Úterý 10. prosince 2019, svátek má Julie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 10. prosince 2019 Julie

V Hradci se přiostřuje boj o alej roku, která má ustoupit kolejím

  10:50aktualizováno  10:50
Zatímco podle hradecké radnice a železničářů bude muset kvůli dvoukolejce do Pardubic padnout polovina aleje Kaštanka, spolek za její záchranu neúspěšně navrhuje jiné trasy a upozorňuje, že bude tvrdě bojovat. Čas se přitom krátí, budování by mohlo začít už za rok a půl.

Správa železniční dopravní cesty chce nechat vykácet vzrostlé kaštany v hradecké Opatovické ulici kvůli stavbě druhé koleje do Pardubic. | foto: Martin Veselý, MAFRA

Ještě před rokem sice někteří vedoucí představitelé hradecké radnice tvrdili, že petici za záchranu aleje Kaštanka vítají coby společný boj proti Správě železniční dopravní cesty (SŽDC). Nyní však schválili memorandum podporující urychlenou přípravu a výstavbu dvoukolejky do Pardubic.

Pro Kaštanku, která se mezitím stala Alejí roku (psali jsme zde), by druhá kolej a její předpokládané trasování znamenala poloviční zánik. Padnout by musela celá jedna řada, tedy několik desítek vzrostlých kaštanů.

Stejné memorandum již dříve schválili zastupitelé Královéhradeckého kraje i radní Pardubického a je otázkou velmi krátké doby, kdy dojde ke slavnostnímu podpisu obou hejtmanů a primátorů.

„Usnesením zastupitelstva dáváme na vědomí, že zdvojkolejnění je pro Hradec naprosto klíčové,“ říká náměstek primátora Jindřich Vedlich.

Fotogalerie

„Nás to nepřekvapilo, město o to usiluje celou dobu. My rovněž nejsme proti dvoukolejce, to spíš proti tomu, jakým způsobem se to udělá,“ konstatuje Bohdan Samek, jeden ze zakladatelů spolku Kaštanka.

Vedlich upozorňuje, že město se všemi způsoby snaží dojít k rozumnému kompromisu se spolkem.

„Například jsme ustoupili v tom, že s ulicí Kuklenská - Poděbradova již neplánujeme plnohodnotné mimoúrovňové křížení pro automobilovou dopravu, ale chceme tam vybudovat pouze křížení pro pěší a cyklisty. Také společně diskutujeme o vodních poměrech, protože zástupci spolku se obávají, že o vodu přijdou. Oceňuji vstřícné jednání a věřím, že se nám to podaří společně vyřešit,“ doufá náměstek.

Trasu kolejí však k oboustranné spokojenosti s největší pravděpodobností vyřešit nelze. Zatímco spolek navrhuje přimknutí koridoru k pražské větvi nebo aspoň posunutí stávající tratě o několik metrů dál od aleje, pro město neexistuje jiná alternativa než rozšíření současné dráhy.

„Vybudovat pouze jeden koridor směrem na Chlumec nad Cidlinou by vyšlo finančně mnohem levněji než stavět dva naráz, navíc se tam uvažuje i o dálničním přivaděči a bonusem je, že v těchto místech sídlí spíš firmy,“ nabízí Samek.

Posun kolejí je prý nereálný

Radnice však poukazuje na to, že v takovém případě by stavba nemohla dosáhnout na dotace, záměr by znamenal rozsáhlé zábory pozemků a vlaky by nemohly vyvinout požadovanou rychlost 160 kilometrů v hodině. Rovněž posun poněkud blíž k tenisovým kurtům v Opatovické ulici údajně není reálný.

„Firma Sudop to prověřila. Bohužel to není možné, protože v tuto chvíli je tam šest nesouhlasných stanovisek a všichni si pamatujeme, co znamenalo jednání pouze s jednou osobou o dostavbě dálnice D11. Nedovedu si představit, že bychom se mohli dohodnout. Navíc je tu i dendrologický průzkum, podle kterého by i tehdy bylo nutné kácení. Z toho vyplývá, že bude nutné pokácet pouze jednu řadu kaštanů. Ale připravujeme zelenou stěnu, která bude celé území dotvářet a spolku ji představíme hned na dalším jednání,“ uvádí Vedlich.

Zánik byť jen jedné řady stromů je však pro drtivou většinu lidí z okolí aleje nepředstavitelný.

„To je slabá nabídka. My se totiž i domníváme, že jsou tam natolik propojené kořenové systémy, že likvidace jedné řady přivodí konec i pro tu druhou. Zkrátka jsme přesvědčení, že existují jiné možnosti, které však město nevyužilo a dostatečně se nesnaží, aby mohla být alej zachovaná celá,“ domnívá se Samek, podle kterého se spolek s verdiktem SŽDC nesmíří a kácení nebude pouze přihlížet.

„Budeme bojovat zákonnými prostředky. Než se začne stavět, je to například studie vlivů na životní prostředí EIA, ve které musí být zapracované i variantní řešení. Nabízí se rovněž projednávání územního plánu, ale i další možnosti. Byla by velká škoda nezkoušet to, když jde o stavbu s tak velkými důsledky pro životní prostředí,“ dodává.

Potíž je, že obě strany včetně SŽDC tlačí čas. Výstavba druhé koleje by totiž měla začít na přelomu let 2018 - 2019. I když někteří odpůrci si myslí, že druhá kolej není potřeba, město poukazuje na to, že od roku 1965, kdy byla trať elektrifikována, nebyl provedený žádný významnější konstrukční zásah a dalším argumentem pro druhou kolej je i kapacita zhruba 42 tisíc cestujících týdně.

Druhá etapa dvoukolejky mezi Hradcem Králové a Opatovicemi by měla stát asi 3,8 miliardy korun a součástí bude například i rekonstrukce hradeckého hlavního nádraží či vybudování nové zastávky v Březhradě. Následovat bude třetí etapa rekonstrukce trati mezi Stéblovou a Pardubicemi za 1,6 miliardy korun.

  • Nejčtenější
Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

Poštovna na Sněžce mění majitele, kupují ji podnikatelé z Jizerských hor

Nového majitele bude mít Česká poštovna Anežka, nejvýše položená stavba v zemi, která je dominantou Sněžky. Současný...

V Krkonoších se začíná lyžovat na svazích Černé hory a v Malé Úpě

Lyžařská sezona v Krkonoších odstartovala. Lyžařům se otevřely svahy v Malé Úpě a na Černé hoře. Areál ve Špindlerově...

Premium

Valdice na doživotí, až na Kajínka. Nejstřeženější věznice se otevírá světu

Co se děje za zdmi ostře střežené valdické věznice, poodkrývá nová kniha s příběhy odsouzených i dozorců. Mýty opředené...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hradec Králové se Zugem na úvod čtvrtfinále Ligy mistrů remizoval

K postupu do semifinále to mají oba soupeři stále stejně daleko. Hradec Králové remizoval v prvním utkání čtvrtfinále...

Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

  • Další z rubriky

Rychlík z Meziměstí do Prahy cestující nenalákal, vrací se spěšný vlak

Královéhradecký kraj ruší po třech letech přímý rychlík z Broumovska do Prahy. Obnoveným rychlíkem z Meziměstí skoro...

Mladé Buky chtějí obytnou zónu, která přiláká zájemce o stavbu domků

V Mladých Bukách na Trutnovsku připravují projekt obytné zóny na zelené louce za víc než 40 milionů korun. V městysu...

Doluju z flétny zvuky neběžné, říká o improvizacích jazzman Brunner

Jazzový flétnista Martin Brunner vydal cédéčko pod názvem Vernissage. Hradecký muzikant se nechal inspirovat...

Nová Petrova bouda v Krkonoších se otevře později, až zkraje roku 2020

Otevření nové Petrovy boudy v Krkonoších se zpozdí o několik týdnů. Původně boudaři plánovali otevřít na Nový rok, ale...

HMO jako zázrak přírody. Proč je tak důležité pro vaše mimiko?
HMO jako zázrak přírody. Proč je tak důležité pro vaše mimiko?

Kojení je bezpochyby nejlepší způsob výživy, který můžete svému miminku poskytnout. Správná výživa vašeho děťátka hraje již od narození klíčovou roli nejen ve vývoji a zdravém růstu. Současné výzkumy prokazují, že kojení má vliv na snížení rozvoje civilizačních chorob.

Najdete na iDNES.cz