V pondělí začala v San Francisku největší čistě odborná herní akce vůbec – Game Developers Conference. Minulý rok se GDC zúčastnilo více než 12 500 vývojářů, programátorů, vydavatelů, výrobců vývojových nástrojů a dalších lidí, bez kterých bychom se po večerech (a někdo v práci) nudili. Letos se herní vývojáři ve Frisku sejdou již po dvacáté a program konference tomu odpovídá. Na své si přijdou nejen účastníci přednášek herních guru, ale i obyčejní uživatelé, ke kterým z GDC plynou v přílivové vlně informace o novinkách. Přestože GDC sotva začala, už se toho provalilo dost, třeba mobilní hry ovládané foťákem a GPS, 512MB paměťová karta pro Xbox 360, Nokia N-Gage 3.0 nebo vibrace pro PS3. Nejdříve se ale podíváme, jaké zajímavé přednášky neuvidíme.
První přednáška konference patřila Tripovi Hawkinsovi ze společnosti Digital Chocolate, který se věnoval budoucnosti mobilního hraní, nikoho asi nepřekvapí, že podle obsahu přednášky budou mobily tou nejdůležitější herní platformou vůbec. Nejprve se ale musí vypořádat s řadou problémů. Tím největším je distribuce her, protože doteď si úspěšně stáhlo nějakou hru do mobilu pouze 5 % uživatelů.
Zároveň se vývojáři budou muset soustředit na nové způsoby, jak hráče zaujmout, oprašování starých úspěšných her totiž přestává stačit. Ono by stačilo, problém je v tom, že pro zájem nostalgiků se špatně prodávají inovativní, technologicky vyspělé mobilní hry. Důležitější než oslovení pamětníků je tedy podle Hawkinse nalákání příležitostných hráčů, kteří dokážou uživit tisíce webových serverů se hrami ve flashi. Jako největší tahák na mobilním hraní ale Hawkins vidí v možnosti hrát online i v kontaktu s ostatními hráči, třeba přes bluetooth.
Sony a Hra 3.0
Pro mnohé bude klíčová přednáška Phila Harrise, šéfa vývojových studií Sony Computer Entertainment, která přijde na pořad dne ve středu 7. března. V jejím rámci má Sony odhalit nové, dosud neoznámené hry pro svou vlajkovou loď, ale také rozšíření online služeb pro PlayStation 3. Spekuluje se přitom o online zpravodajství podobném Wii kanálům, a to včetně možnosti vytvoření vlastní postavičky, která bude hráče reprezentovat ve hrách, žebříčcích i při komunikaci s ostatními uživateli online služby. Motto přednášky? Hra 3.0 – nová generace herní zábavy. Na stánku Sony potom bude k vidění vývoj aplikací v prostředí operačního systému Linux na PS3, Unreal Engine 3.0 a hry dostupné prostřednictvím Playstation Network.
Nintendo a zavřená ústa
Na Sony naváže ve čtvrtek Nintendo přednáškou své ikony, autora Zeldy a Nintendog, Shigeru Miyamota. Ve své přednášce se chce věnovat inovativnímu přístupu k hraní, jako příklad uvede Nintendo DS a Wii. Na konferenci se však nejspíš nedozvíme nic nového – Nintendo totiž očekává velký odkup svých akcií. To u nás nic neznamená, ale vzhledem k takovému obchodu se Nintendo musí zdržet všech velkých prohlášení, aby nedošlo k nežádoucímu ovlivnění ceny akcií. Oni ani nesmí, akcie totiž podle všeho zamíří do USA, kde je v platnosti poměrně přísný zákon (Sarbanes-Oxley Act), který stanoví, jaké informace společnosti mohou a nemohou zveřejňovat.
15 mužů na truhle mrtvého muže
Na nedostatek diváků si zcela jistě nebude stěžovat výkonný ředitel id Software, který stráví hodinku povídáním o tom, jak piráti škodí a neškodí hernímu průmyslu. Zajímavě zní název jeho přednášky: Problém herního pirátství: 15 mužů na truhle mrtvého muže. Název fiktivní písně z knihy ostrov pokladů svádí k myšlence, že tahle přednáška bude docela zábavná. Id Software o pirátství ví své, jeho hry se pirátily už za dřevních dob počítačů, a firma stále stojí pevně na nohou. Tím neříkáme (a ani Todd Hollenshead to asi neřekne), že je kopírování her v pořádku, jen se nebude bát přiznat, že nějaký pozitivní efekt mít může. Třeba, když se v pirátech probudí svědomí. Každopádně se na závěry postavené na deseti letech zkušeností z první ruky docela těšíme.
Microsoft a 512 MB bude stačit každému
Microsoft se na GDC nebude nijak zvlášť omezovat. Větší volnost však nestanovil sám sobě, ale vývojářům, kteří nabízejí své hry prostřednictvím služby Xbox Live. Namísto dosavadního limitu 50 MB na hru mohou přidávat zvuky, grafiku a další cerepetičky, dokud nedosáhnou trojnásobného objemu dat. Microsoft uvolněním limitu reaguje jednak na nemožnost směstnat hru Castlevania: Symphony of the Night, jednak na stále lepší dostupnost rychlého internetu. Microsoft zároveň začíná prodávat novou paměťovou kartu pro Xbox 360 Core. Oproti původní 64MB kapacitě nabízí nyní osminásobek, tedy celých 512 MB, které by měly stačit každému, kdo si bude chtít zahrát XBLA hry na Xboxu bez pevného disku.
Na GDC Microsoft také zahájí novou soutěž Dream-Build-Play pro nezávislé vývojáře. Nabídne jim 10 000 dolarů a smlouvu na distribuci hry, pokud vyhrají v soutěži o naprogramování co nejlepší hry prostřednictvím zdarma dostupných nástrojů XNA Game Studio Express. Oceněných bude více, Microsoft má v zásobě více než 20 dárků pro další nadějné účastníky soutěže. Aby Microsoft podtrhl schopnosti XNA Game Studia, představil akční titul Schizoid, první titul vyvíjený právě v tomto prostředí. Soutěž bude probíhat až do 2. července, vyhlášení výsledků proběhne 13. srpna. Microsoft na GDC sponzoruje ještě jednu soutěž – bleskovou. Účastníci budou mít na vývoj hry pouhé 4 dny.
Intel štědřejší
Vlastní soutěž pro vývojáře na GDC pořádá i Intel, na odměny ale věnoval skoro 10x více než Microsoft, tedy 95 000 dolarů. Již druhý ročník Game Demo Contest je otevřený všem zájemcům odkudkoliv na zeměkouli, soutěžit se bude ve dvou hlavních kategoriích a vítězové si odnesou po deseti talířích. První cenu dostane vývojář nejlepší hry pro čtyřjádrové procesory, druhou dostane vývojář, který nejlépe využije nové technologie v oblasti mobilních her.
Sony se klepe
Sony se po soudních sporech dohodlo s Immersion ve sporu o neoprávněném využívání vibrační technologie v ovladači pro PlayStation 2 a o uvedení nových, oficiálních, vibračních zařízeních pro své produkty. Immersion tak dostane téměř 100 milionů dolarů z požadovaných tří set plus náhradu výdajů. To znamená jediné – PlayStation 3 se na 99,99 % dočká vibrací v ovladači SIXAXIS a podpory vibrací u volantů a dalšího příslušenství. Fanouškové Gran Turismo a dalších her se již jistě těší. Zbývá jen, aby si někdo v Sony nafackoval za lži o nemožnosti skloubit senzory v SIXAXIS s vibračními motorky.
Nokia a otevřená N-Gage
Výrobci holínek a toaletního papíru z Finska se rozhodli obživit N-Gage. Tentokrát ale pouze jako službu podobnou Xboxu Live s volně přístupným vývojovým rozhraním N-Gage SDK 1.0 a podporou telefonů na platformě S60 s operačním systémem Symbian, kterých už jsou na světě desítky milionů. Vývojáři budou mít k dispozici testovací nástroj SNAP. Nové hry budou založeny na Javě. Mezi prvními tituly budou Asphalt 3, Street Rules, Brothers In Arms: Hell’s Highway, Brain Challenge a Midnight Pool od Gameloftu nebo FIFA 2008 od EA. Nokia již oznámila podporu dalších vývojářských studií a vydavatelů včetně Glu Mobile, Indiagames a THQ. Uvidíme, jestli se Finové poučili z neúspěchu původní N-Gage a nasadí alespoň trochu přijatelné ceny.
Šéf herního vývoje Nokia na GDC zároveň představí koncepty nových her, které by měly hráče zatáhnout více do dění, a to hlavně netradičním ovládáním. Slibovat bude třeba hru ovládanou digitálním fotoaparátem v telefonu a kontrolu pohybu hráče přes GPS v mobilu. Ostatně za koncept hry, která využívá Bluetooth a foťák pro simulaci tenisu, už Nokia obdržela nějaké to ocenění. Uvidíme, kolik z toho se nakonec stane realitou, úspěch Wii ale napovídá, že šance by tu byla.