Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Baldur´s Gate – 1. část návodu

  12:00aktualizováno  12:08
Hra Baldur´s Gate se krátce po svém vydání stala hitem na poli RPG. Většina pařanů, kteří se k této hře dostali, ji sice už dohráli (nejspíš i několikrát), ale i dnes se najde mnoho jejích obdivovatelů. Rozhodně tedy nebude na škodu, když se na Mečové pobřeží vydáme společně a zbavíme tuto oblast zákeřného nepřítele.

Vítejte u návodu na rozsáhlé epické RPGčko Baldur´s Gate. Jedná se o poměrně dlouhý příběh, takže návod je rozdělen do několika částí. Ještě než se pustíte do samotného dobrodružství, čeká vás volba vaší hlavní postavy. Pohlaví, vzhled, rasu i povolání si samozřejmě zvolte podle svého gusta, mě osobně se velmi osvědčil elf fighter/mage. Velice důležité je nahazování vlastností. Dbejte na to, aby vaše postava měla vysoké zejména ty vlastnosti, které nejvíce potřebuje. Síla ovlivňuje nosnost postavy a vyrážení dveří, od hodnoty 16 navíc přidává bonus k poškození a k útoku. Obratnost jednak zlepšuje AC (od hodnoty 15) a také zlepšuje útok střelnými/vrhacími zbraněmi (15 a 16 bonus +1, 17 a 18 bonus +2, 19 a 20 bonus +3). Odolnost od hodnoty 15 přidává bonus k hitpointům, 17 a více však takto působí jen u bojovníků. Extrémně vysoká odolnost (nad 18) přidává bonus k záchranným hodům proti jedu a také umožňuje postupnou regeneraci. Inteligence je důležitá v podstatě jen pro kouzelníky – ovlivňuje šanci na naučení nových kouzel, počet kouzel v knize a max. level kouzel (to v prvním díle BG rozhodně nevyužijete). Také přidává bonus k dovednosti Lore, která je používána pro identifikaci předmětů. Moudrost je důležitá pro kněze, neboť za vysokou moudrost (od 13) získávají bonusové sloty na kouzla. Vysoká moudrost rovněž přidává bonus k záchranným hodům proti „oblbovacím“ kouzlům. Rovněž ovlivňuje Lore. Charisma ovlivňuje reakce ostatních postav na vašeho hrdinu. Stejně jako vysoké hodnoty vlastností přidávají vaší postavě bonusy, tak nízké hodnoty znamenají postihy. Obecně by hodnoty neměly klesnout pod 8, i když existují i výjimky – například bojovník s inteligencí 5 není zas taková tragédie.

Neuškodí, když si už předem rozmyslíte, jaké postavy budete chtít nabrat (budu se snažit na žádnou v návodu nezapomenout) a pokusit se o to co nejdříve. Moje družina obsahovala ve finální podobě kromě hlavní postavy (již zmíněný elf fighter/mage) také hraničáře Minsca, kněžku Branwen, kouzelnici Dynaheir, fighter/clerica Yeslicka a střelce/zloděje Corana. Pokud hru začnete jako multiplayer, dobře zvažte, jaké postavy si hned od začátku vezmete. Je dobré mít dostatek nárazníků, střelců i čarodějů a kněžích, téměř nutnost je i zloděj (i když jako single-class je skoro zbytečný). Doporučil bych asi tuto sestavu: Paladin, Cleric, Fighter/Cleric, Fighter/Thief (nejlépe elf, kvůli střelbě), Fighter/Mage (rovněž elf), Mage (nebo specialista). Ovšem kolik hráčů, tolik názorů, takže to berte jen jako malou inspiraci a zařiďte se podle sebe. Po výběru postav ještě jedna obecná rada – při hře se rozhodně vyplatí save, save a zase save. Můžete využít i quicksave (klávesa Q), nezapomeňte si hru ukládat zejména před postupem na další level, abyste si mohli při špatném (malém) přírůstku hitpointů postup zopakovat. A teď už se konečně můžeme pustit do hraní.

Prolog

Candlekeep
Vstupte do hostince, pokecejte s Winthropem a nakupte si základní vybavení. Promluvte s čarodějem Elvenhairem, požádá vás o přinesení svitku. Jděte do vnitřní záhrady Candlekeepu, najděte Tethtorila, pokecejte s ním a získaný svitek doneste Elvenhairovi. Sešle na vás dlouho působící verzi kouzla Protection From Evil, což se hodí. Od hospody jděte na S, promluvte s Phlydií a slibte pomoc. Jděte na V, promluvte s Dreppinem a z jedné otepi sena seberte knihu. Doneste ji Phlydii, za odměnu dostanete drahokam. V severní části vejděte do kněžského domku a zabijte vraha. Jděte do Z části a promluvte s trpaslíkem, pak vyčistěte jeho domek a vezměte si peněžní odměnu. Promluvte i se strážným Hullem a jděte do kasáren (v J části) pro jeho meč a lektvar. Meč Hullovi doneste, lektvar dejte Dreppinovi – je to lék pro jeho krávu. V kasárnách také můžete promluvit s Fullerem a dojít mu koupit šipky do kuše (do hostince). V jižní části je i domek s dalším chlapíkem, který vás chce zabít. Až se v Candlekeepu dostatečně vyřádíte, jděte do centrální části a promluvte s Gorionem. Až budete připraveni na cestu, tak mu to oznamte. Dobrodružství právě začíná.

První kapitola

Cesta do Friendly Arm Inn
Po Gorionově smrti promluvte s Imoen a naberte ji do party. Najděte a prohlédněte Gorionovu mrtvolu a seberte užitečné věci a hlavně dopis. Projděte celou lokaci. Kromě jiného narazíte i na podivnou dvojici – nekromanta Xzara a zloděje Montarona. Pokud nehrajete za zlou postavu, tak je rozhodně do party neberte. Vydejte se do lokace východně od této (dojdete na kraj lokace a až se kurzorová šipka změní v kolo, tak kliknete). V této lokaci promluvte s kouzelníkem (později ho ještě několikrát potkáte a dozvíte se, že je to Elminster – nejmocnější čaroděj tohoto světa). Jděte na rozcestí a vydejte se na S. Pokecejte s Aolnem, lokaci opusťte směrem na S a vstupte do lokace Friendly Arm Inn.

Hostinec Friendly Arm a okolí
Vstupte do pevnosti a jděte k hostinci. Přepadne vás nájemný vrah, dejte si pozor, trochu kouzlí. Zabijte ho a oberte o věci. Vstupte do hostince a promluvte s majitelem Bentleyem. Promluvte si s Khalidem (půlelfí bojovník) a Jaheirou (půlelfka druidka bojovnice). Jsou to osoby, za kterými vás poslal Gorion, takže je naberte do družiny. V hostinci lze spát, pít (+sbírat drby) i obchodovat. Nezapomeňte se jít podívat i do horních pater – kromě jiného slibte pomoc trpaslíkovi Unsheyovi a gnómovi Landrinovi. Opusťte hostinec, můžete se mrknout ještě do chrámu a pak jděte do domku Z od brány. Promluvte s Joiou a slibte jí pomoc. Vyjděte z pevnosti a vydejte se cestou na S. Pobijte všechny hobgobliny, u jednoho z nich by měl být prsten (Flamedance ring). Seberte ho a jděte ho dát Joie. V lokaci Friendly Arm Inn je i jedno velice zajímavé místo – v J části lze u jednoho stromku sebrat Ring of Wizardry (na to jsem nepřišel sám, ale nějaký vykuk tento fígl zveřejnil v jedné diskusi na internetu). Pokud chcete do party paladina, vydejte se do lokace S od Friendly Arm. Pobijte pár banditů, v J části pokecejte s Ajantisem a naberte ho do party. Dál na S se zatím nepouštějte. Jděte do lokace J od Friendly Arm a vyhledejte ogreho (ve V části). Zabijte ho a seberte mu opasky. Jeden z nich zaneste Unsheyovi, dostanete knihu. Druhý z opasků je prokletý a permanentně změní vaše pohlaví (tedy ne velikost, ale z ženy na muže či z muže na ženu). V této lokaci (J od Friendly Arm) je také zničená karavana a chlapec Jas. V podstatě nemá cenu se tady moc zdržovat, takže se vydejte dále na jih – do Beregostu.

Městečko Beregost a cesta na jih
Pokud budete mít náladu, projděte si všechny domky (některé jsou zamčené). Rozhodně navštivte všechny hostince. V putyce Jovial Juggler pokecejte s paladinem Bjorninem, později zde potkáte i důstojnici Jessu Vai, která vykupuje skalpy banditů. V hostinci pokecejte s trpaslíkem jménem Gurke, řekne vám, že ztratil plášť v Cloakwoodu (do této lokace se dostanete až později, až plášť najdete, vraťte se s ním ke Gurkovi). Na Z od této hospody je dům, který chtěl vyčistit gnóm Landrin ve Friendly Arm. Vybijte pavouky, jednu mrtvolku seberte a nezapomeňte vzít i víno, boty a drahokam. Až budete mít cestu na sever, navštivte gnóma a vše mu předejte. V hostinci Feldpost´s Inn kupte knihu History of the Fateful Coin a pak jděte do domu naproti hospodě. Naleznete zde čaroděje Elvenhaira, kterému dejte knížku, výměnou dostanete jinou. V jednom z domů na S od hostince Feldpost´s Inn je trpaslík Kagain. Lze ho najmout a zároveň ho použít i ke splnění úkolu (nalezení chlapce, který přežil útok na karavanu S od Beregostu). Není to sice špatný bojovník, ale je zlý, takže do party dobrých charakterů se nehodí. V hostinci Burning Wizard je zloděj Zhurlong, který vás bude neustále okrádat. Pokecejte s ním a slibte, že najdete jeho boty. Před tímto hostincem promluvte s Garrickem a nechte se najmout. Pokecejte se Silke, pak si poslechněte rozhovor a odmítněte splnit Silčin požadavek. Budete se s ní muset vypořádat, nevinní obchodníci vám budou zavázáni, ze Silčiny mrtvoly můžete sebrat magickou hůl a bard Garrick vám nabídne své služby. Další hospodou je Red Sheaf, ve které na vás pro změnu čeká další nájemný zabiják. Zabijte ho a pak si promluvte s hobitem (Perdue), který vás požádá o nalezení jeho meče. (Pokud máte chuť, můžete se hned vypravit do lokace High Hedge (Z od Beregostu), kde je mimo jiné i několik gnollů. Jeden z nich má u sebe kýžený meč.) V horním patře této hospody je Raleo Windspear, se kterým můžete pokecat. Mimořádně zajímavou budovou je kovárna (Thunder Hammer Smithy ve V části). Kromě několika pěkných věcí (zejména Shadow Armor pro zloděje), které zde můžete zakoupit, vám její majitel (Taerom Fuiruim) také udělá brnění z chitinového krunýře hmyzáka Ankhega, se kterým se jistě později setkáte. V jednom z domů S od kovárny promluvte s Mirianne a slibte, že zjistíte, co se děje s jejím manželem. Vydejte se z Beregostu na J a v lokaci pobijte všechny potvory, které na vás vyběhnou. Jeden z hobgoblinů má boty Boots of Stealth, které sháněl Zhurlong. Podle nálady mu je buď vraťte, nebo si je nechte – váš zloděj je určitě ocení. Na cestě byste měli najít i mrtvolu posla a jeden z ogrilonů poblíž má dopis. Doneste dopis Mirianne a dostanete magický prsten. Pokud budete pokračovat dále na J, dostanete se do dalšího úseku cesty. V podstatě tady nenarazíte na nic zajímavého. Projděte cestou až na J a opusťte lokaci. Nic vám již nebrání ve vstupu do města Nashkel.

Druhá kapitola

Městečko Nashkel
Promluvte si s důstojníkem a vstupte do hospody. Jako by nebylo nájemných vrahů dost – čeká tady na vás další. Zabijte ji (je to totiž žena) a oberte o věci. V této hospodě můžete odpočívat. V Nashkleském obchodě můžete prodávat a nakupovat většinu věcí, místní prodavač od vás navíc za slušnou sumičku odkoupí kožešiny bílých vlků, se kterými se později pravděpodobně potkáte. V Nashkelu promluvte se starostou Berrunem Ghastkillem a slibte mu pomoc. Promluvte si také s Oublekem a vysvětlete mu jeho omyl. Zeptejte se ho i na momentálně vypsané odměny. Další zajímavou postavou je hraničář Minsc, můžete ho najmout, anebo mu alespoň slibte pomoc s hledáním jeho známé – kouzelnice Dynaheir. U mostu na J stojí čaroděj Edwin. I jeho můžete najmout, ale je to padouch. Chce po vás, abyste Dynaheir našli a zabili. Poblíž mostu je i velice otravný chlapík (Noober). Zajděte do chrámu a promluvte si s Nalinem o důstojníkovi Bragovi. V hostinci (domek severně od jižního mostu) si promluvte s Volem. Promluvte si se ženou v JV domku a slibte jí, že najdete jejího manžela Josepha (vraťte se sem, až později v dolech najdete mrtvolu, která má u sebe greenstone ring). Pokud již v Nashkelu nemáte co dělat, vydejte se do lokace na V – na karneval. V lokaci Carnival najdete jednak několik zábavných stanů (feťácké a hráčské stany) a také několik obchodníků. V jednom stanu se vmícháte do hádky, vložte se do rozhovoru a pomozte čarodějce. Nejdůležitější je ale socha ve V části. Pokud na ni sešlete kouzlo Stone to Flesh (svitek můžete koupit v nějakém chrámu v každém městě, případně i od Zeka, který má sice přemrštěnou cenu, ale poflakuje se poblíž sochy), osvobodíte z kamenného zajetí Branwen. Můžete ji najmout do party – její přesvědčení je neutrální, takže nepůsobí žádné větší potíže. Je to kněžka boha Tempuse a její nadprůměrná obratnost, odolnost a moudrost (vše 16) z ní činí velice dobrou léčitelku a bojovnici. Pokud máte již dost karnevalového veselí, vydejte se na J do lokace Nashkel Mines.

Doly
Projděte celou lokaci kolem dolů. Až narazíte na umělce Prisma, pořádně s ním promluvte. Je to zároveň zloděj drahokamů hledaný v Nashkelu, jelikož jeho pohnutky jsou však sympatické, slibte mu pomoc. Vypořádejte se s lovcem lidí Greywolfem (i když máte početní převahu, nepodceňujte ho), seberte jeho magický meč a od umírajícího umělce si vezměte drahokamy (pokud je donesete Oublekovi do Nashkelu, dostanete odměnu). Projděte i zbytek mapy, pokoste všechny nepřátele a promluvte s trpaslíkem prchajícím před koboldy. Sejděte k dolům a promluvte si s Emersonem. Poté se můžete vydat do podzemních dolů. V prvních dvou patrech pobijte koboldy a promluvte si s horníky, které potkáte. Od Dinka (v prvním patře) si vezměte nůž a předejte ho jeho majiteli Keylovi (v Z části druhého patra). U jednoho z mrtvých horníků seberte greenstone ring (až budete mít cestu do Nashkelu, zajděte za ženou, která vás poslala najít Josepha, a prsten jí dejte). Po některém koboldovi by měla zůstat lahvička s neznámou tekutinou, alespoň jednu seberte. Ve třetím patře už narazíte nejen na koboldy, ale i na další havěť. Dejte si také pozor na pasti. Ve čtvrtém patře se probijte ke vchodu do jeskyně a vstupte. Zde můžete osvobodit elfího čaroděje Xana a přibrat ho do party (je to specialista-enchanter, takže nemá přístup ke kouzlům ze škol invocation/evocation a necromancy, ale zato je mistrem v používání „oblbováků“ a jiných kouzel ze školy enchantment/charm). Pak si to rozdejte s knězem Mulaheyem a jeho nemrtvými pohůnky. Až ho zabijete, prohledejte jeho mrtvolu i jeho sídlo. Kromě zajímavých předmětů (asi nejlepší věcí je Xarův meč, ale kromě Xara ho bohužel nikdo jiný nemůže používat) seberte i Mulaheyův symbol a dopisy. Až si je přečtete, děj se posune do další kapitoly. Toto patro opusťte východem, ke kterému se dostanete chodníčkem po směru hodinových ručiček.

Třetí kapitola

Návrat do Nashkelu
Vylezte z dolů tajným průchodem a jděte na S. Narazíte na další vrahy usilující o váš život. Pobijte je, posbírejte jejich poklady a prozkoumejte i zbytek lokace. Promluvte s chlapíkem poblíž hrobek (V část lokace) a vezměte si od něj dýku. Podle libosti ji buď vraťte oživlé mrtvole v jedné hrobce nebo si ji nechte (je to magická dýka +2) a nemrtváka zlikvidujte. Vyčistěte i ostatní hrobky a jděte do J části. Narazíte na psychopatického čaroděje – promluvte s ním o jeho novém kouzlu a pak zabijte čaroděje i jeho slizounské kamarády. Z mrtvoly seberte pár užitečných kouzel a vraťte se do Nashkelu. Kromě jiného vás tu čeká i další zabiják Nimbul, po jehož zabití se můžete obohatit o pár magických předmětů. Dojděte si za Oublekem pro odměnu za drahokamy, za starostou pak pro odměnu za vyřešení problému v dolech (měli byste mu ukázat lahvičku z dolů a Mulaheyův symbol).

Pro dnešek zde skončíme, ale nebojte se, zanedlouho se vydáme na další cesty. V příštím díle návodu se budeme zabývat zejména prozkoumáváním lokací v okolí Nashkelu a Beregostu. K dohrání hry to sice není nezbytně nutné, ale čekají vás tam mnohá zajímavá setkání, napínavá dobrodružství a v neposlední řadě i užitečné předměty a zkušenosti.

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

novinky 2. 5. 2024 22

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

magazín 30. 4. 2024 28

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

novinky 29. 4. 2024 25

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

novinky 29. 4. 2024 12

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

novinky 27. 4. 2024 4

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher

novinky 2. 5. 2024 1

Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...

Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle

novinky 2. 5. 2024 8

Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný start. Celkem si...

Předplatitelé PS Plus dostanou v květnu fotbal i kyberpunkovou akci

novinky 2. 5. 2024 1

Nabídka pro předplatitele služby PS Plus je tento měsíc mimořádně pestrá. Hlavním tahákem je...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

novinky 2. 5. 2024 22

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...