Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Horory jsou díky virtuální realitě mnohem děsivější, škoda, že je jich málo

Virtuální realita je tu s námi již nějaký pátek, revoluci do herního průmyslu však zatím nepřinesla. Spíše než na vážné hraní se zatím spíše hodí na odlehčené hříčky nebo předvádění před návštěvami. Výjimkou jsou ovšem hororové tituly, které dokážou nebývale živě zprostředkovat pocit skutečného ohrožení života.

Pamatuji si, jak jsem ještě na střední škole nebyl schopný pořádně hrát Aliens versus Predator z pohledu mariňáka, jednoduše na mě hra byla příliš děsivá.

Když vám hra dá zbraň a spoustu nábojů, opravdový strach se nedostaví.

Z pomalu se zrychlujícího pípání detektoru pohybu se mi vždy rozklepaly ruce a když na mě ze stínů vyskočil facehugger, vytahoval jsem napájecí kabel z elektriky, abych se na přisátého parazita nemusel už ani podívat.

O nějakých pětadvacet let a bezpočet dohraných i odkoukaných hororů později jsem se ovšem přistihl, že při hraní extrémně brutálního Callisto Protocolu jen znuděně okusuji párátko a jediné, čeho se opravdu bojím, je příliš krátký termín embarga na recenzi.

Od druhého Outlastu mě u počítače dokáže polekat máloco, na projekci filmů Festivalu otrlého diváka jsem usnul. Když je to „jen jako,“ člověk časem otupí a zvykne si. Nejvíce jsem si ten posun uvědomil při hraní remaku Dead Space: zatímco tenkrát jsem se téměř po každém uložení hry musel jít na chvíli uklidnit, teď jsem s přehledem masakroval zmutované příšeráky jako v klasické střílečce. A to je dnes grafika na úplně jiné úrovni.

Tak nějak už jsem se smířil s tím, že jsem moc cynický a svoji nezbytnou dávku bezpečného strachu (ne, v reálu se opravdu za statečného nepovažuji) budu muset hledat už jen v obskurních vodách nezávislé produkce… jenže pak jsem si půjčil PS VR 2.

Launchový Horizon Call of the Mountain mi sice v prvních minutách vyrazil dech, jenže po pár hodinách už si na hezkou grafiku člověk tak nějak zvykne a zůstane jen stereotypní hratelnost, která předchozím „velikým“ dílům značky nesahá ani po kotníky. S chutí jsem si znovu proběhl roztomilý Moss (viz recenze), opravdu mě však dokázal odpálit až Resident Evil: Village.

Horizon Call of the Mountain je sice fajn, jeho poklidné tempo vám však dá spoustu času všímat si nedostatků.

Ta hra přitom sama o sobě až tak děsivá není (viz naše recenze), hlavní hrdina má totiž k dispozici zbraň a spoustu nábojů. Takže se sice občas leknete nebo znechuceně odvrátíte oči od násilné scény (však vy víte, kterou mám na mysli), ale většinou problémů se dá prostě prostřílet. Verze pro virtuální realitu toho oproti „palačinkovému“ originálu nic extra navíc nenabízí, je však pro ni mnohem snadnější vás absolutně pohltit.

Kvůli tomu, že jste po nasazení helmy zcela odstřiženi od okolního světa, ztratíte odstup, a tak jsem se brzy začal nervózně otáčet po každém šustnutí, které se kde ozvalo. Zatímco u takového Horizonu vás pocit bezpečí brzo ukolébá a máte čas všímat si technických i designových nedostatků, tady vás možnost „vybafnutí“ neustále udržuje v neklidu.

Až ve virtuální realitě se z Resident Evil Village stává opravdový horor.

Možná to má něco společného s tím, jak funguje lidský mozek v případě ohrožení, možná jde jen o můj osobní problém, ale výsledkem je jeden z nejintenzivnějších zážitků, jaké jsem poslední dobou u nějaké hry zažil. A vlastně ne jen tady… z doby PS VR1 nevzpomínám na vysokorozpočtového Robinsona od technologických mágů z Cryteku ani na skvěle hodnoceného Astro Bot Rescue Mission, ale na béčkovou hororovou „chodičku“ Here They Lie. Sice už nevím, o čem její příběh vlastně byl, ale dodnes si vybavuji pocity, kdy jsem se plížil potemnělým tunelem a v okrajích parsku blikající baterky jen tušil kradmé pohyby nepřátel. Přitom jde o klasické herní klišé, které nabízí každá druhá akce z vlastního pohledu.

The Inpatient byl od pohledu laciný a plný klišé, díky virtuální realitě si ho však pamatuji i po letech.

O to víc mě mrzí, jak děsně málo hororových her si ve virtuální realitě můžu vyzkoušet. Ano, je tu Dark Pictures: Switchblade, jenže to je „jen“ kolejnicová střílečka ve strašidelných kulisách, se sofistikovaným terorem původní tetralogie (viz naše recenze posledního dílu Devil In Me) nemá bohužel nic společného. Resident Evil 7 navzdory nedávnému „next-gen“ patchi na PS VR2 z nějakého záhadného důvodu nejde, chystané hororové hity Outlast Trials a Amnesia Bunker bohužel podporu virtuální reality neplánují.

Ano, uvědomuji si, že většina lidí touží spíše po odpočinkových zážitcích, horory jsou však jedním z mála klasických žánrů, kde virtuální realita skutečně nabízí nějakou přidanou hodnotu. Z klasických stříleček se lidem dělá špatně, na AAA pecku typu Half-Life: Alyx je potřeba obrovský budget, Gran Turismo 7 je sice super, volant s pedály a závodní sedačka mně nabídly více než virtuální helma s gamepadem. A porno na PS VR 2 bohužel nejde.

Zvedne někdo hozenou rukavici, nebo bude z PS VR opět jen „rodinná zábava“ pro všechny, a vlastně pro nikoho?

Autor:
  • Nejčtenější

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Poslechněte si první skladbu z Kingdom Come: Deliverance 2

České studio Warhorse zveřejnilo první skladbu z chystaného pokračování historického RPG Kingdom...

Další dobrodružství archeoložky Lary by se mohlo odehrávat v Indii

Známá herní archeoložka Lara Croft by se mohla ve svém dalším dobrodružství Tomb Raider podívat do...

Sony ustoupilo. Víkendovou válku o hru Helldivers vyhráli hráči

Provozovatelé vynikající týmové střílečky Helldivers 2 po třech měsících od jejího vydání oznámili...

Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul

Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...