GameEkonom – u koho skončí hry od 3DO?

  • 732
Austrálie po roce dohadů zakázala prodej mod-čipů. || Internetovými kavárnami a hernami řádí bouře drobných krádeží. || Již tento týden proběhne aukce titulů od 3DO – odhadujeme, kdo je skoupí.

Mod-čipy u protinožců nakonec nelegální – pondělí 4. srpna 2003
Není to tak dávno, co si australská vláda šplhla u tamních hráčů – zhruba před rokem se totiž vzepřela požadavkům Microsoftu na postavení mod-čipů mimo zákon. Argumentovala tím, že ačkoliv je možné tato zařízení zneužít ke spouštění pirátského softwaru na konzolích, mají i legitimní využití – například lze díky nim spouštět software a filmy legálně zakoupené v jiných geografických oblastech.
Teď je situace trošku jiná. Vše začalo tím, že společnost Sony zažalovala Eddyho Stevense, který tyto čipy prodával – a neuspěla. Nepodařilo se jí totiž dostatečně prokázat, že tento hardware dokázal obejít implementovaná ochranná zařízení. Zmíněný člověk šel sice stejně za mříže, protože soud jej uznal vinným z jiných přečinů, ale pro všechny „čipaře“ se jednalo o slavné vítězství. Jenže jejich radost byla předčasná. Sony se totiž odvolalo, lépe se na proces připravilo a tentokrát žaloba prošla.
Současný výklad zákona je trošku paradoxní. Vlastnictví mod-čipů je plně legální, ale jejich prodej ne. Soud je tedy postavil na stejnou úroveň, jako jsou u nás třeba drogy. A co si budeme povídat, to už je trošku jiný šálek klokaního mléka.
Zdroj: The Register

Hráči, pozor na kapsáře! – úterý 5. srpna 2003
Herním světem se začíná šířit nový trend: drobné krádeže v hernách a internetových kavárnách. Obětí přitom nejsou jejich provozovatelé, od kterých by si někdo „vypůjčil“ myš nebo klávesnici – na to si dávají příliš dobrý pozor – ale zákazníci. Ti jsou totiž většinou tolik ponoření do online bitev, že si nevšímají, co se kolem nich děje. A jaké je potom jejich překvapení, když chtějí odejít a zjistí, že nemají peněženku, mobilní telefon nebo celý batůžek. Connita Chauová z Oddělení prevence proti zločinu v Hongkongu, kde je tento problém nejpalčivější, uvádí, že nepomáhá, ani když si necháte věci na stole, kde na ně dobře vidíte. Jak se totiž soustředíte na dění na monitoru, těžko periferním viděním zahlédnete, jak se někdo kolem vás ochomýtá – zvlášť když máte na uších sluchátka. „Budeme se snažit majitele zmíněných provozoven přimět k tomu, aby umožnili zákazníkům nechat si cennosti v zamykatelných skříňkách,“ řekla Chauová. Sice to potom v hernách bude vypadat jako někde na plaveckém stadiónu, ale jistě by to krádežím mohlo alespoň částečně zabránit.
Zdroj: The Standard

Kdo získá práva na hry od 3DO? – čtvrtek 7. srpna 2003
Již tento čtvrtek bude probíhat aukce na práva k titulům a sériím od firmy 3DO, která v květnu tohoto roku pod tíhou finančních závazků vyhlásila bankrot. Pokud se někdo bál, že o licence na hry jako Heroes of Might and Magic či Four Horsemen of Apocalypse nebude zájem, tak by se jako věštec rozhodně neuživil. Registrovalo se totiž sedm společností – a nejsou to žádní nýmandi. Konkrétně se jedná o firmy Microsoft, Eidos, Ubi Soft, JoWooD, Namco Hometek, Turbine Entertainment a Crave Entertainment.
Otázkou je, komu práva nakonec připadnou. Je jasné, že přednost dostane nejspíš ten zájemce, který koupí celý balík titulů. V tom případě by připadala v úvahu jen trojice Microsoft, Eidos a Ubi Soft, protože jejich záběr je sám o sobě dostatečně široký na to, aby se jim hodily strategie, sportovní hry, akce i mainstreamové tituly. Pochybnosti máme ohledně JoWooDu – i v tomto případě se jedná o firmu s velkým portfoliem, ale její finanční situace není zrovna nejrůžovější. Na druhou stranu by si tím mohla dobře pomoci, protože by se tak snadno dostala k sériím se zvučnými jmény, což by potřebovala jako sůl. Namco moc v úvahu nepřipadá, protože japonský vkus je trošku jiný než ten evropský a nedovedeme si představit, že by třeba další díl Heroes of Might and Magic vznikl pod taktovkou lidí ze Země vycházejícího Slunce. Turbine i Crave jsou zaměřené tak úzce, že budou mít zájem spíš jen o konkrétní tituly či patentové technologie. Ale co bychom zde věštili z křišťálové koule (zaprskaného monitoru) – za pár dní se rozhodne. Sami bychom si vsadili buď na to, že hry skončí u Eidosu či Ubi Softu, nebo se strhne bitva o pár titulů a ostatní zůstanou ležet ladem.
Zdroj: Reuters

Střípky a zajímavosti:
- Společnost Nintendo, přesněji řečeno jeho vývojářské studio HAL Laboratory, opustil uznávaný vývojář Masahiro Sakurai, který vdechl život hrám jako Kirby nebo Smash Bros. Sakurai prohlásil, že odešel z vlastní vůle. Příčinou prý nebyly špatné vzájemné vztahy, nýbrž touha vstoupit do jiné firmy. Šušká se ovšem, že byl nespokojen s tím, že u Nintenda se nemůže věnovat titulům, kterým by rád. Místo, kam nastoupí, zatím ještě není známo a nejspíš to neví ani on sám. Na volné noze ale asi moc dlouho nezůstane.
- Vývojáři ze společnosti IO Interactive si mnou ruce. Druhý díl jejich Hitmana jim zajistil tolik zakázek, že hodlají do konce roku najmout dalších 20-30 zaměstnanců. V současnosti jich mají zhruba 120 a chtějí pracovat na pěti až šesti projektech najednou.
- Vydavatelská společnost Eidos se rozhodla otevřít si pobočku v Austrálii. Toto rozšíření je jasnou známkou toho, že zpoždění a poměrně slabý komerční úspěch několika klíčových titulů firmu neoslabil zdaleka natolik, jak si to konkurence přála.
- Bývalý klíčový pracovník společnosti Black Isle Studio Feargus Urguhart si založil vlastní vývojářskou firmu – Obsidian Entertainment. Trošku mu v tom pomohli přátelé z BioWare, protože okamžitě po vytvoření studia navázaly obě společnosti úzkou spolupráci – a Obsidian Entertainment tak má hned od začátku o zakázky postaráno.
- Společnosti CDV se v poslední době moc nedaří. Není to sice žádná tragédie, ale již několik let se pohybuje ve ztrátě a tržby nijak výrazně nerostou. Její vedení se tedy rozhodlo podstoupit masivní restrukturalizaci a přehodnocení vydavatelského plánu. Jako první to odnesla dlouho očekávaná (a odkládaná) vesmírná strategie Galaxy Andromeda. Uvidíme, kdo bude na řadě další.
Zdroj: GamesIndustry, Boomtown, VE3D, CDV


Témata: Microsoft, software, Sony