Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

BioWare: nemá smysl snažit se o špičkové hry

Snaha o vývoj vynikajících her je podle šéfa studia BioWare zbytečná, protože je umí udělat jen pár studií.

Mass Effect 2

Se zajímavou teorií se nechal slyšet Greg Zeschuk, jeden ze šéfů a spoluzakladatel vývojářského studia BioWare. Podle jeho názoru mnoha studiím škodí, když se snaží vytvořit co nejlepší hry. Stojí je to totiž značné úsilí i peníze a výsledek tomu ve většině případů neodpovídá. Opravdu špičkové hry totiž podle Zeschuka umí vytvořit pouze "Top 10" herních studií po celém světě.

Greg ZeschukJe jasné, že mezi takováto studia počítá Zeschuk i BioWare. Zda oprávněně, to už je na posouzení každého hráče. Faktem ovšem je, že nejnovější počiny této firmy slaví značné úspěchy a jak Mass Effect, tak i Dragon Age, si našly ihned po vydání velké množství fanoušků a v prvé řadě i zákazníků.

Pro většinu vývojářů vidí Zescguk mnohem lepší příležitosti při vývoji méně ambiciózních titulů. "Je tady větší konkurence než kdy předtím a je to nebezpečnější než kdy předtím," řekl na konferenci vývojářů v Brightonu. "V současnosti je to něco (špičkové hry), za čím není vhodné se hnát."

Do značné míry to podle něj souvisí i s opatrností vydavatelů, která je v rovněž o poznání vyšší než dřív. Zároveň se neustále zvyšují výrobní náklady nových her, ale pouze málo titulů se prodává tak dobře, aby Mass Effect 2generovaly vysoké zisky.

Vydavatelé tak jsou již jen velmi zřídka kdy ochotni podstupovat rizika, která souvisejí s dlouhým vývojem potenciálně špičkové hry. "Jsou tady sice nějaké výjimky, ale stojí to hodně a je potřeba si správně stanovit dobré cíle."

Upřímně řečeno, trochu to celé ale působí, jako by chtěl Zeschuk pouze vyčistit pole od případné konkurence. Nedá se totiž předpokládat, že by v BioWare začali s vývojem nízkorozpočtových titulů. "Líbí se mi vidět, jak zkušení vývojáři přecházejí do menších vývojářských týmů."

V rámci férovosti je ale potřeba zmínit, že to nemyslí nijak škodolibě. Předchozí větu totiž řekl v té souvislosti, že jeho teorii potvrzují právě i veteráni herního průmyslu, kteří přestali být aktivní ve "velkém" herním byznysu a pustili se do práce v menších týmech a na projektech s menšími rozpočty.

Dragon Age: Origins - AwakeningV souvislosti s tím prohodil Zeschuk i pár slov o prodejním modelu. U menších herních firem totiž sílí trend prodávat své produkty přímo zákazníkům, bez aktivní role vydavatelského domu. Přidal se k hlasům, které tento systém chválí a zároveň to považuje za velkou příležitost pro vývojáře.

"Klasický prodej nadále funguje, ale není to univerzální nástroj na všechno," uzavřel Zeschuk.

Na závěr dodal, že se BioWare chce nadále věnovat vývoji her pro konzole, ale herní průmysl jako celek bude podle něj v nejbližší době "velmi agresivně experimentovat" s novými příležitostmi jako je vývoj aplikací pro Facebook nebo iPhone.

Témata: Zisk
  • Nejčtenější

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

Byli jsme příliš chudí, abychom měli konzoli, vzpomíná tvůrce herního hitu

Sexy akční hra Stellar Blade je zatím nejpříjemnějším překvapením letošního roku a o jejího...

ANKETA: Jaké je vaše nejoblíbenější videoherní auto?

Máte nějaké oblíbené videoherní vozítko či auto? Napište nám do diskuze pod článkem, které a proč.

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...