Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kdo co umí, kdo chybuje. Ve Škodě Auto sleduje práci dělníků počítač

  16:11
Jako v Matrixu si budou připadat dělníci Škody Auto v Kvasinách na Rychnovsku. Firma tam spustila digitalizaci výroby. Zastaralé papírové dokumenty nahradily počítače, zároveň také detailně sledují práci lidí. V budoucnu mají samy rozhodovat, jak lidskou sílu efektivně použít.

Vítejte v průmyslu budoucnosti. Pojem Průmysl 4.0 dostává v závodu společnosti Škoda Auto v Kvasinách nový rozměr. Zatímco jinde nahrazují dělníky stroje, které řadu opakujících se úkonů zvládnou samy bez zásahu člověka, tady se digitální věk projevuje opačně. Dělníci na výrobních linkách zůstali, ale počítače nahrazují člověka v jiné oblasti – v řízení.

Počítač řídí, lidé jsou na manuální práci. Projekt dProdukce sice ještě v plném plánovaném rozsahu nefunguje, už nyní však postupně sbírá data, aby mohly počítače v budoucnu o využití lidí rozhodovat.

Všichni zaměstnanci závodu používají identifikační karty, jimiž se přihlásí na stanoviště. Počítač tak ihned ví, kdo na jaké pozici pracuje, sčítá jim hodiny a hlídá také chyby.

Podle toho vypočítá zkušenosti jednotlivých zaměstnanců. Sleduje hned několik parametrů. Když některý nelze spočítat automaticky, vyplní ho vedoucí týmu. Data se ukládají na server, kde zůstanou i poté, co pracovník přejde na jinou pozici.

„Když na některém stanovišti nepřijde zaměstnanec do práce, vedoucí hned vidí, kdo má na dané pozici zkušenosti. Systém mu sám nabídne jména těch lidí. Tím se snižuje riziko chyb. Není potřeba je zaučovat, protože vědí, co mají dělat,“ vysvětluje vedoucí výroby vozů Marek Jancák.

Vedoucí pracovníci navíc díky propojenému systému vidí, zda zaměstnanec do továrny vůbec nedorazil, nebo jestli už je na cestě od brány, kde se zaměstnanci přihlašují identifikační kartou.

„Jestliže už bránou prošel, jde o zdržení v řádu minut. Pokud by vůbec nedorazil, bylo by třeba přeorganizovat výrobu. Vedoucí pracovník tak může mnohem rychleji reagovat,“ upozorňuje vedoucí montáže kvasinské továrny Jiří Pacák.

Díky počítání času na jednotlivých pozicích mají vedoucí týmů také lepší přehled o rotaci zaměstnanců. Ti v Kvasinách nepracují celý den na instalaci jednoho dílu, ale po čase na svých místech rotují, aby kvůli stereotypu nedělali zbytečné chyby.

Zatím počítače pomáhají mistrům, ale v budoucnu mají tyto procesy fungovat automaticky. Počítač má autonomně rozhodovat, koho pošle na jednotlivá stanoviště v závodu.

V praxi by tak zaměstnanec měl přijít k bráně a hned po načtení karty ho počítač nasměruje na místo, kde je zrovna potřeba. Automaticky ho také přesměruje jinam, když někde vypadne pracovník.

„Digitalizace výroby nám tak pomůže v plánování směn, řešení personálních potíží nebo plánování a nastavení rotace na pracovišti,“ říká Marek Jancák.

Místo tištěných návodů jsou obrazovky i 19 kilometrů kabelů

Hlavní změnou přímo na montáži automobilů je však přechod z papírové na digitální dokumentaci. Místo návodů a pracovních postupů v tištěné podobě automobilka instalovala na výrobní linku desítky obrazovek, kde mohou zaměstnanci pokyny vyhledat, u řady dílů je dostupný dokonce videonávod k montáži. To má dělníkům usnadnit práci, snížit chybovost a zvýšit kontrolu kvality.

Systém navíc sám sleduje, v jaké konfiguraci se vyrábí konkrétní vůz a nabídne dělníkům vždy ten správný návod, takže odpadá hledání v dokumentech.

Škoda Auto ukázala roboty ve svařovně i montáž v Kvasinách

22. ledna 2018

„Stovky výbav umožňují zákazníkům neomezený výběr. To klade zvýšený nárok na zaměstnance a na udržení kvality. Pokud nejsou díly sekvenčně řazené, musí operátoři linky vybírat díl třeba z pěti variant, podle konfigurace vozu,“ poukazuje na možné komplikace Jancák.

Závod v Kvasinách je prvním, kde Škoda Auto zavedla takto rozsáhlou digitalizaci výroby. Trochu skromnější verzi má koncernový závod v Bratislavě. Kvasiny jsou však mnohem dál.

Jako první je novinka na výrobní lince vozů Kodiaq a Superb, která patří k nejkratším v automobilce. Skládá se z 56 taktů, na každé pozici mají dělníci na montáž 226 sekund. Celkem udělají 5 tisíc operací. Závod na linku nainstaloval 100 klasických a 50 dotykových obrazovek, natáhl 19 kilometrů kabelů a zaškolil asi 800 zaměstnanců. Investice přišla na více než 30 milionů korun.

„To není mnoho na takto rozsáhlý projekt. Přípravy trvaly 11 měsíců a na realizaci se podílelo 56 členů týmu. Digitalizace je jedním z podstatných faktorů naší úspěšnosti,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva za oblast výroby a logistiky.

Čeština není dělníkům na montáži vlastní, počítač pomůže

Digitální dokumentace je k dispozici ve všech jazycích, jimiž dělníci v Kvasinách mluví. Počítač navíc sám pozná, kterou mutaci má právě zobrazit. Třeba na montáži Superbu většina lidí nemá češtinu jako mateřský jazyk.

Dosud se veškerá dokumentace musela při každé změně znovu tisknout. Za týden to znamenalo stoh dokumentů vyrovnaných na paletě do výšky necelého metru. To nyní odpadá. Ve výrobě už zůstává na autech jen papír s konfigurací vozu vylepený přímo na kapotě.

„I to by mělo do budoucna zmizet. Zatím je to jako pojistka pro případ výpadku systému. Zvažuje se, že by to nahradily čipy,“ dodává Jiří Pacák.

Projekt dProdukce je další z řady inovací v rámci přechodu na Průmysl 4.0. Nedávno byly v Kvasinách i Mladé Boleslavi otevřeny automatizované sklady menších dílů, ve Vrchlabí používají od loňského roku plně autonomního přepravního robota, který je schopný se sám učit a vybrat si nejkratší a nejbezpečnější trasu.

  • Nejčtenější

Přemalovaná dívčí prsa probudila Hradec. Vzniká streetartový festival

28. dubna 2024  8:26

Před rokem v dubnu si desítky Hradečanů na mostě u soutoku Labe s Orlicí fotografovaly malbu dívky...

U Pardubic usmrtil vlak člověka, provoz na hlavní trati byl ráno přerušen

3. května 2024  6:30,  aktualizováno  9:44

Na hlavní koridorové trati u Pardubic brzy ráno vlak srazil a usmrtil člověka. Nehoda omezila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stát nalije miliardy do kolejí k automobilce v Kvasinách, práce začnou letos

30. dubna 2024  7:05

Rozdělené město, kde řidiči mnohdy stojí desítky minut před železničními závorami, se možná už...

Teď už potřebujeme emoce na maximu. Hraje se play off, říká Trpišovský

29. dubna 2024  10:20

Třetí zaváhání už nedovolil. Tentokrát výrazně rotoval sestavou a vyplatilo se. „Cítili jsme, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Alej Kaštanku by vedle navržené dvoukolejky mohl zachránit ochranný rám

3. května 2024  10:22

Osm let převažoval názor, že kvůli stavbě železniční dvoukolejky bude na předměstí Hradce Králové...

ONLINE: Hr. Králové - Olomouc 0:1, hosty posílá do vedení Šíp

5. května 2024  14:40,  aktualizováno  15:15

Sledujeme online Fotbalisté Hradce hostí v úvodním semifinále skupiny o Evropu olomouckou Sigmu. Získá jeden z týmů...

Extravagantní kostým stvoří tanečnice i z prostírek či plachty na auto

5. května 2024  8:03

Tanečnice a lektorka Lucie Macková z podkrkonošského Dvora Králové nad Labem vyrábí taneční kostýmy...

Šéfarchitekt Hradce s koalicí nesouzněl, velké projekty zůstanou nástupci

4. května 2024  7:32

V závěru srpna Petr Brůna skončí jako hlavní architekt Hradce Králové. Na odchodu se dohodl zrovna...

Garáž vedle už hořela, nemocného penzistu s kyslíkem zachránili policisté

3. května 2024  13:39

Špatně pohyblivého sedmdesátníka zachránila v úterý během dvou minut z hořícího domu na...

Advantage Consulting, s.r.o.
Purchasing Specialist

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 38 000 - 50 000 Kč

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....