenápadné nezávislé hry se stal prodejní hit a její autor nyní svým nejvěrnějším fanouškům vrací peníze, které mu...

Vjel do kolejí, pak dostal další ban. Český streamer opět „úřadoval“

Český streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš měl 8. února 2019 drobnou dopravní nehodu v...

Komentátor a herní streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš se rozpovídal o tom, jak se svým autem skončil v kolejích. Posléze se...

Nastává herní svátek, vychází rovnou několik netrpělivě očekávaných pecek

Anthem

Herní průmysl dnes zažívá jedno z nejbohatších období roku, protože vychází rovnou několik titulů, na které jsme se již...

RECENZE: Kdyby vyšel Half-Life letos, vypadal by jako Metro: Exodus

Metro: Exodus

Čekali jsme hodně, ale dostali jsme ještě víc. Po patnácti letech od vydání Half-life 2 se konečně objevila hra, která...

Další z rubriky

Pět nejočekávanější her, které vycházejí v únoru

Metro Exodus

Ještě minulý rok to vypadalo, že únor 2019 budou druhé herní Vánoce. Několik větších kousků sice bylo takticky odloženo...

Nejočekávanější RPG roku 2019

Sekiro: Shadows Die Twice

Letos nás sice nečeká žádná pecka velikosti Kingdom Come: Deliverance nebo Falloutu, ale ani tak si fanoušci her na...

KOMENTÁŘ: Nedodělek, nebo příslib? Význam patchů ve hrách roste

Fortnite

Jedním z poznávacích znamení moderních her je jejich závislost na dodatečných úpravách všeho druhu. Řeč není pouze o...

Najdete na iDNES.cz