GameEkonom: Konec hraní v práci

  • 732
Podlí IT správci zahajují tažení proti nežádoucím hrátkám v zaměstnání *** Dnešní vývojáři jsou šťastní parchanti *** Herní vývojáři dluží miliony na autorských poplatcích *** Nad novou Larou budete slintat *** Růžová Playstation jako vánoční hit

Určitě to znáte sami. Šéf je mimo firmu, kolegové kafrají o ničem a vám se prostě nechce pracovat. Zprávy na internetu máte přečtené, na chatu jen paka… Tak si dáte partičku solitéru, nebo pokud na to váš počítač stačí, spustíte Counter Strike nebo alespoň na chvíli kouknete, jak to vypadá ve Světě Warcraftu. Přessně tyhle činnosti jsou trnem v oku (nebo spíš osinou v zadku) správcům firemních sítí. Nejen, že to tvrdí studie bezpečnostní firmy Sophos, ale stejný názor měli i všichni systémáci, kteří GameEkonomovi přišli na jeho zálibu v online hraní. Nebyli výjimkou, podle zmíněné studie by chtělo hraní ve svých sítích zakázat 90,4 % zpovídaných adminů, 62 % tuto možnost dokonce pokládají za důležitou pro "zdraví" spravované sítě. Důvody jsou zřejmé, zatížení síťového připojení, zvýšení příkonu počítačů a dramatický pokles produktivity práce, na které záleží ve spoustě firem prémie.

Zveřejnění výsledků studie se neobjevilo náhodou, podporuje vydání nové verze bezpečnostního nástroje, který je zaměřen právě na zablokování oblíbených her. Sophos Appliacation Control začne s úderem nového roku ve firemních sítích hledat hry od přibližně patnácti velkých vydavatelství včetně EA, Eidosu nebo Segy. Co Sophos najde, uživatel už vícekrát nespustí. Časem chce Sophos likvidovat i hry od vydavatelů, se kterými nemá uzavřenou smlouvu. K rozšíření nástroje, který jinak brání například provozu ICQ, Skype nebo torrent klientů, přispívá jeho cena – pro uživatele placeného antiviru Sophos je zdarma.

Až dosud je to všechno vlastně dobré – pokud to zaměstnavatel nepovolí, nemají hry na počítačích co dělat. I když se nám to nelíbí (a někteří z nás děkují bohům za své shovívavé šéfy či vhodnou volbu povolání), za HW i energie platí firma, takže by měly firmě sloužit. Právo na hraní v pracovní době můžete zkusit vyhádat prostřednictvím odborů do kolektivní smlouvy. Problém je v něčem jiném. Totiž ve snaze udělat z Application Control něco výjimečného. Zabránění instalace a spuštění neautorizovaných aplikací totiž nabízí kde kdo a většina administrátorů si dokáže svou síť zabezpečit i bez bezplatného přídavku k nepříliš úspěšnému antiviru. Jako základ stačí uživatelům dát účty s omezenými právy a na firewallu povolit pouze firemní aplikace. Ale to by bylo příliš jednoduché a Sophos by se nedostal do médií. Škoda, že svou tiskovou zprávu nepodali ještě dramatičtěji. "Sophos zabrání online násilí" – to by byl trhák!

Dnešní vývojáři jsou šťastní parchanti
Cokoliv Microsoft udělá, hned to vyvolá hrubá slova a urážky. V případě vývojářského prostředí XNA Game Studio Express však slova o šmejdech byla pozitivní. To jen Peter Molyneux, šéf herní firmy Lionhead a autor slavných Populous, Fable nebo White & Black, komentoval uvolnění bezplatného vývojového nástroje pro Windows Vista Xbox 360. Když Microsoft XNA Game Studio představoval, málo kdo si uvědomil, co přesně může něco tak abstraktního, jako vývojový nástroj, přinést. A většina z hráčů si to stále neuvědomuje. Výstižně to ale při uvedení produktu řekl Chris Satchell z Microsoftu – je to jako YouTube pro videohry. A pokud byl prvnímu Xboxu vyčítán nedostatek her, XNA Game Studio to může dramaticky změnit. Možná se dočkáme i těch jednoduchých, ale zábavných her, po kterých všichni voláme. Možná… ale to záleží jen na tom, kolik lidí, a jak schopných, se do programování pustí.

No, a Peter Molyneux ve svém proslovu na akci Microsoftu pronesl: "Jste šťastní parchanti, protože web je skvělé místo pro šíření vašich nápadů. Jestli se z XNA opravdu stane herní, bude to báječné. " Začínajícím vývojářům Molyneux dal i hezkou radu: "Pokud se chcete stát součástí herního průmyslu, není nic lepšího, než hráčům nabídnout demoverzi. Nic lepšího. Leda byste měli spoustu peněz. Zároveň musíte být nadšení pro to, co děláte. Nemůžete dělat hry bez toho, aby to pro vás bylo orgasticky vzrušující." Ano, Peter Molyneux je oficiálně úchyl.

Herní vývojáři dluží miliony na autorských poplatcích
Asi nejlépe vystihuje situaci v herním průmyslu rčení o kovářově kobyle. Nejen ta chodí bosa. Na boty možná nemají někteří vlastníci autorských práv, kteří je poskytli herním firmám. V účetnictví mnoha vývojových firem auditoři ze společnosti Media Forensics našli nedostatky. Jen takové drobné – kvůli neúmyslným a možná i úmyslným přehlédnutím připravil herní průmysl držitele autorských práv za poslední čtyři roky o více než 8,8 milionu britských liber. Račte si to vynásobit čtyřiceti pro přibližnou částku v korunách.

Ve všech auditovaných firmách včetně Bethesdy, Criterionu, Rebellionu nebo Blitz Games narazili auditoři na nějaké nedostatky. Částka 8,8 milionu liber zahrnuje výsledky auditu podeje standardních krabicových verzí, stahovatelného obsahu, licencovaného obsahu, OEM verzí a mobilních verzí her. Media Forensics přitom zdůrazňuje, že ve většině případů jde skutečně o neúmyslné chyby a ne o podvodné jednání. Důvodem jsou často složité a nedokonalé smlouvy. Pánové v herních firmách by se měli zamyslet, jejich chyby by totiž mohly vyvolat, že autorské právo a placení licenčních poplatků není důležité. Dalo by to špatný příklad všem, kdo si hry poctivě kupují.

Nad novou Larou budete slintat
Nikoli dvě devítky, ale sexappeal je nejsilnější zbraní nejpopulárnější virtuální ženy světa. Lara Croft se po oslavě deseti let vrátí ještě jednou v nové hře pro nexgen konzoly. A Ian Livingstone z Eidosu sází na osvědčené křivky – je přesvědčen, že hráči budou nad novým modelem Lary ve vysokém rozlišení skutečně slintat. Bohužel, to zajímavější, hratelnost, si Livingstone nechal pro sebe, stejně jako další detaily. Ale to je dost možná tím, že grafici si mohli hrát ve Photoshopu a 3D Studiu, ale programátoři zatím pilně pracují teprve na onom výročním titulu, který oslaví desáté narozeniny Lary Croft. Jenže koho zajímá, že hrnaí rhy bude vypadat jako sledování televize?

A když už jsme u toho, Eidos prozradil, že jedná s filmovým studiem Paramount o třetí výpravě Lary do kin. Paramount už slíbil, že zajistí scénáristu. To zatím neznamená, že se rozjelo natáčení a třetí filmový Tomb Rider je jistý, jen je vše na dobré cestě. Kromě slintání nad novou podobou virtuální hrdinky se Livingstone pochlubil také tím, že herní série již vydělala přes miliardu dolarů při prodeji 30 milionů krabic se hrou.

Růžová Playstation jako vánoční hit
V obchodech jste si možná všimli poměrně velké krabice s růžovými obrázky. Pokud jste byli v herní prodejně, šlo nejspíše o speciální dívčí verzi konzoly Playstation 2 ve verzi PSTwo – malé, štíhlé a vesele barevné. Zatímco u nás se PSTwo Pink moc neprodává, v Británii jde o stejný vánoční hit, jakým se loni stal RAZR od Motoroly v jedovatě růžovém odstínu. Lákadlem však není pouze barva. Za nádhernou cenu (u nás kolem 5000 v online obchodech) totiž dostanete hned dva ovladače a paměťovou kartu, vše růžové. V Británii navíc distributor přidal ještě hru SingStar a růžovoučké mikrofony. Sony se od Motoroly použila a nabízí v růžové také kapesní PSP, na holky to nejspíš platí. A pánové mohou litovat, že nejsou barvoslepí.