GeForce3 a John Carmack

  • 343
Minulý týden byl na výstavě MacWorld Expo v Tokiu představen nový čipset firmy NVIDIA, GeForce3 (dnes bude v USA představena jeho PC verze). Této akce se účastnil i John Carmack, který zde předváděl nový engine pro hru Doom 3 – můžete se seznámit s jeho dojmy z nových technologií.
NVIDIA a idSoft pomáhají firmě Apple
Majitelům a příznivcům jablečných počítačů, které jsou již mnoho let na ústupu ze své dávné slávy, se minulý týden dostalo nečekané cti. Ať už je to výsledkem přesvědčovacího umění staronového šéfa firmy Apple Steva Jobse, snahy Američanů zachránit tuto počítačovou legendu nebo odporem k Microsoftu, faktem je, že minulý týden byly na výstavě MacWorld Expo v Tokiu představeny dvě významné novinky, které byly dosud spojovány prakticky výhradně se světem PC: čipset GeForce3 a engine hry Doom 3.

John Carmack

John Carmack přijel osobně do Japonska, aby na počítači Apple Macintosh s operačním systémem MacOS-X a videokartou GeForce3 předvedl první ukázky enginu, na němž poběží Doom 3. Po svém návratu do USA se prostřednictvím svého deníčku svěřil veřejnosti s dojmy, které v něm čipset GeForce3 zanechal, a se svými úvahami o Doomu 3. Podle vlastních slov se spolupracovníky hodně diskutoval o tom, zda by měli vůbec něco ukazovat, když jsou s enginem i hrou ve velmi raném stadiu, a v blízké budoucnosti se k žádné další takové demonstraci nechystají. Ačkoli na rychlém wintelovském počítači běží engine o něco lépe, Carmack ocenil výkonnost Macintoshe, a to zejména s přihlédnutím ke krátké době, za kterou musely být programátory Applu vytvořeny příslušné grafické ovladače. Ambiciózním záměrem idu je vydat Doom 3 současně na platformách Windows, MacOS-X a Linux.

Je to fantastické...
Co tedy Carmack soudí o novém čipsetu po několika týdnech práce s ním?
„Stručná odpověď zní: GeForce3 je fantastické. Od doby uvedení Voodoo 2 jsem nebyl nikdy tak ohromen zvednutím výkonnostní laťky jako teď. Je zde tuna nových věcí, se kterými si mohou programátoři hrát. ... Programátoři grafiky by si měli co nejdříve jeden exemplář koupit. U spotřebitelů je to trochu těžší – momentálně nejsou na trhu žádné programy, které by vlastností GeForce3 uměly správně využít, ale je fakt, že všechno zřejmě poběží o něco rychleji než na GeForce2, obzvlášť se zapnutým antialiasingem.

I když je Radeon v mnoha směrech dobrý, má stále dost nedostatků na to, abych mohl prohlásit, že momentální nejlepší dostupnou kartou na trhu je GeForce2 Ultra – NVIDIA tedy v podstatě právě sesazuje z trůnu svůj vlastní produkt. ... Název GeForce3 je poněkud nešťastný, protože GeForce2 bylo pouze urychlením původního čipsetu GeForce, zatímco GF3 představuje velkou změnu architektury.

Programování vrcholů je pravděpodobně nejradikálnější novinkou, a narozdíl od většiny „radikálních novinek“ se zde ukázalo, že se jedná o proklatě dobrou věc. Programovací jazyk je jasný a srozumitelný a disponuje výbornými vlastnostmi... Instrukce pro programování vrcholů jsou tím, čím mělo být SSE.

Myslím, že v příštích několika létech se věci opravdu vyčistí. Všechna moje snaha se soustřeďuje na zajištění toho, abych měl po Doomu pro programování k dispozici zcela čisté a flexibilní rozhraní, a myslím, že tomu tak bude. Trh se scvrknul jen na dva významné hráče – NVIDII a ATI. Matrox, 3DLabs nebo některá z neznámých firem nás sice může všechny překvapit, ale tempo vývoje je pěkně rychlé. Myslím, že bych byl o něco spokojenější, kdyby na tomto poli existoval třetí významný hráč, ale nemohu kritizovat cestu NVIDIE k úspěchu.“