Čína. Ilustrační foto

Čína. Ilustrační foto

Herní firmy sužuje krize, on-line trh v Číně ale rapidně poroste

  • 3
Čínští hráči berou on-line hry jako nejlepší formu společenské zábavy.

Zatímco celý svět včetně velkých herních firem bojuje s důsledky celosvětové ekonomické krize, Číně je to v podstatě úplně jedno. Přinejmenším firmám angažovaným na tamním trhu s on-line hrami. Čína totiž pomalu přebírá od Koreje pozici nejlukrativnějšího trhu s on-line hrami.

Společnost Niko Partners, která se zabývá průzkumem trhu, zveřejnila několik zajímavých čísel ohledně čínského on-line trhu a zároveň i odhad jeho vývoje v následujících letech.

Online hraní v ČíněLoni byla hodnota čínského trhu s on-line hrami 3,57 miliardy amerických dolarů a pro rok letošní se předpokládá nárůst o celou jednu miliardu, tedy na 4,5 miliardy dolarů.

Tento trend má pokračovat i v dalších letech, takže v roce 2014 by se toto číslo mělo pohybovat zhruba kolem hodnoty 9,2 miliardy amerických dolarů. Průměrný meziroční nárůst je v horizontu následujících pěti let odhadován na úrovni 20,9 procenta.

"Zatímco globální ekonomický propad tíží vydavatele her po celém světě, čínského byznysu s on-line hrami se krize vůbec nedotkla," podotýká Lisa Cosmas Hanson z Niko Partners. "Tamní hráči pokračovali v nastoleném trendu, kdy on-line hry považovali za nejlepší dostupný a nepříliš drahý způsob společenské zábavy."

Dále pak zmiňuje, že na západě představuje on-line trh především potenciál pro vývojáře a vydavatele, ale v Číně se jedná o téměř "davovou" záležitost. "Zatímco na západě generuje on-line byznys dostatečně velký zájem a nabízí mnoho příležitostí k růstu, tak Čína je jednou ze zemí, kde je on-line hraní již nedílnou součástí trhu. Ta se navíc každoročně rozšiřuje o velké množství nových čínských zákazníků."

Nejde ale jen o prodej samotných her, případně poplatky s jejich hraním spojené, ale i o řadu přidružených věcí, tvořících dohromady úspěšný obchodní model. Výzkum společnosti Niko Partners tak například zjistil, že 63 % z oslovených čínských hráčů za věci spojené s on-line hraním loni utratilo víc peněz než v roce 2008.

Korejská krása, akce G-star 2009 Korejská krása, akce G-star 2009

Bez zajímavosti pak rozhodně není ani skutečnost, že 65 % z dotázaných hráčů se alespoň občas věnuje své zálibě v prostředí internetových kaváren. To je zároveň jedna ze složek výše zmíněného sociálního aspektu, díky němuž je on-line hraní v Číně tak úspěšné.

A na závěr ještě údaje o počtech hráčů. V roce 2009 se on-line hraní v Číně věnoval téměř sedminásobek všech obyvatel Česka, konkrétně 68 milionu hráčů. V roce 2014 pak má být podle odhadu jejich počet více než dvojnásobný, když se má pohybovat kolem hodnoty 141 milionů.

Pravda, vzhledem k celkovému počtu Číňanů se to nemusí zdát nijak mnoho, ale v loňském roce to představovalo více než 5% všech obyvatel. Navíc jsou to čísla, s nimiž snese srovnání snad jen World of Warcraft, který v době své největší slávy registroval zhruba 11 milionů uživatelů. Ironií osudu spadl tento počet někam k šesti milionům poté, co byl po neshodách s provozovatelem v Číně zablokován.